Transitie is een veelgebruikt woord in de sportwereld. Vrijwel alle sportbonden zijn zich ervan bewust dat er iets moet gebeuren. Maar wat dan? Nieuwe technologieën zijn van grote invloed op sportbonden, evenals de veranderingen in de maatschappij. De meeste sportbonden zijn niet met hun tijd meegegaan en moeten een inhaalslag maken. Tijdens een bijeenkomst van Sportunity op 25 januari gingen medewerkers van sportbonden, sportclubs en organisaties werkzaam in de sport met elkaar in discussie over de toekomst van de sportwereld.
Er is veel te doen over de rol van sportbonden. Pieter van den Hoogenband gooide in november nog wat olie op het vuur door zich in zijn column af te vragen wat er zou gebeuren als we alle sportbonden opheffen. De voormalige olympiër is ervan overtuigd dat ondernemers en ondernemende mensen in het gat zullen springen en competities gaan organiseren.
Veel startups zetten bonden al onder druk. Ze zetten sportbonden eigenlijk buitenspel door mensen bij elkaar te brengen zonder tussenkomst van bond of club. Zoals Arno Hermans in zijn blog op SPORTNEXT schreef: "Ondernemers spelen met hun innovaties in op de trends en behoeften in de sport. Nieuwe technologieën zoals Augmented Reality, 'internet of things' en robotica gaan de toekomst van de sport bepalen. Door hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen vormen zij een serieuze concurrent voor clubs en bonden."
ZIE OOK: Ondernemers bepalen de toekomst van de sport
Sportbonden in gezamenlijke BV?
Niels Schut, oprichter van Sportunity, helpt met zijn bedrijf diverse sportbonden. Volgens Schut veranderen leden van sportbonden in klanten. De relatie tussen bonden en haar leden is veranderd. De sport is van de sporter zelf en niet langer van de instituties. De sporter bepaalt wat hij of zij wil. Het model is omgedraaid. Dat vereist een verandering in denken bij de sportbonden. Wat zijn straks de belangrijkste verdienmodellen en wat is het bestaansrecht van de bond? Moeten sportbonden zich bijvoorbeeld verenigen in een BV? Op die manier ontstaat zeker meer samenwerking en kennisdeling. En daar is behoefte aan volgens de aanwezigen bij de sessie.
Over de rol van NOC*NSF zijn de meningen enigszins verdeeld. Moet de sportkoepel zich nog wel met de breedtesport bezighouden? Moet het zich niet alleen focussen op de topsport. Op de Olympische Spelen? Maar zonder breedtesport, geen topsport. Het is dus belangrijk dat NOC*NSF zich ook met de breedtesport blijft bemoeien.
Te gekke sessie vanmiddag @YourSportunity over met name digitale activaties en binding van ongebonden sporters ism sportbonden. #kennisdelen
— Diederik Meijntjes (@dmeijntjes) 25 januari 2017
Schaatsapp
Er zijn veel vragen over de toekomst van sport(bonden), maar geen eenduidige antwoorden. De KNSB probeert met ondersteuning van Sportunity de transitie te maken en haar leden beter te bedienen en niet-leden aan zich te binden. Schaatsen is nog steeds onverminderd populair in Nederland, maar de KNSB kampte met diverse problemen. Schaatsers waren zich niet bewust waarom ze lid zijn, of zouden moeten worden van de bond en ook verenigingen waren zich niet bewust van de meerwaarde van de KNSB. Een probleem waar veel sportbonden overigens mee worstelen.
"Wat kunnen sportbonden leren van eSports?"
De KNSB wil meer tegemoetkomen aan de wensen van de schaatsliefhebbers. Dat doet het onder meer via het platform schaatsen.nl en de introductie van een app. Het Sprint platform moet de partners van de KNSB verbinden met de schaatsers. Schaatsliefhebbers kunnen in de app hun rondetijden zien, de strijd aan gaan met vrienden en hun resultaten delen. Het Sprint platform moet de KNSB helpen de schaatsliefhebbers beter te bedienen.
KNVB
De KNVB is veruit de grootste bond in Nederland met ruim 1,2 miljoen leden. Maar er zijn nog veel meer voetballiefhebbers, die geen lid zijn van de voetbalbond en wél regelmatig tegen een balletje trappen in bijvoorbeeld het park of in de zaal. Hoe kan de KNVB die groep aan zich binden? Die vraag stelde Jurrie Groenendijk (Marketing KNVB) tijdens zijn presentatie. De organisatie van de KNVB is opnieuw ingericht om in te spelen op de veranderingen in de maatschappij.
eSports
Freelance sportmarketeer Richard Denton wilde met enkele voorbeelden duidelijk maken dat de sportwereld verandert en hij liet zien welke branches in opkomst zijn. Zo haalde hij de explosieve groei van eSports aan. In een aantal jaar is het aantal beoefenaars sterk gestegen, het aantal toeschouwers, het aantal geïnteresseerden en daarmee ook het prijzengeld. Wat kunnen sportbonden leren van eSports?
De tijd dat sportbonden rustig achterover konden leunen, is allang voorbij. Wie nu niet aanhaakt, haakt af.
Headerfoto: Shutterstock.com