Terugblik op Rio: The winner takes all?

Maakt het uit of een atleet wint of verliest? Voor zijn of haar eigen sportieve ambities is er nauwelijks een groter verschil te bedenken tussen een medaille winnen op de Olympische Spelen of naast het podium te staan. Maar maakt het uit voor het online bereik en de engagement van fans? Týrsday zocht het uit. Het resultaat is wellicht verrassend voor de sportliefhebber.

Deze zomer hadden we bij Týrsday de kans om deze stelling te onderzoeken. Er gingen ruim twintig atleten, drie bonden en een flink aantal sponsors naar Rio de Janeiro die werken met de aanpak van Týrsday: onze technologie, onze content strategie en onze ondersteuning bij het maken en delen van content. Sommigen van hen wonnen medailles (zelfs goud), anderen grepen naast het podium. Een kleine A/B-test in de sport: maakt het uit of je wint of verliest voor je bereik onder en betrokkenheid van fans? Geen representatief onderzoek, maar alle pijlen wijzen dezelfde kant uit.

Goud

Als een atleet goud wint, dan ontploft zijn of haar website. Er ontstaat een gigantische piek in het aantal bezoekers aan de site. Ook de reacties op social media gaan door het dak. Onderstaande grafiek toont het aantal bekeken pagina’s van het afgelopen jaar van een atleet die goud won op de Olympische Spelen. Deze twee waarden (bereik en engagement) zijn voor veel van onze klanten leidende indicatoren.

Geen medaille

Als een atleet geen goud wint, maar wel de finales haalt, dan ontploft zijn of haar website ook. Er is een piek in bezoek aan de site en engagement op Facebook, Twitter en Instagram. Onderstaande grafiek toont dezelfde periode en dezelfde waarde als de gouden medaille winnaar hiervoor. Wat valt op? Er is nauwelijks verschil.

Niet de bestemming, maar de reis telt

Het patroon is hetzelfde bij alle atleten die wij begeleiden. Verschillen in resultaten op het veld, in het water of op de baan leiden nauwelijks tot verschillen in digitale betrokkenheid. De fans staan achter hun atleten. Of ze winnen of verliezen maakt geen verschil. We zagen dit patroon niet alleen bij al onze atleten, maar ook bij de bonden en bij de sponsors die betrokken waren bij de sporten en sporters. Voor merken die investeren in atleten (endorsements), in bonden of in teams maakt het niet of er gewonnen of verloren wordt. Mits ze voldoen aan een aantal cruciale voorwaarden.

Er zijn zeven leerpunten, die deze voorwaarden weergeven.

1. Betrokkenheid hangt niet af van winst of verlies, maar van het delen van het avontuur. Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis;
2. werk vanuit duidelijke ambities, weet wat je wilt bereiken;
3. begin op tijd, wacht niet te lang met het betrekken van je fans;
4. het opbouwen van een relatie (als fan, maar zeker als merk) is een kwestie van geven en nemen. De website en social media zijn middelen om te delen (en dus te geven) en leiden tot betrokkenheid (nemen);
5. wees er altijd voor je fans. Zij willen de overwinning kunnen vieren, maar er ook zijn om de atleet te steunen als er verloren is. Laat van je horen in beide gevallen;
6. laat technologie voor je werken. Content delen moet leuk en makkelijk zijn. Kies voor de makkelijke weg, dan is er veel meer ruimte voor focus op wat belangrijk is: de sport zelf;
7. Where is the love? Echt, het gaat om de liefde voor je community, voor de fans en het gaat om echtheid en creativiteit om hen blijvend te betrekken.

Leerpunten voor iedereen

Deze zeven punten bleken toepasbaar op alle atleten met wie werkten en voor alle teams, bonden en sponsors voor wie we aan de slag waren. Daarom bieden we deze inzichten nu ook aan voor clubs, evenementen en bepaalde sterk inhoudelijke "thought leadership" community’s.

Clubs

Events

Thought leadership


Headerfoto: www.sharonvanrouwendaal.nl