Staat PUMA in zijn hemd na relletje over gescheurde shirts op EK?

Organisaties en bedrijven doen er tijdens grote sportevenementen alles aan om hun merk positief onder de aandacht te brengen. Miljoenen euro’s worden tegenwoordig in campagnes gepompt voor de Olympische Spelen, het WK of EK voetbal. Voor kledingleveranciers zijn de teams én voetballers de uithangborden. PUMA is sponsor van onder meer het Zwitserse voetbalteam en het kledingmerk was zondagavond een populair onderwerp op Twitter. Maar niet vanwege een opzienbarende reclame of de introductie van een nieuwe schoen. Nee, de shirts die de Zwitserse voetballers droegen tijdens het EK-duel met Frankrijk bleken nogal snel kapot te gaan. En dat was geen goede reclame voor PUMA.

Het zag er nogal amateuristisch uit; Granit Xhaka gebaarde naar de zijkant dat hij een nieuw shirt nodig had omdat het zijne kapot was gegaan. In de zijkant van zijn shirt zat een gapend gat nadat een Fransman hem had vastgehouden. En Xhaka was lang niet de enige Zwitser die tijdens het duel van shirt moest wisselen. Bij meerdere spelers van Zwitserland ging het shirt zondagavond in Stade Pierre-Mauroy in Lille kapot als daar aan werd getrokken.

Een dag na Frankrijk-Zwitserland kondigde PUMA aan de kwaliteit van de shirts te gaan onderzoeken. '"Onze productexperts gaan het materiaal onderzoeken. Zodra we de oorzaak weten, komen we daarmee naar buiten", zei een woordvoerster van de sportkledingfabrikant maandag.

Dinsdagavond volgde de verklaring: "Onze analyse van het Zwitserse shirt van zondag heeft uitgewezen dat het om een misproductie ging en dat was bij een hele lading shirts het geval. Dit kan voorkomen als de combinatie van hitte, druk en tijd bij het productieproces niet in balans is."

Het kledingmerk benadrukte ook nog dat in de tien andere EK-wedstrijden waar de vijf landen die shirts van Puma dragen aan meededen, het probleem zich niet heeft voorgedaan. Het bedrijf verzekerde ook nog dat het niet nog eens zal voorkomen.

Condooms

Op Twitter was de kwaliteit van de shirts van Zwitserland in ieder geval een van de meest besproken thema’s zondagavond. En ook op maandag vermaakte men zich op het medium nog enige tijd met #shirtgate. Dat had dan weer te maken met de reactie van de Zwitserse sterspeler Xherdan Shaqiri die grappend zei dat hij hoopt dat PUMA nooit condooms gaat maken. Hoewel Shaqiri vast geen slechte bedoelingen had, zal het Duitse merk niet blij zijn geweest met de uitspraak.

PUMA moet echter vooral de hand in eigen boezem steken. Dat de shirts van Zwitserland kapot gingen mag eigenlijk niet, maar kan een keer gebeuren. Het merk had echter snel moeten schakelen en moeten inspelen op de stroom aan berichten op social media. Met één tweet had PUMA een einde kunnen maken aan de grappen die er over het bedrijf werden gemaakt en had het ervoor kunnen zorgen dat de mensen positief over PUMA hadden gepraat in plaats van negatief.

Er is echter ook een uitspraak die luidt: slechte publiciteit, is ook publiciteit. PUMA werd zondagavond ontdekkend vaak genoemd op social media en veel praatprogramma’s schonken in hun nabeschouwing aandacht aan het merk. Daarnaast zullen een hoop mensen het een dag later misschien meer over de shirts van Zwitserland dan over de wedstrijd zelf hebben gehad.

Adidas

Opzienbarend was dat tijdens het duel Frankrijk-Zwitserland ook een andere sportkledingfabrikant een veelbesproken thema was op Twitter. Adidas moest het eveneens ontgelden nadat een van de wedstrijdballen werd lek getrapt, iets wat nauwelijks voorkomt.

Zowel PUMA als adidas kende een slechte avond en Nike zal zich de grote winnaar hebben gevoeld. We kunnen dus wel stellen dat PUMA en adidas zondagavond in hun hemd stonden.