Super Bowl LII: is de top bereikt?

In Minnesota (Minneapolis) werd zondag de 52e editie van de Super Bowl gespeeld. Ondanks een seizoen vol relletjes en protesten zat Amerika weer aan de bus gekluisterd voor het grootste eendaagse sportevenement ter wereld. Hoewel er met Tom Brady en zijn New England Patriots in de finale – tegenstander Philadelphia Eagles won verrassend – niets nieuw onder de zon leek, was Super Bowl LII toch anders dan alle andere. Aan de hand van een aantal SPORTNEXT thema’s blikken we terug en keken we in de aanloop alvast vooruit op de climax van een zwaar seizoen in de NFL.

Update 6-2-2018:

Kijkcijfers I

De kijkcijfers voor Super Bowl LII zijn binnen! Zoals verwacht, keken er in de VS iets minder mensen naar het evenement. Het gemiddelde lag op 103,4 miljoen, ten opzichte van 111,3 miljoen in 2017. Een daling van 7%. Gezien de daling van 9,7% tijdens het reguliere seizoen, valt de terugval nog mee. Wel is het aantal kijkers het laagst sinds 2009.

Er keken wel meer mensen dan ooit online naar de overwinning van de Eagles. 2,02 miljoen mensen per minuut keken via een livestream. 

Reclame-inkomsten I

NBC verdiende aan de verkoop van reclames rondom de Super Bowl maar liefst $414 miljoen - het op een na hoogste bedrag ooit. Anheuser-Busch InBev en Fiat Chrysler Automotive waren de meest actieve adverteerders tijdens de wedstrijd, met elk vier minuten aan reclametijd. Toyota Motor zond drie minuten aan reclames uit en Amazon 2,5 minuut. In totaal waren er 62 reclames tijdens de wedstrijd, die werden gemaakt door 45 verschillende adverteerders.

Activaties I

Volgens USA Today had Amazon de beste commercial tijdens de Super Bowl. Het bedrijf scoorde met de reclame 'Alexa Loses her Voice'.

Social media I

Pepsi heeft de eerste #BrandBowl gewonnen. Twitter beloonde dit jaar voor het eerst bedrijven die de meeste aandacht genereerden met verschillende prijzen. Er werd het meest getwitterd over de sponsor van de halftime show en daarmee was Pepsi winnaar van de zogenaamde #BrandBowl. 

Overigens werd er voor, tijdens en na de Super Bowl voor maar liefst 50,2 TB aan data verstuurd, in en rondom het US Bank Stadium in Minnesota. Dat maakten providers AT&T, Spirit en Verizon bekend. Het is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. 


Originele bericht van 2-2-2018.

Kijkcijfers II

De heilige graal voor adverteerders: hoeveel mensen zien mijn reclame? Na jaren van voorspoed heeft de NFL nu de wind tegen. Voor het tweede jaar op rij daalden de kijkcijfers tijdens het reguliere seizoen. Het gemiddelde aantal kijkers lag op 14,9 miljoen; een daling van 9,7% ten opzichte van 2016 toen er gemiddeld nog 16 miljoen mensen naar de wedstrijden kijken. En in 2016 keken er ook al 8% minder mensen dan het jaar ervoor. Als redenen worden aangemerkt de voortdurende controverses buiten het veld, de protesten rondom het volkslied en het feit dat er te veel American football op tv is.

Ook het aantal kijkers naar de Super Bowl is in de VS de afgelopen twee jaar iets gedaald. Van 111,9 miljoen in 2016 naar 111,3 miljoen in 2017. En dat terwijl in 2015 nog een kijkcijferrecord werd gebroken (114,4 miljoen).

NBC zendt dit jaar de Super Bowl uit. Ze delen de rechten met CBS en Fox en brengen het evenement beurtelings op televisie. Mocht de lijn van het reguliere seizoen doorgetrokken worden, dan kan voor het eerst sinds jaren het kijkcijfer weleens onder de 110 miljoen duiken.

Interessant is dat de halftime show wel steeds meer kijkers trekt. Vorig jaar keken er gemiddeld ruim 117 miljoen mensen naar het optreden van Lady Gaga. Dit jaar treedt Justin Timberlake op in de rust van de Super Bowl - zijn derde keer in totaal en veertien jaar na 'nipplegate'.

Reclame-inkomsten II

Groot, groter, grootst. Dat lijkt het motto van de adverteerders rondom de Super Bowl. Met tientallen miljoenen liefhebbers voor de tv wil elk bedrijf zich op een positieve manier onderscheiden. En daar hebben bedrijven heel wat voor over. Het kost dit jaar om en nabij de 5 miljoen dollar om 30 seconden reclametijd te kopen en vrijwel alle blokken zijn verkocht. De verwachting is dat er in totaal 500 miljoen dollar wordt uitgegeven aan commercials voor, tijdens en na de Super Bowl.

Maar ondanks deze ronkende cijfers is er ook dit vlak reden tot zorg. De inkomsten uit advertenties tijdens het reguliere seizoen daalden namelijk met 1,2% tot 2,42 miljard dollar. Met name bedrijven uit de auto-industrie en consumentenelektronica – de zogenaamde big spenders – schroefden hun budget terug, met respectievelijk 5,4% en 3%.

Bekijk bij AdAge een handig overzicht van alle bedrijven die een reclame uitzenden tijdens de Super Bowl. 

Activaties II

Er zijn talloze activaties van talloze bedrijven tijdens de Super Bowl. We belichten er hier drie die er in onze ogen uitspringen.

Mercedes:
Mercedes heeft een wel zeer originele manier gevonden om mensen te laten meedoen aan hun prijsvraag. Het bedrijf geeft een auto weg aan de persoon die het langst met zijn of haar vinger een virtuele Mercedes op het scherm van een smartphone volgt. Gedurende de Super Bowl zal het voor deelnemers steeds moeilijker worden om de Mercedes – die rondrijdt in het Mercedez Benz-Stadium in Atlanta, waar volgend jaar de Super Bowl plaatsvindt – te volgen. Degene met het meeste geduld en uithoudingsvermogen wint een Mercedes-AMG C43 Coupe.


Skittles:
De afgelopen jaren zond Skittles altijd een commercial uit tijdens de Super Bowl. Dit jaar pakt het bedrijf het anders aan. Het maakt wel een reclame, maar er is slechts één persoon die het exclusieve spotje krijgt te zien. Fans kunnen tijdens de Super Bowl via Facebook wel kijken wat de reactie van deze Marcos Menendez (17) is op de commercial van Skittles. Daarnaast wil Skittles hier op de avond van de Super Bowl of een dag later een minidocumentaire over uitzenden. In aanloop naar de Super Bowl bracht Skittles al diverse teasers uit. Zo weten we nu dat David Schwimmer de hoofdrol speelt in de commercial.

Bud Light:
Een iets minder opvallende, maar daarom niet minder leuke activatie is die van Bud Light. Het biermerk geeft alle volwassenen in het stadion (21+) een drinkbeker, die bij elke score zal oplichten. Dat zou mooie beelden vanuit Minnesota moeten opleveren.

Social media II

Succes van commercials wordt allang niet meer alleen afgemeten aan het aantal mensen dat het gezien heeft of de reacties in de huiskamers. De beste barometer is tegenwoordig sociale media. Twitter is tijdens de Super Bowl het populairste platform. Tijdens de vorige editie werden er In totaal werden 27,6 miljoen tweets met de hashtag #SB51 verstuurd. Twitter keek ook welke merken het meeste aandacht kregen op het medium gedurende het evenement en maakte een top tien. De lijst werd vorig jaar aangevoerd door Pepsi. Dit concept wordt dit jaar vertaald naar een heuse competitie. Onder de naam #BrandBowl gaat Twitter bedrijven die de meeste aandacht genereren belonen met verschillende prijzen.

Ook wordt het interessant om te zien hoe de NFL, de Patriots én de Eagles Instagram gaan inzetten. Een platform als Bleacher Report is ongelooflijk populair geworden door korte sportfragmenten te verspreiden. Het afgelopen jaar heeft Instagram echt zijn plek in de sportwereld opgeëist en om een jongere doelgroep te bereiken is het medium onmisbaar geworden.

Innovaties

Het grootste sportevenement ter wereld is ook een showcase voor de laatste technologische innovaties. Maar tot nu toe blijft het op dit vlak nog redelijk stil. Vorig jaar kon de Super Bowl gedeeltelijk in virtual reality bekeken worden en werd het 'be the player-systeem' - waarbij een moment uit de wedstrijd stilgezet kon worden en de kijker de situatie vanuit het perspectief van de speler kon ervaren – geïntroduceerd.

Dit jaar zal er een primeurtje op het gebied van augmented reality zijn. Smartphone-gebruikers in het stadion kunnen vanuit hun stoelen meedoen aan AR-games. Met behulp van de app worden virtuele karakters en objecten zichtbaar op het veld van het U.S. Bank Stadium in Minneapolis. De games moeten de toeschouwers entertainen tijdens time-outs en in de rust.


Headerfoto: Shutterstock.com