Toont de ‘gesponsorde’ viering van Tim Cahill de veranderende tijden in voetbal?

We kennen inmiddels gesponsorde stadions in het voetbal, we kennen clubs die worden overgenomen door bedrijven. Voetbalfans zijn zo langzamerhand gewend geraakt aan de grote rol die merken spelen in de sport. Maar spelers die reclame maken voor een persoonlijke sponsor na het scoren van een doelpunt? Dat gaat veel fans te ver. Tim Cahill is het middelpunt van kritiek na een 'gesponsorde' viering van zijn treffer voor Australië tegen Syrië. Bovendien onderzoekt wereldvoetbalbond FIFA de zaak.

Tim Cahill staat erom bekend zijn doelpunten altijd op dezelfde manier te vieren; boksend bij de cornervlag. De verbazing was daarom groot toen hij vorige week met gespreide armen een vliegtuig nadeed na zijn beslissende goal voor Australië in de Aziatische play-off tegen Syrië voor een ticket richting het WK 2018 in Rusland. Hij maakte daarna met zijn handen ook nog een T. De FIFA verdenkt Cahill er nu van dat hij reclame maakte voor het Australische reisbureau TripADeal.

De Australisch international heeft de schijn tegen, omdat het reisbureau kort na het laatste fluitsignaal van de wedstrijd tegen Syrië op social media aan haar volgers vroeg of zij Tim Cahill, hun nieuwe ambassadeur, hadden gezien na zijn winnende doelpunt. Ook Cahill zelf maakte op Instagram een verwijzing naar TripADeal, al is niet bekend of hij hiervoor ook geld ontving. De post werd snel verwijderd, maar het leed voor de aanvaller was al geschied. TripADeal is ook nog eens sponsor van Melbourne City, de club waar Cahill onder contract staat.

Cahill kreeg veel kritiek te verduren van Australische fans en wordt mogelijk dus ook nog vervolgd door de FIFA.

Onderbroek Bendtner

Reclame-uitingen tijdens wedstrijden zijn verboden voor voetballers. Zo kreeg de Deen Nicklas Bendtner in 2012 een boete van €100.000 omdat hij na een doelpunt voor de nationale ploeg zijn onderbroek toonde met daarop de naam van een gokkantoor.

Cahill was in het verleden al vaker onderwerp van gesprek na het vieren van doelpunten. In dienst van Everton maakte hij een gebaar alsof hij geboeid was door handboeien, verwijzend naar zijn broer die in de gevangenis zat voor het mishandelen van een andere persoon.

In 2015 deed Cahill alsof hij door een boek bladerde na een treffer in de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Kirgizië. Hij had vlak daarvoor een kinderboek en zijn autobiografie gepubliceerd.

Slimme marketing?

Deze manier van het vieren van doelpunten roept de vraag op of Cahill en TripADeal aan slimme marketing doen, of dat dit soort marketingtrucs het voetbal kapot maakt. Wat is de volgende stap? Neymar die de WK-finale in Rusland beslist en die net doet of hij zich scheert om de nieuwe scheermesjes van Gillette te promoten, Cristiano Ronaldo die na een treffer zogenaamd iets drinkt voor FIFA-sponsor Coca-Cola. Er zijn enorm veel mogelijkheden voor guerilla marketing in het voetbal. Maar of we daar als voetbalfans blij mee moeten zijn…


Headerfoto: Shutterstock