Twitter brengt tussenstanden onder ‘officiële’ hashtags

Eerder berichtte Michel Dusee al dat Twitteren binnen de sport nog ongeorganiseerd wordt gedaan. Eind februari heeft Twitter bij onze oosterburen een nieuwe uitgebreide zoekmogelijkheid Bundesliga-duels beschikbaar gesteld. Het gebruik van de organische gegroeide hashtags bij voetbalduels, met de conventie #eerste-drie-letters-thuisploeg en eerste-drie-letters-uitploeg is voor de supporter inmiddels een vaststaand uitgangspunt. Desalniettemin wil het nog wel eens wat verwarring opleveren. Een blik in de tijdlijn voor een eenduidige hashtag van het duel van donderdag 15 maart tussen FC Schalke’04 en FC Twente leverde behoorlijk wat variaties op.Twitter komt nu een oplossing.

Wie nu zoekt naar club, stadion, speler of de officiele hashtag voor het duel krijgt in een geanimeerde live-ticker de actuele stand van het duel te zien. Zie onder bijv. een screenshot van het duel tussen FC Koln en Bayer Leverkusen met de officiele hashtag #KOEB04:

Op het eerste gezicht lijkt het niets nieuws te zijn, maar het is voor het eerst dat op deze manier de officiële tussenstand, incl. logo van de twee clubs die tegen elkaar strijden en de beleving via Twitter bij elkaar worden gebracht en getoond. Een plek is gecreëerd voor vertegenwoordigers van de clubs, spelers, pers, celebrities, maar ook de gewone fan met elkaar kunnen communiceren tijdens een duel. Een belangrijke impuls voor het kanaliseren van de emoties en beleving van de vele betrokkenen bij deze duels in het kader van second-screen.

Volgens het Duitse weblog “Der sportmanager” valt er een hele wereld te winnen door op deze wijze meer gerichter met Twitter om te gaan door zowel clubs, media, spelers en fans. Als schoolvoorbeelden van hoe het moet, haalt hij o.a. Hamburger SV aan dat erin slaagde tijdens het duel Duitsland’s trending topic nummer 1 te worden. Een ander opmerkelijk feit is dat Ryan Babel de bundesliga-speler is met de meeste volgers.

In Nederland heb ik de Liveticker nog niet kunnen ontwaren, hoewel het aantal tweets voor elk willekeurig eredivisieduel voldoende aanleiding geeft.