Voortdurende stijging van TV-rechten maakt sport op den duur onbetaalbaar

Amerika schrok wakker: $24 miljard voor 9 jaar live NBA. Een stijging van maal drie ten opzichte van de huidige overeenkomst. Het lijkt een zegening voor de sport, de inkomsten uit de TV-rechten, maar de berichtgeving rondom live sportrechten is tegenstrijdig. Het draait allemaal om de abonnees, want de investering moet terugverdient worden. Zonder live sport is de bundel van een kabelmaatschappij waardeloos voor tientallen miljoenen families en met live sport wordt het in de toekomst onbetaalbaar. Wordt sport een onbetaalbaar premium product met alle gevolgen van dien?

De prijzen voor sportrechten stijgen jaarlijks sneller dan kaartverkoop, sponsoring en merchandise.

De discussie rondom de stijgende sportrechten laait op na een astronomische deal tussen de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA en ESPN samen met TNT ter waarde van $24 miljard voor de periode van negen jaar. Kreeg de NBA voorheen $930 miljoen per jaar voor de rechten, in de nieuwe deal stijgt dit tot $2,6 miljard per jaar (3X!). De zekerheid van inkomsten is goed voor de competitie, voor de fans en voor de kabelmaatschappijen. Zo lijkt het.

De interesse is voornamelijk te danken aan de spelers. Wereldwijd zijn LeBron James, Kevin Durant, Blake Griffin en vele andere topsterren publiekstrekkers en marketinginstrumenten die de competitie en de sport wereldwijd op de kaart zetten. Sport is meer dan een lokker geworden, sport is een premium product. De prijzen voor sportrechten stijgen jaarlijks sneller dan kaartverkoop, sponsoring en merchandise. In de Verenigde Staten stegen de sportrechten het afgelopen jaar 18,7% en die stijging zet door maar vlakt af. Gemiddeld 9,1% tot en met 2018. Dit in vergelijking met sponsoring (5,2%) en kaartverkoop (2,8%). Het probleem is: de waarde en kosten van sportrechten worden doorberekend aan de consument. De vraag is: waar ligt de grens? Wanneer kunnen consumenten het niet langer opbrengen en wat zijn de gevolgen?

Totdat de sport een onbetaalbaar premium product is geworden en zichzelf met hebzucht in de voet schiet.

In Nederland is het anders, in vergelijking met de Verenigde Staten betalen wij veel minder. De Amerikaanse invloeden van FOX krijgen hier ook maar moeilijk grip op de markt. Het gratis aanbod van sport bij de publieke omroep zit gebakken in de cultuur maar NOS-directeur Jan de Jong wijst in zijn opinie op Sport & Strategie terecht dat de bereidheid om voor content te betalen bij de huidige generatie wel is toegenomen door platformen als Netflix en iTunes. Een losse wedstrijd bij FOX is onbetaalbaar, abonnees binnenhalen luidt het devies. FOX is druk bezig om een compleet sportkanaal te worden en haalt nieuwe rechten binnen. Hoewel we bij lange na niet op het niveau van de Verenigde Staten zitten stijgen de prijzen langzaam door. Zonder de ijzersterke NOS was het allang gebeurd maar vroeg of laat verdwijnen alle live sportrechten achter de decoder. De vraag is of dat gevecht goed is voor de ontwikkeling van de sport en de portemonnee van de consument.

De investering in de liverechten voor het nieuwe 'sportpakket' worden doorberekend aan de klant zonder dat het voor iedereen waarde heeft. Totdat de sport een onbetaalbaar premium product is geworden en zichzelf met hebzucht in de voet schiet. Sport is juist van de mensen, van de fans en moet ten alle tijden bereikbaar blijven. Alleen dan kan sport zijn maatschappelijke waarde behouden en een positieve bijdrage leveren aan een gezonde samenleving.

Afbeeldingen: Fields of Green - Sponsortalk