Zien en gezien worden: maakt adidas een einde aan de felgekleurde voetbalschoenen?

Bijna alle felle kleuren kwamen de afgelopen jaren voorbij op het voetbalveld: roze, paars, geel en oranje. Hoe opvallender hoe beter. Een handige marketingtruc om een nieuw model onder de aandacht te brengen, maar het verdeelde voetballers in twee kampen: de liefhebbers van felle kleuren (spelend op roze Mercurial van Nike of rood-gele F50 zero van adidas) of de traditionele voetballer (spelend op het zwarte leer met Copa Mundial of Puma King). De felle kleuren wonnen in snel tempo terrein maar met de Enlightened serie lijkt adidas een nieuwe weg in te slaan: zwart is terug en opvallen voortaan met reflecties.

De teasers waren mysterieus maar de boodschap was helder: zet je schrap 'The Enlightened' komt eraan. Voorafgaand aan de Champions League wedstrijden werd duidelijk dat het om een nieuwe serie voetbalschoenen ging. Een modern en strak vormgegeven zwarte schoen met drie reflecties aan de zijkant.

Daarmee kiest adidas voor een andere strategie om op te vallen. Geen felle kleuren, waar ook regelmatig kritiek op is geweest, maar zwarte schoenen met reflecties die zorgen voor lichtflitsen. Een interessante gedachte maar werkt het net zo effectief? Het beeld materiaal is voornamelijk geschoten in het donker en daar geven de strepen duidelijk licht. Op een goed verlicht veld vallen de schoenen een stuk minder op.

Of het nu gedaan is met de felle kleuren blijft dus de vraag. In de komende weken verspreidt de Enlightened pack zich over de (inter)nationale voetbalvoetbalvelden. In categorie opvallende schoenen introduceerde adidas afgelopen weekend een limited edition van Yohji Yamamoto met tijgerprint.

Afbeeldingen: Twitter adidas football