Verbinden is het nieuwe sleutelwoord in de fitnessbranche

Er zijn inmiddels tienduizenden mensen die niet meer naar de gym gaan om te bewegen en vanuit hun huiskamer fitnessen, aan yoga doen of een spinningles volgen. Virtual fitness heeft definitief zijn intrede gedaan in de fitnessbranche. Het Amerikaanse Peloton lijkt een winnende formule te hebben bedacht: spinninglessen die op locatie worden gegeven kunnen overal ter wereld gevolgd (of later gestreamd) worden en je kunt – zonder dat je in de gym bent – communiceren met andere mensen die de les volgen. De consument kan dus eenvoudig onderdeel zijn van de beleving. Verbinden lijkt het nieuwe sleutelwoord in de fitnessbranche.

Nog nooit is de behoefte bij de consument zo groot geweest om te gaan sporten (Bron: Rabobank brancherapport fitnesscentra, 2016). Nederland is de afgelopen jaren massaal aan het fitnessen geslagen - van bodybalance en spinnen tot pure powerlifting. Door de opkomst van technologie hebben we steeds meer mogelijkheden gekregen. Denk aan het maken van je eigen persoonlijke trainingsplan, het bijhouden van een voedingsschema, via apps je hardloop- of fietsroutes tracken etc.

"Nieuwe apps en mobiele devices zorgen voor het ontstaan van online fitnessclubs"

Er zijn voldoende kansen voor de fitnessbranche om hierop in te spelen. De concurrentie is echter moordend. Deze toenemende concurrentie komt vooral vanuit het groeiend aantal filialen van de grote budgetketens. Tegelijkertijd ontstaan als tegenreactie op de grote ketens allerlei kleinschalige, innovatieve concepten in de vorm van personal training, outdoor training en boutique studio’s. Deze nieuwe concepten spelen in op de behoefte van een deel van de doelgroep aan persoonlijke begeleiding en meer beleving.

Millennials domineren

De fitnesswereld heeft een aantal jaar stilgestaan, maar lijkt zich nu verder te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat millennials de markt domineren. Deze jongvolwassenen hebben andere behoeften dan de traditionele vormen van fitness. Ze vinden de ervaring vooral belangrijk, net als plezier en genieten. Het liefst doen de millennials hun fitnesstraining ook gepersonaliseerd en afgestemd op hun persoonlijke doelstelling(en).

Deze doelgroep heeft ook minder moeite met het delen van data en gebruikt al veelal apps als MyFitnessPal, Runkeeper of Strava om zowel hun voedings- als bewegingspatroon bij te houden en via social media hun prestaties met anderen te delen. Data kan meer inzicht bieden in wie de consumenten zijn, hoe ze zich gedragen en wat ze willen. Daarnaast bieden internet en apps fitnessaanbieders mogelijkheden om met fitnessers te communiceren en te interacteren, ook als zij niet binnen het centrum actief zijn.

Nieuwe apps en mobiele devices zorgen ook voor het ontstaan van online fitnessclubs. Leden van zo'n club kunnen overal ter wereld met iedereen sporten volgens een persoonlijk trainingsprogramma, terwijl ze toch het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Onder andere Under Armour en het Duitse Freeletics spelen hier op in. Het is dus niet meer noodzakelijk een fysieke locatie te hebben om een fitnessclub met duizenden leden te kunnen vormen.

Peloton

Ook zien we steeds vaker groepen mensen die samen toewerken naar een doel. Dat kan een hardloopgroep zijn die traint voor een marathon, een bedrijf dat met hun medewerkers deelneemt aan de Alpe d’HuZes, maar ook bijvoorbeeld mudruns zijn een voorbeeld van een evenement waar de beleving centraal staat. Een bedrijf dat goed heeft ingespeeld op het gevoel om ergens bij te willen horen, is Peloton

Peloton heeft een concept bedacht waarbij je de spinninglessen die op locatie worden gegeven, overal ter wereld kunt volgen én zelf kunt deelnemen. Het bedrijf heeft een spinningfiets en tablet ontwikkeld, instructeurs aangenomen (onder wie voormalig professioneel wielrenners en meervoudig Tour de France deelnemers Christian Van de Velde en George Hincapie), content gemaakt en de consument overtuigd het eens te proberen. Met succes. Peloton heeft sinds 2013 meer dan 50.000 fietsen (à 2.000 dollar per fiets) verkocht en de eigenaren betalen ook nog eens 39 dollar per maand voor een abonnement. Wat krijgen die mensen daar voor terug?

Peloton is een spinningfiets die is voorzien van Wi-Fi en een HD-touchscreen scherm zodat je lessen kunt live streamen of er on-demand toegang tot hebt. Je kunt uit diverse categorieën kiezen bij het selecteren van een les, zoals de instructeur, de taal of het niveau. Er is zelfs de mogelijkheid om te communiceren met de andere personen die de les volgen. Uiteraard kun je op het scherm van de fiets ook diverse gegevens inzien, bijvoorbeeld de afstand die je hebt afgelegd, het aantal calorieën dat je hebt verbrand of je trapfrequentie. Bovendien is er een leaderboard waarop je kunt zien hoe jij het doet ten opzichte van de andere mensen die dezelfde les volgen. Peloton biedt dus zowel de hardware als de software (net zoals Apple doet).

Peloton biedt tegenwoordig naast de spinninglessen ook yogalessen aan. In samenwerking met een van ’s werelds bekendste yoga-instructeurs, Colleen Saidman Yee, is er de mogelijkheid om yoga content te streamen. Daarmee wordt een nieuwe doelgroep aangeboord.

Peloton is niet het enige bedrijf dat in de wereld van virtual fitness is gestapt. Er zijn vele andere die zich ook op deze relatief nieuwe markt begeven. Less Mills is de grootste partij, maar het van origine Nieuw-Zeelandse bedrijf richt zich (voorlopig) alleen op studio’s. De trend van virtual fitness services groeit nog steeds. Slechts vijftien procent van de mensen die regelmatig sport heeft weleens betaald voor een abonnement op fitnessvideo’s, volgens onderzoek van markonderzoekbureau Mintel.

Trendwatcher Gijsbregt Brouwer ziet ook dat de consument steeds minder vaak gebonden is aan een gym. “Interessant met sport in het algemeen en fitness in het bijzonder is dat buiten en binnen steeds meer in elkaar overlopen. Er wordt steeds meer buiten gefitnesst (hardlopen, bootcampen, obstacle trainen). Dit begint vaak vanuit de locatie van de fitnessclub (die vaak weer binnen is) of wordt gecombineerd met binnen trainen. Nu zien we dat uit – op de fitnessclub – en thuis – op de hometrainer – ook steeds vaker in elkaar overlopen. Dit alles komt door de opkomst van mobiele technologie en smart clothing.” 

Virtual Reality in fitness

Inmiddels heeft Virtual Reality ook zijn intrede gedaan in de fitnesswereld. Met behulp van een VR-bril waan je je bijvoorbeeld in een bosrijke omgeving met heuvels in plaats van op je spinningfiets in je woonkamer. Door deze ervaring wordt het leuker om te bewegen en je kunt ook allerlei competitieve elementen aan je workout toevoegen.

Vorig jaar werd ook de eerste 3D Fitness Tracker aangekondigd; een slimme spiegel die je hele lichaam kan meten, zowel aan de binnenkant als de buitenkant. De spiegel scant je lichaam en met behulp van een app kun je de veranderingen aan je lichaam volgen. De scanner ziet ook of je spieren groeien of dat je meer of minder vet hebt in je lichaam. Een personal trainer zou hiermee overbodig kunnen worden.

"Het 'met-wie-element' gaat cruciaal worden voor het sporten: welke vrienden, welke club, welke community, welk merk, welke bekende atleet" - Gijsbregt Brouwer (trendwatcher)

De 3D Fitness Tracker kun je zien als een doorontwikkeling van wearables. Smartwatches, fitnesstrackers, apps. De meeste mensen die sporten, meten inmiddels ook hun vooruitgang en delen hun resultaten met hun vrienden of de rest van de wereld via social media. Wearables worden steeds geavanceerder en accurater en in december komt de misschien wel meest geavanceerd wearable tot nu toe op de markt. Whoop meet constant de elektrische geleiding van de huid en de hartslag en monitort daarnaast het slaapritme om te analyseren hoe het lichaam reageert op inspanningen en workouts en hoe iemand daarvan hersteld. De app is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat het lichaam goed herstelt, atleten op het juiste moment pieken en zij voldoende trainingsarbeid verrichten. Spelers uit de NFL, NBA en de Premier League gebruik de wearable al tijdens trainingen.

Wie, wie, wie

“In de toekomst wordt het steeds minder relevant waar er gesport wordt, maar vooral met wie, hoe en waarom”, voorspelt Brouwer. “Vooral het 'met-wie-element' gaat cruciaal worden: welke vrienden, welke club, welke community, welk merk, welke bekende atleet. Wie, wie, wie...De toekomst kan met VR of met slimme connecties iedereen aan elkaar verbinden en in dezelfde flow van content, gaming of community meenemen.”

De toekomst van de fitnessbranche – en virtual fitness – biedt vele mogelijkheden voor zowel consumenten als bedrijven. Peloton is een goed voorbeeld van een bedrijf dat perfect aansluit bij wat sporters nu graag willen: onderdeel zijn van een ervaring, connecten met medesporters en de technologie op de juiste manier toepassen. Veel bedrijven zullen het voorbeeld van Peloton volgen en dat levert waarschijnlijk één grote winnaar op: de consument.