Waar een community toe in staat is

Anno 2014 kennen we diverse voorbeelden waar communities, online of offline, in staat zijn om zich te meten met de gevestigde orde. In Manchester ontstond 9 jaar geleden een hele bijzondere community. Gedesillusioneerde Manchester United-fans startten destijds een eigen club. Het diende als protest tegen de vercommercialisering van hun club nadat het in Malcolm Glazer’s Amerikaanse handen kwam. FC United of Manchester was geboren en het sprookje begon. Persvrijwilliger, maar bovenal supporter, Andy Walker licht toe hoe deze bijzondere community zich zo staande kan houden.

Van pure passie naar een eigen stadion

In minder dan 10 jaar tijd is het een van de meest besproken voetbalclubs in Engeland geworden. De club is opgericht als een democratische, non-profit organisatie en is geheel in het bezit van de meer dan 300 leden. “Iedereen binnen de club gelooft in de missie van de club. De club is van de mensen die van de club houden, niet van hen die er geld mee willen verdienen. De authentieke en transparante werkwijze levert de club veel goodwill op van binnen en buiten de community.’’

Na het verkrijgen van de licentie in 2005 werd er gestart op het 10e niveau en deelde de club hun thuisbasis met Bury FC (4e niveau). Drie promoties verder en nu spelend in de 7e divisie, is FCUM met gemiddeld 2.000 bezoekers zelfs drukker bezocht dan Bury FC. Online zou de community met het Facebook-account (ruim 550.00 likes) zelfs een goede middenmotor zijn in de Engelse Premier League (!). Eind dit jaar wordt het eigen stadion Broadhurst Park geopend dat samen met de lokale overheid wordt gerealiseerd.

“Binnen de community letten we op elkaar’’

Supporters die mogen stemmen over het ontwerp van shirts, slogans of liederen is tegenwoordig geen unicum meer. Wat je echter zelden zien, is dat supporters betrokken worden bij het bepalen van de toegangsprijzen.  “In 2007, toen ook in Engeland de financiële crisis ontstond, wist de community dat sommige leden financieel gezien moeite hadden om wekelijks hun club te kunnen supporteren. Dus in plaats van het bepalen van een prijs, vroeg de club aan haar leden wat ze konden missen voor een seizoenkaart. De mooiste ontwikkeling komt uit het feit dat de gemiddelde prijs voor een ticket dat seizoen uiteindelijk juist steeg.’’

Teruggeven aan de lokale gemeenschap

Naast het terugbrengen van het voetbal geeft FCUM nog meer terug aan de lokale bevolking. Leden, staf en zelfs spelers zetten zich bijvoorbeeld in om werklozen aan het werk te krijgen en om kinderen na school op te vangen en te ondersteunen bij het maken van huiswerk. Ook in het nieuwe eigen stadion worden zelfs speciale faciliteiten gebouwd die enkel in het belang voor de lokale gemeenschap zijn. “Dergelijke gemeenschapsbanden met vluchtelingengroepen, scholen, voetbalteams en kindertehuizen zijn allemaal voorbeelden van waar de de club voor staat: de club is van de mensen en mensen horen elkaar te helpen.’’

De missie van FC United of Manchester is nederig en duidelijk. Overigens in behoorlijk contrast met de officiële missie van de Glazers: Manchester United's mission is to be the best football club in the world, both on and off the pitch.