Wat betekent de eigen tv-dienst van YouTube voor de sport(marketing)?

YouTube maakte dinsdagavond bekend een eigen tv-dienst te lanceren. Via YouTube TV kunnen gebruikers voor 35 dollar per maand diverse grote Amerikaanse zenders ontvangen, zoals ABC, CBS, FOX, NBC en ESPN. Dit betekent onder meer dat de NBA en MLB live te zien zullen via de service. Gaat YouTube de jeugd enthousiast maken voor televisie, zorgt de dienst voor extra inkomsten in de sport en en wat zijn de gevolgen voor de sport(marketing)? In deze blog proberen we antwoord te geven op deze en andere vragen.

YouTube maakte deze week bekend dat er dagelijks meer dan 1 miljard uur per dag (!) naar video’s op het medium wordt gekeken. Gebruikers kijken al veel tv-content - met name fragmenten van late night shows en sport -, maar YouTube wil haar gebruikers nog meer soortgelijke content aanbieden. Susan Wojcicki, CEO van YouTube, wil consumenten tv aanbieden "wanneer ze maar willen, op elk scherm, op hun voorwaarden".

YouTube is met name populair bij de millennials. Deze jongeren kijken steeds minder televisie, en in 2016 was dat voor het eerst ook echt duidelijk merkbaar in de sport. Grote sportmedia (of media met veel sportrechten) zoals ESPN, BT Sport, Sky, NBC en FOX bevonden zich in de situatie waarin magazines zich al ruim vijf jaar bevinden en kranten al bijna twintig jaar: de consument lijkt weg te lopen. De kijkcijfers van livesport in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk kelderden. Over de hele linie keken en kijken mensen minder naar livesport op tv. Gaat YouTube TV daar verandering in brengen?

ZIE OOK: Sport niet langer de kurk waar televisie op drijft

Wat is YouTube TV?

Zoals de naam al zegt, is YouTube TV de tv-dienst van YouTube. De dienst zal voorlopig alleen in de Verenigde Staten beschikbaar zijn. Voor 35 dollar per maand kunnen abonnees tot veertig zenders live via internet bekijken, inclusief vijf grote kanalen: ABC, CBS, FOX, NBC en ESPN. YouTube TV-gebruikers kunnen onbeperkt live tv-programma's opnemen in de cloud. YouTube TV kan op smartphones, tablets en computers worden bekeken, zowel op Android als op iOS. Via de Chromecast van moederbedrijf Google is het te koppelen aan een televisietoestel. Per abonnement zijn er zes verschillende accounts toegestaan, waarmee je drie streams tegelijk kunt volgen. Er is nog geen lanceerdatum bekend.

Gaat YouTube de millennials enthousiast maken voor televisie?

Susan Wojcicki liet tijdens de presentatie van YouTube TV weten dat het bedrijf deze dienst mede lanceert om het veelal jonge publiek te bereiken, dat niet naar lineaire televisie op de oude manier wil kijken. Kinderen groeien op in een wereld van YouTube, Instagram, Snapchat en Netflix. Zij zullen minder geneigd zijn een traditioneel tv-abonnement af te sluiten. Steeds meer Amerikanen kijken alleen via internet. Met de nieuwe dienst speelt YouTube in op deze trend.

De app heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid live televisie op te nemen en op te slaan in de cloud. Ook gebruikt YouTube TV de kunstmatige intelligentie van Google om gebruikers suggesties te geven. Dergelijke systemen worden ook gebruikt door bijvoorbeeld Netflix, maar YouTube past het als eerste toe op het hele aanbod van live tv-zenders. YouTube TV is zeker een manier om traditionele shows én livesport naar het publiek te brengen en meer kijkers te trekken.

Kan YouTube TV voor extra inkomsten zorgen bij sporters, sportclubs en sportorganisaties?

De rijken worden rijker, en de armen worden armer. Dit principe geldt ook voor de sport. Topclubs in het voetbal, basketbal, American football of baseball zien hun inkomsten groeien. De laag daaronder heeft het steeds moeilijker om aan te haken. En ook in minder populaire sporten staan de sponsorinkomsten onder druk. Via YouTube TV kunnen gebruikers in ieder geval wedstrijden uit de NBA, MLB en NFL kijken. Daarnaast is het mogelijk tegen extra kosten ook Showtime (documentaires en boksen) en Fox Soccer Plus toe te voegen. In eerste instantie biedt YouTube TV dus alleen de populaire sporten aan. Er is een kans dat deze organisaties hun fanbase zien groeien en als gevolg daarvan de inkomsten stijgen.

Maar ook de sport in zijn geheel kan profiteren van diensten als YouTube TV. De opkomst van internet, vooral van sociale media en de smartphone, heeft het medialandschap compleet veranderd. 'Media' is 'sociale media' geworden: interactief en zelf produceren in plaats van consumeren. Ons 'eerste scherm' is de smartphone en niet de tv. Bedrijven willen iedereen op elk platform bereiken. YouTube, met een miljoenenpubliek en waardevolle data, heeft de ideale positie om de advertentie-inkomsten bij grote netwerken weer omhoog te helpen en grote kans dat (een deel van) het geld terugvloeit naar de sport.

Wat voor gevolgen heeft YouTube TV voor de (sport)marketing?

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. De laatste jaren zijn online marketing en fanbase marketing al een vast onderdeel geworden van jaarplannen en lange termijnstrategieën bij veel sportclubs en -organisaties. De sportmarketingwereld is in beweging. Er heeft tevens een grote verschuiving plaatsgevonden in de advertentiewereld. Miljoenen dollars en euro’s die eerst naar televisiecommercials gingen, stromen nu naar de wereld van online video’s.

YouTube is de grootste winnaar van deze transitie, die deels gedreven wordt door consumenten die zich afweren van lineair tv kijken en dure tv-abonnementen. Dankzij YouTube kunnen bedrijven vrijwel iedereen in de wereld bereiken en heel gericht adverteren. In de toekomst zal deze ontwikkeling zich voortzetten. Het is zeker niet ondenkbaar dat gebruikers van YouTube TV gepersonaliseerde commercials te zien krijgen. Iemand die ’s avonds live naar een baseballwedstrijd kijkt, kan in de rust bijvoorbeeld een aanbieding van Domino’s krijgen en met een paar klikken eenvoudig een pizza bestellen. (In)direct zou YouTube TV dus gevolgen kunnen hebben voor de (sport)marketing.

Wie volgt?

YouTube is zeker niet het eerste bedrijf dat deze stap zet. De tv-dienst moet de concurrentie aangaan met soortgelijke diensten van Sony (PlayStation Vue), DirecTV van AT&T en Sling TV van Dish Network. Overigens is geen van de diensten nog compleet.

YouTube kan al snel concurrentie verwachten van Hulu. Hulu is een video on demand service. Het bedrijf lanceert naar verwachting binnenkort eenzelfde tv-dienst als YouTube en heeft al deals gesloten met CBS, Disney, FOX en Time Warner. Ook Apple onderhandelt al een aantal jaar met tv-zenders en video-producenten over een eigen online tv-dienst. Daarnaast betrad Amazon vorig jaar het strijdtoneel om de uitzendrechten en de verwachting is dat het Amerikaanse bedrijf meer gaat inzetten op sport. En ook Netflix zou eventueel kunnen besluiten te investeren in sport.

Van een andere orde zijn Facebook en in mindere mate Twitter en Snapchat. Facebook experimenteert steeds meer met sport en zendt sinds kort op vrijdagavond live een competitiewedstrijd uit de Primera Division uit. Bovendien is Facebook in onderhandeling met de MLB om duels uit de Major League Baseball te livestreamen. Twitter zond afgelopen seizoen tien wedstrijden uit de NFL op donderdagavond uit en Snapchat produceerde rond de Olympische Spelen veel content in samenwerking met NBC.

In Nederland bieden providers als KPN en Ziggo hun klanten de mogelijkheid om met mobiele apps naar hun hele zenderaanbod te kijken, inclusief een gemist-functie. Zodoende kun je bijvoorbeeld al de UFC-events of Formule 1 terugkijken.

Het moge duidelijk zijn dat de veranderingen in het medialandschap nog wel even zullen aanhouden. Met de komst van YouTube TV laat één van de grootste bedrijven ter wereld alvast zien wat er allemaal mogelijk is en wat we kunnen verwachten. Lang leve (live) tv?!

SPORTNEXT Live Sessie

De bedragen voor uitzendrechten van livesport zijn de afgelopen jaren tot recordhoogten gestegen. De slag om sportuitzendrechten is heviger dan ooit. Niet alleen traditionele mediabedrijven, ook nieuwe en niet-traditionele mediapartijen mengen zich in de strijd. Er ontstaan andere businessmodellen en storytelling, het gebruik van data en community building worden belangrijker. Genoeg uitdagingen, maar vooral kansen voor marketeers. Samen met TIG Sports organiseren we op 10 maart tijdens het WK Shorttrack in Rotterdam Ahoy de SPORTNEXT Live Sessie: 'de strijd om live sportcontent' waarin we dieper ingaan op het veranderende medialandschap en hoe marketeers hierop kunnen inspelen.

Meer informatie over de SPORTNEXT Live Sessie is te vinden onder het tabblad ‘events’ of door hier te klikken.


Headerfoto: YouTube