Terugblik Ryder Cup 2014

Met onder meer het WK Voetbal en de Olympische Winterspelen was het sportjaar 2014 goed gevuld. In september was ik in de gelukkige omstandigheid één van de grootste sportevenementen wereldwijd te bezoeken; de Ryder Cup op Gleneagles. Een panoramische omgeving even ten noorden van de lijn Edinburgh-Glasgow. Een traditionele links course met een reputatie voor fantastisch golf in een magische omgeving waarbij liefst 250.000 fans uit 96 landen in een perfecte infrastructuur genoten van topgolf.

5 miljoen unieke bezoekers en 700.000 app downloads

De populariteit van de Ryder Cup is immens zeker nu anno 2014 de sport naar iedereen toegebracht wordt. Het evenement kan prachtige cijfers overleggen met een TV-bereik van 500 miljoen huishoudens wereldwijd in 185 landen, 5 miljoen unieke bezoekers op de officiële website en 700.000 app downloads. Nog wat aanvullende cijfers. Het event trekt echter ook de meest gepassioneerde fans aan die naar het event komen. In tegenstelling tot het WK of de Olympische Spelen is het meest onderscheidende aspect ten opzichte van de grote stadions dat er normaal gesproken op dezelfde baan gegolfd wordt door de plaatselijke bevolking. Tribunes, tentendorpen, toiletten, hospitality units en logistiek moeten allemaal geregeld worden voor 250.000 fans in 3 dagen tijd waarbij kwaliteit in alles voorop staat. En dat alles om 72 uur het epische centrum van de sportwereld te zijn.

De beleving voor fans, sponsors en spelers gaat boven alles. De Arena Group was verantwoordelijk voor deze mega operatie en zette daarvoor in 10 weken tijd onder meer 120 medewerkers, 175 trucks en 45 containers in. Het resultaat mocht er zijn met hospitality units van wereldklasse. En dat terwijl de golfende clubleden al die tijd hun rondje konden blijven lopen.

Op gebied van innovatie loopt de Ryder Cup voorop met het gebruik van Radio Frequency Identification. Via een armband hadden alle bezoekers toegang tot een speciaal ingericht platform. Ruim een kwart van de bezoekers kwamen tot ruim 50.000 interacties, waar bezoekers onder meer op een natuurlijke manier in contact kwamen met sponsors zoals Standard Life, BskyB en BMW. Daarnaast konden fans op diverse locaties middels een high-five hun support geven aan team Europa of de VS, welke weer werden gedeeld via het leaderbord en social media. Op gebied van innovatie loopt de Ryder Cup voorop met het gebruik van Radio Frequency Identification . Via een armband hadden alle bezoekers toegang tot een speciaal ingericht platform. Ruim een kwart van de bezoekers kwamen tot ruim 50.000 interacties, waar bezoekers onder meer op een natuurlijke manier in contact kwamen met sponsors zoals Standard Life, BskyB en BMW. Daarnaast konden fans op diverse locaties middels een high-five hun support geven aan team Europa of de VS, welke weer werden gedeeld via het leaderbord en social media.

100% dekkend WIFI over een oppervlakte van 343 hectare

Wat verder opviel? 100% dekkend WIFI over een oppervlakte van 343 hectare. In Nederland zijn er inmiddels diverse stadions die pretenderen een goed werkend WIFI te hebben om op fanbeleving in te spelen. De praktijk leert echter dat dit veelal alleen van toepassing is voor de zakelijke bezoeker die op een apart WIFI netwerk inlogt en dat het nog zeker geen gemeengoed is voor de gewone fan. De organisatie van de Ryder Cup heeft ingezien dat het uitermate belangrijk is om alle bezoekers volledige toegang te bieden tot communicatietechnologie om op die manier de multiplier te laten werken met updates over scoreverloop, meer bereik, meer interactie, meer beleving en daarmee de mogelijkheid voor sponsors een optimale ROI te kunnen behalen.

Commercieel gezien zet de Ryder Cup eveneens een prachtige score neer met € 75 miljoen sponsorinkomsten. Rolex, BMW, Johnnie Walker, EY en Standard Life waren de hoofdsponsors met daarnaast 33 co-of subsponsors. Dagelijks werd ruim € 1,2 miljoen geïncasseerd aan merchandise inkomsten waar fans soms zelfs de wachtrij prefereerden boven het golf zelf. Het evenement heeft een economische impuls voor de directe regio van € 120 miljoen opgeleverd.

Vanuit mijn functie bij EY was ik tevens in de gelegenheid om de invulling als Official Partner van dichtbij mee te maken. Met ruim 1.200 gasten uit 31 landen is er een prachtig hospitality programma neergezet. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de merkcampagne en interne betrokkenheid van EY medewerkers via een Champions programma. In de merkcampagne stond naast de Europese captain Paul McGinley team behind the team centraal. Afgelopen weekend werd Paul McGinley in de UK zelfs uitgeroepen tot coach van het jaar. Via een blog onthulde Paul zijn 9 succesfactoren.

Het jaar 2015 gaat ongetwijfeld veel moois brengen waarbij ik, qua fanbeleving, in Nederland hoge verwachtingen heb van de pitstop van de Volvo Ocean Race in Den Haag en het WK Beachvolleybal. De Ryder Cup is in ieder geval een prachtige benchmark, die laat zien dat een klein land een mega sportevenement kan organiseren. Dit geeft mij weer een sprankje hoop dat Nederland in de nabije toekomst de Olympische Spelen zou kunnen gaan organiseren, zeker nu ook vanuit het IOC hoopvolle signalen afgegeven worden met betrekking tot de verlichting van het eisenpakket (en daarmee de kosten) voor het organiserende land.