‘Twitter-koning’ Koen de Kort: “Ik wil alles laten zien rond de koers”

Zijn grote voorbeeld is oud-renner Ted King. Vorig jaar gestopt en nu online vrijwel dag en nacht te volgen. Strava als er gefietst wordt en Twitter en Instagram voor de meningen en de meldingen en voor de rest geeft hij als vlogger een bijzondere inkijk in zijn leven als ex-prof die net een tikkeltje anders tegen de wereld aankijkt. Koen de Kort (33), bij Giant-Alpecin de meesterknecht van sprinter John Degenkolb en steun en toeverlaat van Tom Dumoulin, heet niet alleen de 'Twitter-koning' van het wielerpeloton te zijn, maar is sinds kort ook vlogger. Hij wil alles laten zien wat er in het peloton gebeurt. "Als wij de sport willen doorontwikkelen en populair willen houden ook onder jongeren, dan gaat dat vloggen belangrijk worden."

In een typisch Amerikaanse sportbar in Santa Rosa, even boven San Francisco, kijken we de NHL-finales. Zien nog wat NBA voorbij komen en de opgewonden commentatoren in Houston, Denver en Chicago gaan volledig los. Een betere plaats om te praten over de snel veranderende wereld van de nieuwe media in de sport is er niet. Koen de Kort is al expert social media voordat in de sport strategen het nieuwe evangelie van het digitaal communiceren en de nieuwe activatie-kansen voor de sponsoren gingen prediken en al vanaf 2009 is hij met Twitter-naam @koendekort te vinden.

Hij neemt ons mee achter de schermen bij de Giant-Alpecin-ploeg waar Twitter en Instagram een belangrijke rol spelen. Opmerkelijk genoeg nauwelijks als sponsor-tool.

De Kort: "Er is bij ons niet één renner in de ploeg die Tweet omdat het van de sponsor moet. Heel af en toe krijgen we wel eens de vraag of we wat willen retweeten, meer niet. Ik maak  99,9% van de tweets omdat ik het wil. Ik tweet wat ik graag wil en wat andere mensen misschien graag willen weten over mij en de ploeg. Eigenlijk ben ik vrij open en tweet over alles."

"Wat ik ook vaak doe, is thuis voor de televisie tweets versturen als ik bijvoorbeeld de Giro d'Italia aan het bekijken ben. Ik denk dat er misschien wel mensen zijn die het interessant vinden om te weten wat ik ervan denk en ik vind het ook wel leuk om het te vertellen."

 

Played cameraman at the start today. Look out for the Velon video to see what I recorded. Thanks for the pic @sophiesmith86

Een foto die is geplaatst door Koen de Kort (@koendekort1) op


Personal branding

En natuurlijk zetten steeds meer renners social media strategisch in. Personal branding zonder dat het zo heet. "Twitter is goed voor je eigen beeld in de media. De toppers, als bij ons Tom Dumoulin en John Degenkolb, worden altijd wel gevraagd door de journalisten, maar voor renners als ik, die gewoon hun werk doen, is het vaak anders. Die worden nogal eens voorbij gelopen, maar ik heb over media-aandacht totaal niet te klagen. Ik denk dat dat misschien ook komt, omdat ik mijn mening op Twitter gooi."

"Twitter is voor mij wel self-branding geworden. In het begin zat ik er vooral op omdat ik het interessant vond, maar op een gegeven moment ging ik wel nadenken wat dat voor gevolgen heeft en ook wat het voor mij kan doen. Sinds kort ben ik ook begonnen met vloggen, probeer iedere dag een filmpje te maken. Het is op dit moment allemaal nog heel amateuristisch, ik neem onderweg pakweg anderhalve minuut op en zet dat op YouTube. Dat vind ik leuk en vooral de interactie met de volgers is interessant. Dat je concrete vragen krijgt waarop ze antwoord willen. Of een actuele reactie."

Ted King

Het grote voorbeeld hierbij voor De Kort is de Amerikaanse wielrenner Ted King, bescheiden coureur in dienst van Cannondale-Garmin geweest en buitengewoon actief op vrijwel ieder social media-podium. Van Strava tot Twitter en van Instagram tot YouTube. Er is maar weinig dat we niet weten van Ted King.

"Ted heeft daar echt goed zaken mee gedaan. Als coureur behoorde hij niet tot de grootverdieners, maar nu is hij een perfecte ambassadeur voor bedrijven op social media. Je ziet dat die spontane manier van ermee bezig zijn perfect werkt. Het zorgt ook bij een ploeg als Giant-Alpecin voor extra toevoeging. Ik zou daar in de toekomst graag mee bezig gaan. Dat lijkt mij interessanter dan bijvoorbeeld vertegenwoordiger worden."

Waar je tegenwoordig met sporters ook bent, social media is niet meer weg te denken. Tijdens de warming-up wordt Facebook bekeken en de eerste Tweets gaan er aan de start al uit. Wat dat betreft is Giant-Alpecin geen uitzondering. De Kort gebruikt het ook om journalisten op fouten aan te spreken.

"Binnen de ploeg heb ik lang het idee gehad dat ze het ook wel eens irritant vonden, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Misschien is onze ploeg een uitzondering. Hier leeft het social media-gebruik wel degelijk. Op van die dagen dat je veel moet wachten en hangen zie je ook dat iedereen aan het twitteren is en Instagram aan het bekijken is. Zie je iets leuks of hoor je iets interessants, dan wordt daar zeker over gesproken."

"Wat ik ook interessant vind, is dat je via Twitter journalisten soms kunt aanspreken op hun verhalen. Of feiten of meningen wel kloppen. Ik doe dat soms en vind het raar dat anderen daar geen gebruik van maken. Vaak zijn sporters boos na een verkeerd verhaal en willen niet meer met journalisten praten, dan denk ik 'zeg dan hoe het wel zit'. Dat vind ik nou juist leuk van Twitter. Die directe interactie met fans maar vooral ook met journalisten. Ik probeer verder ook alle vragen en opmerkingen te beantwoorden. Wat mij erg meevalt is het schreeuwen en schelden via Twitter in mijn richting. Je hebt wel eens vervelende reacties, daar reageer ik dan op en dan ze altijd verbaasd dat je gewoon alles leest. Dan binden ze ook meestal wel in. Beetje terugdraaien."

"Ik werk niet volgens een strategie. Nu ik gestart ben met die vlogs probeer ik dat wel via Twitter aan te geven. Er is een wereld open gegaan voor mij toen ik in 2009 al begon met Twitter. Die directe interactie met mensen is fantastisch als je als sporter dagelijks onderweg bent. Ik lig met John Degenkolb op een kamer en dan zijn we ’s avonds actief op social media en bespreken dat met elkaar. Anderen zijn toch meer bezig met lezen of een film kijken. Bij ons gaat het meestal over wat we zien op Instagram of Twitter. Aan tafel bij ons gaat het ook al lang niet meer alleen over vrouwen of auto’s, maar omdat we met onze mobiele telefoons ‘connected’ zijn met alles en iedereen volgen we ook het nieuws op de voet en hebben daar natuurlijk een mening over."

Vloggen nieuwe passie

De nieuwe passie van early adapter De Kort is nu het vloggen. “Als je ziet hoeveel mensen daar enthousiast op reageren! Onderzoek wijst inderdaad uit dat de leeftijd van de vaste wielervolgers steeds hoger wordt en met camera’s op de fiets, vloggen en met andere vormen van interactie via social media kunnen we ook de jongeren bereiken die nu afhaken."

"Zeker het delen van emoties gaat steeds belangrijk worden. Ik ga als vlogger alles laten zien, ook als het slecht gegaan is. Ik heb nog geen enkel moment in mijn carriere gehad dat ik dacht 'hier wil ik niet over praten'. Het vloggen gaat wel een realityshow worden. Ik moet nog wel een balans vinden tussen wat leuk is voor mensen om te zien, hoe lang mensen willen kijken en wat ik kwijt wil. Het moet echt real-life zijn."

Volg Koen de Kort op YouTube en bekijk de website van Ted King.