Voor start-ups in de sport opent Parijs een broeikas onder de naam Springboard

De burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, heeft afgelopen week een toekomstige ruimte gepresenteerd voor start-ups in de sport (en economie). Aan de voet van Stade Jean-Bouin in het zuid-westen van Parijs komt Springboard waar tussen de 30 en 50 innovatieve start-ups gaan werken aan de toekomst van de Franse sport.

Het is naar eigen zeggen 's werelds eerste platform voor start-ups in de sport en Anne Hidalgo was dan ook trots om afgelopen dinsdag het startsein te geven voor Springboard. Innovatieve bedrijven met raakvlakken in de sport en economie kunnen zich vanaf nu melden en de start vindt plaats in 2015. In het voorjaar van 2016 moet de ruimte van 2.000m2 meter, en goed voor 250 werkplekken, helemaal gevuld zijn. "Sport is van grote waarde voor de toekomst van Parijs, daar vertrouwen wij op. Daarom hebben we besloten om een ruimte te wijden aan belanghebbende in de sport" aldus Hidalgo.

Big data, wearable technology, e-sports, gehandicaptensport, social media en analysetools, met het oog op grote sportevenementen de komende jaren (voetbal, handbal, worstelen, hockey, golf en Gay Games) wil de stad een platform creëren waar marktpartijen kunnen innoveren en elkaar inspireren. Springboard moet een open ruimte worden waar naast werkplekken ook bezoekers langskomen, showrooms zijn ingericht en simulaties plaatsvinden. Paris Region Lab, verantwoordelijk voor het bevorderden van innovatie in de stad, is financieel partner en richt de ruimte in naar het model van Welcome Stad Lab (WSL). Het WSL-project werd gelanceerd in maart 2013 en heeft inmiddels 30 start-ups een plek gegeven in hartje Parijs. Daarnaast is het Nationaal Instituut voor sport en innovatie INSEP betrokken bij de selectie van mogelijke start-ups.

Nederland heeft sinds kort een eigen centrum voor sport, marketing en media: SX. In Eindhoven, Strijp-S op de vierde etage hebben start-ups een eigen plek. Ook daar een open ruimte om kruisbestuiving te bevorderen. In totaal zitten al meer dan 50 bedrijven in het pand en Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbureau Triple Double, zei over het concept. "Nog voor de opening zagen we al dat het concept werkt. Iedereen kent elkaar, praat met elkaar, doet zaken met elkaar en inspireert elkaar." Een concept waar dus vanuit het buitenland met meer dan een schuin oog naar gekeken werd.

Lees meer: SX in Eindhoven is meer dan een aanwinst voor de Nederlandse sport

Afbeeldingen: SportNumericus
Bronnen: Paris.fr20minutes - LesEchos