Valt er voor de sport geld te verdienen aan exclusieve content? Analyse van Jaap Stalenburg

Sven Kramer met Naomi van As nog even intiem samen vlak voor die beslissende race. Stefan Groothuis die uit zijn schaatspak scheurt 10 minuten voor een beslissende race. De tranen en woede van Koen Verweij na een valpartij en het smijten met de schaatsen. Het zou wat toevoegen aan de alom aanwezige NOS-camera’s, maar de Nederlandse sporters zijn niet klaar voor deze echte digitale revolutie. Een alom aanwezige camera die op een speciaal kanaal alle lief en leed volgt van de topsporters voor beslissende momenten. Exclusieve content waar kijkers best voor zou willen betalen, maar waar de Nederlandse sport nog lang niet aan toe is. Het is niet de techniek of strategische kennis die een digitale revolutie in de weg staat, maar doodgewoon dat Nederlandse topsporters niet zoals in Amerika onderdeel van een totaalshow zijn waar het aan alle kanten “value for money” moet zijn. In Nederland zal geld verdienen op internet voorlopig een mooie droom blijven.

Sneak peaks in bed, bad en kleedkamers

"Geld verdienen met exclusieve video’s en “instagrammetjes”. Tekentafelplannetjes uit fraaie vergaderzalen zijn het. Leuk bedacht, om extra inkomsten binnen te hengelen maar al bij voorbaat mislukt."

Op het beeldscherm achter mij wiegt de buitengewone androgyne David Bowie met zijn heupen op het werkelijk sublieme retro tv-stadion 192TV. “This is not America.” Als eindredacteur bij RTL Sport liet ik nummer ooit eens onder een reportage over de Amsterdam Admirals zetten, een bij voorbaat mislukte operatie om het American Football in Nederland te introduceren.

Hetzelfde gevoel heb ik nu weer als ik de alom aanwezige communicatie-expert Jan Driessen met veel gevoel voor dramatiek het statement “digitale revolutie” hoor gebruiken en vergelijkingen met de porno-revolutie zie maken over een nieuw verdienmodel in het schaatsen. “Sneak peaks” in bed, bad en kleedkamers van de topschaatsers. Geld verdienen met exclusieve video’s en “instagrammetjes”. Tekentafelplannetjes uit fraaie vergaderzalen zijn het. Leuk bedacht, om extra inkomsten binnen te hengelen maar al bij voorbaat mislukt.

Laat ik zeggen dat ik op zijn minst een glimlach niet kon onderdrukken toen ik vorige maand bemiddelaar Jan Driessen na het afgesloten akkoord tussen de KNSB en de merkenteams de porno-industrie als lichtend voorbeeld hoorde noemen voor het topschaatsen. Daar betalen opgewonden dames en heren gaarne om aan hun gerief te komen met video’s met alle denkbare standjes in bed, bad en bos. Acteurs worden netjes betaald om in permanente staat van opwinding hun kunstjes te vertonen voor de videocamera.

Lees ook: Valt er voor de sport geld te verdienen op het internet? Analyse van Gijsbregt Brouwer

Echte storytelling

"Het enige verdienmodel op dit moment zie ik in een kanaal met echte storytelling. Dag en nacht camera’s bij de sporters. Emoties delen met de kijkers, permanent meekijken met de training"

In de Nederlandse topsport gaat het toch echt anders. Bij de TVM schaatsploeg heb ik jarenlang met de dames en heren sporters en de coaches onderhandeld om meer te kunnen laten zien dan imponerende lijven onder gewichten, op de fiets of op de ijsbaan. Laat ik maar zeggen dat zelfs de zeer media-bewuste TVM’ers niet te vinden waren voor meer dan de plaatjes dan die de NOS een week eerder ook had gedraaid. Jan Driessen mag graag de voorbeelden aanhalen van de succesvolle “instagrammetjes” uit Sotsji die inderdaad miljoenen keren werden bekeken, maar geen fan zal hier maar een Euro voor willen betalen.

Nederlandse sporters sporten vooral. In tegenstelling tot fameuze Amerikanen als de sprinter Carl Lewis of veel NBA en NHL-sterren is er hier nul besef dat topsport ook show is. Hier en daar is er een lichtpuntje zoals Koen Verweij of Kjeld Nuis. Waar geld mee te verdienen valt op internet is een echt second channel met beelden die naadloos de NOS aanvullen. Met echte story-telling en geen losse Instagram-fotootjes of de zoveelste met gewichten smijtende topschaatser op de maat van goedkope housemuziek. En die trainingen in Inzell of Collalbo kennen we ook wel en iedere schaats fan weet dat iedere schaatser in oktober wereldkampioen wordt. Onzin interviews.

Het enige verdienmodel op dit moment zie ik in een kanaal met echte storytelling. Dag en nacht camera’s bij de sporters. Emoties delen met de kijkers, permanent meekijken met de training. Ik ben daarom ook niet onder de indruk van wat de wielerploeg Belkin op dit moment op internet doet: sneak interviews meteen na de koers. Nee vrienden bij Belkin, hang een Go Pro-camera in de bus. Ik wil Bouke Mollema horen vloeken over de kwaliteit van de tijdritfietsen. Ik wil de Whatapp’s zien die Lars Boom aan zijn vrouw stuurt. Ik wil zien dat de steriele ploegleider Nico Verhoeven wel degelijk uit zijn dak kan gaan en ik wil bij het schaatsen meteen na de race in een stil hoekje Ireen Wust of Margot Boer zien huilen en getroost zien worden door hun vriendjes.

Schaatsen is nu zelf aan zet

En dat is nou precies wat niet gaat gebeuren. Daar zijn we in Nederland te calvinistisch voor. Te bang voor de camera. Te bang voor de wereld.

Hier gaat het botsen met de vast goed doordachte plannen van Jan Driessen en andere vergadertijgers uit het schaatsen. Sport is voor de meeste Nederlanders bepaald geen porno, maar serieus vermaak waarvan ieder detail gulzig wordt opgeslokt. Ik ben het ook gruwelijk eens met Gijsbregt Brouwer, want het draait bij geld verdienen allemaal om “Liefhebbers, inzicht in data en bovenal aansprekende en open atleten.” Ook die data kan een profijtelijke aanvulling op de gratis tv-beelden zijn en van internet een schitterende geldbron maken.

Dus ligt het aan de sport zelf of het verdienmodel de jackpot gaat worden. Het lijkt mij fantastisch. Het nieuwe Thialf. Supersnelle 5G en vlak voor zijn beslissende race Sven Kramer nog in volle concentratie in de kleedkamer te zien. De Whatapp’jes te lezen die hij van Naomi krijgt en zijn hartslag van seconde tot seconde te kunnen volgen op een eigen betaal-site van de gezamenlijke professionele schaatsteams. De wat wiebelige beelden met voorspelbare quotes nu gedraaid door ijverige perschefs zijn echt erg goedkoop en voor de zoveelste zogenaamde exclusieve trainingsbeelden vanuit Inzell betaalt ook niemand meer. Dat doet de NOS echt beter.

Lees ook: Hoe kan de sport het internet benutten om geld te verdienen? Analyse van Jan-Paul de Wildt

Het schaatsen is nu zelf aan zet. Visionairs en succesvolle reality-tv- regisseurs moeten aan de bak in een conservatieve wereld die liever een extra fysiotherapeut betaalt dan een professionele cameraploeg. Geld verdienen met Nederlandse sporters op internet is nog heel ver weg. Tenzij de gokwetgeving wordt geliberaliseerd, maar dat is voorlopig weer een ander verhaal.

Voorlopig is het nog David Bowie. “This is not America”.

Afbeeldingen: Instagram TVM Schaatsploeg