Top 5-sponsor ING breidt betrokkenheid bij amateurvoetbal nóg verder uit

In de lijst met grootste sponsors in Nederland steeg ING het afgelopen jaar van plaats 14 naar 4 zo bleek uit Sponsormonitor 2015. De uitgaven aan sponsoring stegen dan ook met 3,5 miljoen tot 13,2 miljoen euro. Daarmee blijft ING bijvoorbeeld KPN voor. De stijging wordt veroorzaakt door het uitgebreide amateurvoetbalsponsorprogramma dat de bank in 2014 is gestart. En de betrokkenheid wordt in 2015 nog verder vergroot.

Bij de start van het vorige voetbalseizoen ging één van de meest omvangrijke sponsorprogramma's in de geschiedenis van het amateurvoetbal van start. Ruim 450 verenigingen verwelkomden ING als (hoofd)sponsor om samen met de KNVB het amateurvoetbal een impuls te geven. Het stimuleringsplan werd in november verder uitgebreid naar kleinere verenigingen om een structurele bijdrage te leveren aan de ambities van de bakermat van het Nederlandse voetbal.

Lees meer: omvangrijk sponsorprogramma van ING krijgt opnieuw een impuls

Die steun, financieel en kennis, kunnen voetbalclubs goed gebruiken. In tijden waarin veel verenigingen te maken hebben met krimpende begrotingen worden investeringen voor nieuwe shirts, stoelen of een dug-out uitgesteld. ING wil hierin verandering brengen door amateurverenigingen te helpen zelf extra inkomsten te genereren middels crowdfunding. In samenwerking met de KNVB lanceert ING 'Crowdfunding voor amateurvoetbalverenigingen'. Op een speciale pagina kunnen spelers en verenigingen doelen aanmaken en aan de slag gaan om deze doelen te bereiken. Dat kan via acties op Facebook en Twitter of door op pad te gaan met en te collecteren. In een online omgeving wordt de voortgang te live bijgehouden.

Daarnaast wil ING het mini-pupillenvoetbal in Nederland verder professionaliseren. De bank bezoekt de komende periode samen met de KNVB duizend clubs om hen te begeleiden bij het coachen van 4- en 5-jarigen. Trainers zijn ervan overtuigd dat kinderen later betere voetballers worden als ze al op jonge leeftijd op voetbal gaan. Nederland telt 45.000 kleuters op voetbal, kinderen die nog te jong zijn voor het F-elftal. Zo krijgen clubs een materialenpakket en lesmateriaal voor de trainingen. Meisjesvoetbal krijgt daarin een eigen plek. Momenteel bieden 550 clubs welpenvoetbal aan, doel is om dat aantal uit te breiden naar 1000 clubs.

Sportverenigingen en scholen zouden meer moeten samenwerken zegt sportmarketingexpert Frank van den Wall Bake op de website van ING. "Clubs moeten oplossingen zoeken waarbij zo min mogelijk investeringen nodig zijn. Als trainers ook nog tegelijkertijd gymanstiekleraar worden, krijg je een financieel gunstig plaatje." Momenteel wordt naar dergelijke formules gekeken. Van den Wall Bake pleit tevens voor een open vereniging waar jongeren graag naartoe gaan. "Maak bijvoorbeeld wifi beschikbaar." En tot slot spreekt Frank van den Wall Bake de verwachting uit dat sportverenigingen binnen nu en vijf jaar een professionele manager hebben aangesteld die zich richting op het positioneren van de vereniging als onderdeel van de samenleving. Een manager die zeven dagen per week open is en die leden behandelt als klanten.

Lees meer over: de professionele manager