Super Bowl-reclames blijven een onuitputtelijke goudmijn

Over iets minder dan 25 dagen is het weer zover: Super Bowl Sunday! Vorig jaar ging de American footballfinale de geschiedenisboeken in, toen het grootste aantal kijkers ooit voor een tv-uitzending werd bereikt: ruim 114,4 miljoen Amerikanen. Ook dit jaar zullen sportliefhebbers uit de Verenigde Staten en andere delen van de wereld aan de buis gekluisterd zitten voor de 50e editie van de Super Bowl. Hoewel de sportwedstrijd uiteraard centraal staat, nemen de televisiereclames ook dit jaar een prominente rol in. De goudmijn lijkt nog lang niet uitgeput te zijn. Integendeel: experts verwachten dat er nieuwe records verbroken worden.

30 seconden zendtijd tijdens Super Bowl 50 kost 5 miljoen euro

Volgens het gerenommeerde marktonderzoeksbureau Kantar Media  zouden de reclame-inkomsten dit jaar voor het eerst boven de symbolische grens van 400 miljoen dollar uitkomen. Dit komt neer op een bedrag van bijna 370 miljoen euro! Multinationals die tijdens de Super Bowl een commercial willen uitzenden, moeten daarbij diep in de buidel tasten: voor 30 seconden zendtijd op CBS is een bedrijf ongeveer 5 miljoen dollar (4,62 miljoen euro) kwijt. 

In totaal is er ongeveer 50 minuten aan zendtijd beschikbaar voor geïnteresseerde partijen. Inmiddels hebben 28 bedrijven kenbaar gemaakt reclametijd te hebben ingekocht bij CBS: bekende namen als Budweiser, Doritos, Coca-Cola, Pepsi en talloze autofabrikanten komen hier uiteraard in voorbij. De meest opvallende nieuwe naam is echter Pokémon. De commercial van de dochteronderneming van Nintendo hangt samen met het 20-jarig bestaan van de mediafranchise (officieel op 27 februari 2016).


Pokemon is een van de opvallendste namen tussen de Super Bowl ads dit jaar

'WK voetbal leverde De Ster 72 miljoen euro op' 

Terwijl CBS dit jaar goed lijkt te boeren met het uitzenden van Amerika's grootste sportevenement, kon NBC vorig jaar ook positief terugkijken op de laatste editie. Volgens het onderzoeksbureau kostte een reclameblok van 30 seconden in 2015 gemiddeld 4,4 miljoen dollar (4,06 miljoen euro). Met een totaal van 82 commercials - goed voor 48 minuten en 5 seconden aan zendtijd - wist NBC hiermee zo'n 345 miljoen dollar (319 miljoen euro) binnen te harken. Ter vergelijking: De Ster zou volgens Mediabureau Innovative  tijdens het WK voetbal in 2014 ongeveer 72 miljoen euro aan reclame-inkomsten hebben verdiend. In drie weken tijd dus, terwijl CBS in één dag waarschijnlijk het vijfvoudige op haar rekening ziet verschijnen. 

37% van de reclames duurt langer dan 60 seconden

Alles bij elkaar zouden de inkomsten uit reclames de laatste tien jaar met bijna 76% gegroeid zijn: goed voor een totaal inkomen van ruim 2,19 miljard euro

De commercials bij de Super Bowl kunnen dan ook als het 'WK voor reclamebureaus en (sport)marketeers' gezien worden. De meest bekeken Super Bowl-reclame van vorig jaar, Clash of Clans (een spelletje voor op je smartphone), is op YouTube al bijna 96 miljoen keer bekeken. Niet voor niets dat grote merken er alles aan doen om zoveel mogelijk op te vallen met de reclamespot, in de hoop dat er nog lang over de commercial gepraat wordt op social media en miljoenen keer bekeken wordt. Naast het uitzenden van een primeur (met nog niet eerder uitgezonden commercials) kiezen steeds meer adverteerders voor reclames met een 'lange duur'. Terwijl normaal gesproken slechts 6% van alle reclames op televisie langer dan 60 seconden duren, was dit tijdens de Super Bowl in 2007 (13%) en 2011 (16%) al een stuk hoger. In de laatste edities is dit echter aanzienlijk toegenomen: in 2014 was 40% van de reclames één minuut of langer, terwijl vorig jaar 37% van de reclames langer dan 60 seconden duurden. Voor 2016 verwacht Kantar Media  dat dit percentage nog iets hoger komt te liggen.

Super Bowl reclames laatste 10 jaar goed voor 2,19 miljard euro

Kijkend naar de laatste 10 jaar blijkt bierbrouwer Anheuser-Busch InBev de grootste investeerder te zijn: ruim 278,3 miljoen dollar (+- 256 miljoen euro) werd betaald om reclames met o.a. Budweiser en Bud Light tijdens de Super Bowl uit te mogen zenden. Na het Belgische concern volgen PepsiCo (172 miljoen dollar / 159 miljoen euro), Coca-Cola (118 miljoen dollar / 109 miljoen euro), Chrysler Group (89,5 miljoen dollar / 83 miljoen euro) en General Motors (86,8 miljoen dollar / 80 miljoen euro). Alles bij elkaar zouden de inkomsten uit reclames de laatste tien jaar met bijna 76% gegroeid zijn: goed voor een totaal inkomen van ruim 2,38 miljard dollar (2,19 miljard euro). Ondanks het steeds duurder wordt om te adverteren tijdens de Super Bowl, lijken de multinationals voorlopig nog niet aan de rem te trekken. Al met al blijven de Super Bowl Ads  daardoor het goudmijntje van de Amerikaanse sport.

Websitemaker Wix.com is een van de eerste bedrijven die een teaser van de Super Bowl-reclame heeft gedeeld.


Foto: Flickr (CC) Travis Wise