Van app downloader naar app gebruiker

Dat sport tegenwoordig hand in hand gaat met een grote hoeveelheid mobiele apps zal je wel bekend zijn. Maar hoe ontwikkel je dè app waar sporters en supporters op zitten te wachten?

Er wordt vaak veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van de app voordat het gebruik in kaart is gebracht. Sommige apps worden daardoor vol gestopt met functies waar niemand op zit te wachten. Daarnaast wordt er veel marketing budget besteed om de app maar zoveel mogelijk gedownload te laten worden. Maar gaat het wel om het aantal downloads? Waar het volgens mij echt om gaat is dat jouw app vaak wordt gebruikt. Dat je fans en ambassadeurs hebt, want dan komen de downloads vanzelf.

Met een aantal simpele aanpassingen aan je strategie kan het gebruik van de app flink omhoog gaan. Als app-publisher van onze eigen WAVE apps (met sportkalender!) heb ik vijf tips voor je.

1. Wees useful

Focus je tijdens het bedenken van je app op usefulness. Waarom zou iemand mijn app gebruiken? Wat voor toegevoegde waarde biedt mijn app voor de gebruiker ten opzichte van mijn responsive of mobile website? Een app die niets toevoegt wordt snel gedeïnstalleerd. Bedenk een USP, iets wat concurrenten nog niet hebben. Gebruik functies van het toestel die in een browser niet altijd mogelijk zijn. Geef bijvoorbeeld de mogelijkheid foto’s te posten, laat gebruikers inchecken op sportlocaties en hun prestaties bijhouden of laat zien welke sportevenementen er bij de gebruiker in de buurt zijn.

2. Luister naar je gebruikers

Maak het in de app het makkelijk om feedback te geven. Door een email-link in settings te plaatsen of een link naar het reviewen van de app te promoten. Zo kom je snel in contact met je gebruikers. Voor onze WAVE apps hebben we dagelijks tientallen suggesties gekregen van gebruikers. De meesten daarvan zijn heel waardevol. Er kwamen ook bug-meldingen binnen. Door snel te reageren naar deze gebruikers, is het zomaar mogelijk dat ze fan worden van je app.

Het kan ook interessant zijn om een beta-tester community op te bouwen. Bijvoorbeeld in Google+ voor Android apps, kan je een gedeelte van je gebruikers je toekomstige versie laten testen. Voor WAVE hebben we in korte tijd een community met meer dan 100 testers opgebouwd. Met deze gebruikers bouw je een band op. Door de privileges die ze krijgen, worden ze ambassadeurs van je app.

3. Zorg voor een releaseplan

Probeer de app in eerste instantie minimaal te lanceren. Houd budget over voor toekomstige releases. Leer van feedback van je gebruikers en gebruik dit als input voor het bepalen van de volgende release. Een nieuwe release zorgt sowieso voor meer gebruik van je app, omdat gebruikers hier een melding van krijgen en over het algemeen benieuwd zijn wat er dan veranderd is.

4. Pushnotificatie marketing plan

Vaak vergeten, maar heel interessant: push notification marketing. Ook al is je app niet actief, je kunt toch berichten sturen naar je gebruiker.

Voor de ene app is dat wat makkelijker dan voor de ander. In het geval van een Calendar app is het logisch dat je meldingen van afspraken en verjaardagen verstuurt. Maar je zou ook kunnen denken aan meldingen voor sportwedstrijden of als er uitslagen bekend zijn. Voor veel apps geldt dat ook algemene berichten verstuurd kunnen worden. Bijvoorbeeld als iemand de app al 30 dagen niet gebruikt heeft. Of als er actuele aanbiedingen beschikbaar zijn. Voor dit laatste voorbeeld zijn complete tools beschikbaar. Deze tools kunnen geïntegreerd worden in je app en via een los CMS is het mogelijk voor de marketeer om berichten te versturen.

Voor veel doeleinden, ook in de sportwereld, is de koppeling met Beacons een interessante optie. Op het moment dat de consument een winkel, sportschool of stadion betreedt, krijgt hij vanuit de app bijvoorbeeld een aanbieding of nieuwtje specifiek voor die locatie.

5. E-mail marketing

Ook het traditionelere e-mail marketing kan er voor zorgen dat je app meer gebruikt wordt. Als je je bijvoorbeeld aanmeldt als gebruiker van WAVE, wordt er een mailcampagne getriggerd. Op verschillende momenten worden e-mails verstuurd naar de gebruiker. Een welkomstmail, een mail met uitleg over de app enzovoort. Zo kan je de gebruiker ertoe aanzetten om de app daadwerkelijk te gebruiken.

En nu aan de slag!