Stadions en Mobile Marketing, de businesscase

We zijn allemaal in het bezit van een smartphone en de meeste van ons bezitten daarnaast wel één of meerdere laptops of tablets; mobiel internet is een standaard geworden, en moet overal beschikbaar voor ons zijn. In stadions zien we het gebruik van deze mobiele devices ook steeds verder stijgen maar een grote uitdaging ligt altijd nog bij het de toegang tot het internet. Met onze abonnementen komen we niet meer uit , en al zouden we willen het is niet te doen om verbinding te krijgen op een plaats waar zoveel mensen zijn. Dus stijgt de roep om WiFi, want als we dat thuis voor een paar tientjes per maand kunnen krijgen kan het toch nooit moeilijk zijn een stadion vol te hangen? Het tegendeel is waar. WiFi is duur, en met alleen een verbinding ben je er natuurlijk nog niet. Veel stadions en sport arena’s worstelen dan ook met de vraag: “Hoe krijg ik deze business case sluitend?”.

Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden dit te realiseren, waardoor een WiFi netwerk niet langer een kostenpost is maar omzet kan genereren. In dit artikel geef ik jullie zeven verdienmodellen waar je mee aan de slag kunt. Diensten die niet alleen omzet genereren maar ook de fan ervaring verbeteren en jouw relatie met je fans.

Lees ook: verbeter fan engagement met iBeacons

Binnen de business case zal ik onderstaande verdienmodellen toelichten:
1. Analytics
2. Premium en branded WiFi
3. Mobile advertising
4. Media pakketten
5. Online Gaming
6. Financiële diensten
7. Mobiele merchandising

Analytics
Met verschillende ingebouwde analyse mogelijkheden kan het bezoekersgedrag verder in kaart gebracht worden, waarbij inzicht verkregen wordt in voorkeuren, conversies en looppatronen. Het toepassen van deze inzichten draagt bij aan verbetering van de klantervaring en verhoging van de omzet.

Premium en Branded WiFi
Gratis WiFi is een prima service voor basaal internet gebruik (het bezoeken van webpagina’s & social media verzenden van e-mails) maar voor zwaardere handelingen (downloads, video en muziek streamen of video- en internetbellen) kunnen premium abonnementen een uitkomst bieden. Premium abonnementen kunnen op verschillende manieren aangeboden worden:

Up-front: Bijvoorbeeld bij aanschaf of verlenging van een seizoenkaart
Periodiek: Voor een aantal maanden of wedstrijden ineens
Eenmalig: Per wedstrijd

Door gratis internet aan te bieden verlaagt men de drempel om aanvullende diensten te gebruiken, hetgeen de overstap naar een premium abonnement minder groot maakt. Daarnaast kan er branded WiFi aangeboden worden door bedrijven middels een eigen SSID (virtueel draadloos netwerk) voor hun klanten. Dit kunnen zowel consumenten zijn als bedrijven, welke gratis gebruik maken van een apart kanaal met toegewezen bandbreedte en premium internet. Meer over de businesscase voor Wifi.

Mobile advertising
Naast advertising op de boarding en schermen in het stadion liggen er grote kansen op het gebied van mobile advertising. Het gebruik van mobiele devices (smartphones, tablets en in mindere mate laptops) stijgt explosief, en mobiel is steeds vaker het communicatie platform waar bezoekers te bereiken zijn. Mobile advertising is toe te passen in de internetbrowser, mobiele applicatie (app) maar ook op de portal (welkomstscherm).

Bestaande sponsorpakketten krijgen hiermee een geweldige impuls. Door de digitale distributie stijgen de mogelijkheden qua weergave (beeld en geluid), relevantie (door slimme profiel opbouw) en conversie (door intelligente koppelingen). Advertenties kunnen context aware gemaakt worden met de parameters locatie, tijdstip, voorkeur en gedrag.

Media pakketten
Eigen content kan middels een app aangeboden in een betaalpakket. Denk hierbij aan artikelen, nieuwsberichten, (video) interviews maar ook herhalingen, samenvattingen of wedstrijdbeelden in de vorm van foto’s. Hierbij moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met de rechten over de content. Door exclusieve content te creëren, die nergens anders te verkrijgen is, stijgt de aantrekkelijkheid van het eigen kanaal. Eventueel kunnen deze items gesponsord aangeboden worden aan mobile advertising.

Online gaming
Hoewel we in Nederland nog in afwachting zijn van de nieuwe kansspelwet heeft het buitenland aangetoond dat dit een interessante dienst kan zijn voor stadions. Bookmakers (aanbieders van sportweddenschappen) die een licentie krijgen om in ons land te opereren willen natuurlijk het liefst zo dicht mogelijk bij de fans en het evenement zijn. Door hen te promoten (middels advertising of een koppeling) of een eigen kanaal te bieden kunnen zij zich ook online profileren in het stadion. Omdat kansspelen zeer lucratief zijn voor zowel de aanbieders als de partners gaat dit ongetwijfeld tot een nieuwe inkomstenstroom leiden. In deze sector neemt mobile betting een steeds grotere vlucht door de parameters tijd (realtime) en locatie.

Financiële diensten
Online betaaloplossingen zijn niet meer weg te denken. Vrijwel iedereen maakt tegenwoordig gebruik van internetbankieren en iDeal, maar ook PayPal en het gebruik van creditcards is gemeengoed geworden. In stadions draait het echter nog vaak om cash betalingen of alternatieve betaalmiddelen zoals consumptiebonnen of munten. Intensieve, tijdrovende en fraudegevoelige betaalvormen welke met mobiele betalingen geëlimineerd of teruggedrongen kunnen worden. De voordelen hiervan zijn legio. Denk aan snellere transacties, minder fouten bij betalingen en mogelijkheden tot cross- of upsell maar ook een loyaliteitsprogramma. De omzet stijgt hiermee, evenals de service en klanttevredenheid. Ook kan er een kostenbesparing plaats vinden op het personele vlak.

Mobiele merchandising
Door locatie en voorkeuren te koppelen aan verkoopkanalen, (web) shops en horeca punten, stijgt de relevantie en omzet alsmede het gebruiksgemak voor bezoekers. Bestellingen kunnen in voren geplaatst worden zodat ze klaar staan wanneer men de counter bereikt en gepersonaliseerde promoties aan de hand van coupons verhogen de conversie. Eventueel kunnen bestellingen zelfs vanaf de eigen stoel geplaatst worden en bezorgd worden tegen een bijbetaling waardoor niet alleen gemiste verkoopkansen afnemen maar ook het aantal nieuwe aankopen toeneemt. Promoties kunnen als pushbericht verzonden worden of geplaatst worden in een app. Hierbij spelen financiële diensten en loyaliteitsprogramma’s zoals hiervoor aangegeven een rol spelen. Er kan een maximum aantal promoties bepaald worden of een maximale duur waardoor snel ingespeeld kan worden op actualiteiten en voorraadschommelingen.

Het aantal toepassingen is legio, denk bijvoorbeeld niet alleen aan horeca en fan shops maar ook aan:
- Ticket upgrades en last minute verkopen
- Promoties voor betaalde parkeerplaatsen of transport diensten (zoals taxi’s)
- Promoties van derden (partners, sponsoren of adverteerders)

Service
Naast commerciële diensten zijn reeds een aantal service verhogende diensten besproken. Hiernaast zorgt verdere optimalisatie van operationele processen voor een verdere toename van de klanttevredenheid. Denk bijvoorbeeld aan mobiel inchecken en toegang verkrijgen tot een venue maar ook aan het verminderen van de wachtrijen bij de catering, het oproepen van assistentie en meer inzicht in bezoekersdrukte (waardoor het personeel efficiënter ingezet kan worden). Tot slot verhoogt het aanbieden van WiFi aan bezoekers de exposure aanzienlijk. Denk aan alle foto’s, status updates en video’s welke hun weg vinden via sociale netwerken als Facebook, Twitter en Instagram. Deze authentieke content zorgt voor meer betrokkenheid en brengt emoties en ervaringen bij diegene die er niet bij zijn.

In mijn volgende artikel zal ik aan de hand van 3 toonaangevende voorbeelden dieper in gaan op het toepassen van een aantal van de genoemde verdienmodellen. Dit zijn; Het Barclays Center in New York, MetLife Stadium in New York en het Levi’s stadium in San Francisco. Drie state of the art stadions waarin mobile en digital een belangrijke rol spelen.

Afbeeldingen: NFL - EE