Stade de France lanceert nieuwe mobile app en VIP WiFi

Met het toenemend gebruik van smartphones en andere mobile devices is een juiste mobile engagement strategie voor sportclubs en stadions een harde noodzaak geworden. Dit is dan ook iets waar men in Frankrijks nationale stadion, Stade de France, de nodige aandacht aan heeft geschonken. Een belangrijk speerpunt hierin zijn de keuze voor een goed WiFi netwerk, ondersteund door Ucopia, en een nieuwe mobile applicatie. In dit artikel geven we inzicht in de keuzes en inrichting van deze strategie.

Guest WiFi van formaat

Met het oog op het naderende EK voetbal in 2016 (wat gehouden zal worden in Frankrijk en waarbij Stade de France het belangrijkste speelstadion is) is reeds eerder gekozen voor het aanbieden van WiFi aan bezoekers. Door deze service aan te bieden is gebleken dat de beleving en ervaring in het stadion sterk verbeterd is, hetgeen ook onderschreven is door andere stadions die in toenemende maten dit voorbeeld volgen.

Vanaf het eerste moment is bij de inrichting van, en keuze voor, het WiFi gekozen voor de WiFi oplossing van Ucopia met als doel een goede, eenvoudige en veilige toegang tot het netwerk te realiseren voor de gebruikers. In grote stadions is dit geen eenvoudige opgave gelet op de grote aantallen gebruikers en hoge piekbelastingen. De oplossing van Ucopia is vanaf de eerste dag betrouwbaar en stabiel gebleken en als dusdanig een belangrijk onderdeel om tot een goede bezoekerservaring te komen.

Als leider in dit domein heeft Ucopia niet alleen het grootst aantal referenties (waaronder een aantal zeer aansprekende namen in de stadion wereld), maar ook een bewezen track record als het gaat om integratie en samenwerking met de grootste WiFi fabrikanten. Omdat de oplossing van Ucopiavendor-neutral is maakt het immers niet uit voor welke WLAN (WiFi) inrichting er gekozen is.

Mobile app voor VIP gasten

Speciaal voor haar zakelijke bezoekers en VIP gasten heeft Stade de France een nieuwe mobiele app laten ontwikkelen door Netco Sports, de leider op het gebied van app ontwikkeling voor sportclubs en stadions. De app geeft de laatste informatie weer aangaande evenementen maar geeft ook de mogelijkheid om stoelen te reserveren, stadion informatie op te zoeken en een interactieve kaart te raadplegen. Speciaal voor VIP gasten is er de mogelijkheid om te netwerken met andere VIP’s.

Wanneer bezoekers de business lounges en VIP boxen betreden kunnen zij (automatisch) verbinding maken met het aanwezige WiFi. Herkenning en authenticatie van de gebruiker gebeurt met behulp van de Guest WiFi oplossing van Ucopia. Een naadloze ervaring voor de gebruiker die vervolgens met voldoende capaciteit gebruik kan maken van het internet.

Naast een prettige ervaring voor bezoekers heeft deze manier van authenticatie, en het gebruik van profielen, een ander voordeel. Stade de France bied hen namelijk de mogelijkheid hun LinkedIn account te koppelen aan het profiel waarna bezoekers contacten kunnen toevoegen of hun eigen contact informatie direct kunnen delen. Ook kunnen ze vervolgens middels de app berichten naar elkaar versturen om zo contact te zoeken, netwerken nieuwe stijl.

Klaar voor de toekomst

Met de keuze voor een eigen WiFi netwerk, en een Guest WiFi inrichting van Ucopia, is Stade de France niet alleen klaar voor het heden maar ook voor de toekomst. Met de nieuwe mogelijkheden rond Ucopia’s Web Services (Business Intelligence en Web Injection) kan de kostbare investering rond het WiFi namelijk leiden tot een inkomstenbron.

In het bijzonder kan Stade de France profiteren van een twee nieuwe onderdeel van Business Intelligence met de BI module welke inzicht geeft in het gebruik van het WiFi en het gedrag van de bezoekers.

Business Intelligence

Met de BI module, welke inzicht geeft in het gebruik van het WiFi en het gedrag van de bezoekers, verkrijgt Stade de France een breed scala aan nieuwe inzichten waarmee ze gebruikers kunnen identificeren en van hen kunnen leren. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld:

  • De belasting van het WiFi (hoeveelheden data, piek en dal momenten)

  • Het profiel van de gebruikers (unieke gebruikers, type apparaten)

  • Het gedrag van de gasten (looppaden, bezoekhistorie en bezochte webpagina’s)

Stuk voor stuk inzichten die het mogelijk maken de dienstverlening te verbeteren, effectiviteit aan te tonen, en de kwaliteit te garanderen.

WiFi Marketing middels Web Injection

Web Injection maakt het daarnaast mogelijk om actief te communiceren met bezoekers gedurende de tijd dat zij online zijn. Naast bekende communicatie mogelijkheden zoals een captive portal (inlogpagina) kunnen middels de inzet van Web Injection banners, koppelingen, mededelingen of zelfs native web app’s rechtstreeks aangeboden worden op de smartphone van de gebruiker.

Dit brengt een breed scala aan mogelijkheden op het gebied van mobile engagement om zo de klantervaring te verbeteren of omzet te verhogen door het actief aanbieden van promoties. Zelfs wanneer gebruikers dus niet besluiten de mobiele app te installeren.