Startup Ubideo maakt branded livestreaming bij sportevenementen mogelijk

Het begon een paar maanden geleden nog als een startup in Amsterdam, maar inmiddels is Ubideo flink aan de weg aan het timmeren om een van de grootste livestreaming-apps van Nederland te worden. In de evenementenbranche weet het bedrijf door goed zijn weg te vinden, zowel in de sport (KLM Open), als in de grote publieksevenementen, mede door een samenwerking met Amsterdam Marketing. Grote evenementen als Mysteryland, Sail en Gay Pride waren al 'live' te volgen door de ogen van de bezoeker (en diens smartphone). Maar ook de sportwereld maakte al een aantal keer kennis met de app: zo werkten tientallen sportfans mee om de beleving rond de Grand Départ, Nijmeegse Vierdaagse en KLM Open Golf met anderen te delen. Ergens rinkelt een belletje: livestreaming, was dat niet het domein van de grote Amerikaanse apps Meerkat en Periscope? En wat kunnen (sport)merken en (sport)events met livestreaming? En wat is Ubideo eigenlijk? Tijd om even met Gerald Been, de CEO en oprichter van Ubideo, bij te praten.

Een remote experience voor de fans thuis

Om maar met de deur in huis te vallen: wat is Ubideo? Ubideo is een app (op de iPhone en op Android) en website die livestreaming op grote evenementen mogelijk maakt, vertelt Gerald Been. Wij bieden een 'remote experience' voor fans die niet aanwezig kunnen zijn op een evenement en een hoge mate van betrokkenheid bij het event voor de mensen die zelf streamen. We hebben van de zomer een aantal pilots gedaan bij onder meer de Tourstart in Utrecht, bij Sail Amsterdam en de KLM Open. Mensen kunnen bij grote evenementen streamen, maar ook niche evenementen zelf oppikken en onder de aandacht brengen van hun fans. Zo komt de longtail van evenementen ook aan zijn eigen live coverage. En creëer je in feite een community met amateur to amateur views.

'KLM Open meer een soort tweede scherm'

Kan je uitleggen hoe dat in zijn werk gaat? Been: We gaan zitten met een sponsor en/of een toernooi-organisator en we kijken dan bijvoorbeeld hoe het sportevenement in beeld wil komen. Dan sturen we een aantal Ubideo-reporters naar het evenement toe die gaan streamen, dus die gaan op zoek naar leuke momenten tijdens het event (in overleg met de opdrachtgever) en brengen die momenten in beeld via onze app. Op ons platform komen dan allerlei video’s en clips bij elkaar die dan de 'remote experience' vormen voor de thuisblijvers of voor mensen elders op het (sport)evenement. Wat we dan vaak zien is dat meer mensen de app gaan gebruiken en ook livestreams gaan delen. Zo ontstaat een olievlek.

“Wat ons vooral opviel is dat op de events met meer jonge mensen, er meer werd meegedaan” - Gerald Been

En hoe ging dat bijvoorbeeld te werk op bijvoorbeeld de KLM Open of Mysteryland? Been: Bij Mysteryland hadden we een samenwerking met Amsterdam Marketing. We begonnen zelf te streamen en merkten in de loop van de dag dat anderen mee gingen streamen. We hadden uiteindelijk meer dan 100.000 aan bruto kijkbereik en rond de 10.000 unieke kijkers. Daarvan blijken er dan weer enkele tientallen zelf te gaan streamen. Wat ons vooral opviel is dat op de events met meer jonge mensen, er meer werd meegedaan. Dus Mysteryland en Pride vormen meer een community, terwijl Sail en KLM Open meer een soort tweede scherm voor bij de TV is voor die doelgroep. Dat zijn voor ons interessante learnings.

Wat levert het op voor een merk of event?

Wat levert dat op voor een merk of een evenement? Been: Met een merk of event kan je samen met je doelgroep aan de slag. Dit is co-creatie, maar wel met regie vanuit het merk. Door onze plug-ins kunnen de streams weergegeven worden bij sponsors of in een eigen branded omgeving. Daardoor blijf je dicht op de assets van het merk. Wat er mooi aan is, is dat het platform niet afhankelijk is van social media. Je kunt je publiek in je eigen omgeving bereiken, maar ook via de social media. Wij noemen dit een remote experience: het is een beleving en verkenning ter plaatse voor mensen die er niet bij zijn. Maar naast dit leanback kijken, gaan mensen ook intensiever kijken of zelf streamen. Tijdens de grote festivals waren wij een factor 100 groter dan Periscope, omdat we veel relevantere content brengen en zorgen voor de juiste context. Wij zoeken ook bewust partners die de relevantie bieden of juist nodig hebben. Met creatieve content, ter plekken waar het gebeurt, maar die ook leuk is voor de mensen die thuis zitten te kijken.


Deze blog verscheen eerder in aangepaste vorm op Livescope.nl