8 takeaways van het Sport & Media Nieuwjaarsdiner

Met de aanwezigheid van ruim 130 professionals in sportmedia, sportmarketing, sportsponsoring en georganiseerde sport vond gisterenavond het allereerste Sport & Media Nieuwjaarsdiner plaats. In Brasserie Waalhaven te Rotterdam werd samen met de Stichting Nederlandse Sport Pers Service (NSP) de prijzen voor sportjournalistiek uitgereikt. Zo werd duidelijk welke sporter bekroond werd tot de Sportpersoonlijkheid van het jaar, welke sportjournalist de meeste erkenning van vakgenoten ontving, welke sportfotograaf de mooiste sportfoto heeft geschoten en wie op dit moment het grootste aanstormend talent in de sportjournalistiek is. Uniek was de setting: voor het eerst gingen sportjournalisten en sportmarketeers - twee werelden die elkaar niet altijd lief hebben - met elkaar in discussie en werd het veranderende medialandschap meerdere malen aangehaald. Ter samenvatting van het boeiende evenement presenteren we hier 8 takeaways: welke gebeurtenissen, bijzonderheden, inspirerende quotes etc. kwamen er gisterenavond onder meer voorbij? 

1. Veranderde opzet NSP Prijzen

Voor de NSP was de samenwerking met SportNEXT dit jaar nieuw, maar ook voor ons platform en de aanwezige gasten was het even aftasten. Met een divers programma waar de veranderingen in het medialandschap aan bod kwamen, visies door gerenommeerde professionals uit de geschreven media, televisie, sport en bedrijfsleven werden gedeeld, en fantastisch geleverd werk door sportjournalisten en sportfotografen werden geëerd met prijzen, was er dit jaar gekozen voor een brede en bijzondere setting. De diversiteit zag je ook duidelijk terug in de tafelindeling: aan mijn tafel zaten bijvoorbeeld gerespecteerde professionals van grote landelijke kranten, een marketeer van een sportbond, een manager PR bij een sportmarketingbureau, een wethouder sport bij een gemeente, een cameraman en een manager sponsoring bij een betaald voetbalorganisatie.

De meningen die wij opvingen waren vooral positief, maar daarnaast ontvingen we ook veel feedback voor een volgende editie: meer vrouwelijke sportjournalisten aan het woord laten, jonge talenten een podium geven (wat kunnen we van hen leren?), kortere sessies en meer interactie.. Het zijn aanknopingspunten om het volgend jaar nog beter in te vullen. Wat voor tips heb jij? Laat het ons weten in de reacties of op het evaluatieformulier. 

2. Veranderingen in het medialandschap

Vanuit zijn expertise in de georganiseerde sport (als voorzitter Nevobo) en sportmarketing (Sportscloud, Techonomy en Create5) besprak Peter Sprenger het veranderende medialandschap. Peter ging dieper in op veranderingen in mediaconsumptie, het bereiken van de zogeheten 'millennials' en het belang van data (in zijn blog hier meer over te lezen). Uiteindelijk sloot Peter af met het gegeven dat alleen 'premium content' wint in de nieuwe mediawereld. Digitale assets zijn belangrijker dan ooit en niet alleen sporters en sponsors moeten hier op aanhaken, maar ook de media. 

3. Personal content in de geschreven media

Met vier grote namen werd er ingezoomd op de belangrijkste veranderingen in de geschreven media. Zo sprak Christiaan Ruesink (hoofdredacteur Algemeen Dagblad) zijn waardering uit voor Frits Barend van Helden Magazine: “Hij is de belangrijkste sportjournalist van de laatste 50 jaar”. Frits werd onder meer geroemd voor zijn benadering ten opzichte van sporters en de vernieuwende wijze waarop nieuws wordt gepubliceerd. Ook gaf Ruesink aan dat sportdata een belangrijke element worden in de sportjournalistiek, zoals we even later ook duidelijk terugzagen bij de SportNEXT prijs voor Sportjournalistiek Talent van het Jaar. Interessant was echter ook vooral het verhaal van Robert van den Ham, uitgever bij Voetbal International. Met speciale “lokale” covers (bij VI ook wel 'personal content' genoemd) gingen de verkoopcijfers aanzienlijk omhoog. Een speciale cover voor de omgeving Nijmegen na het kampioenschap van NEC, aparte covers voor de regio's Zwolle en Groningen (in aanloop naar de bekerfinale) en experimenten bij de grote clubs (Ajax cover in Amsterdam, Feyenoord cover in Rotterdam) heeft voor een run  op het magazine gezorgd. Ook de gezamenlijke actie met Domino's en PSV - waarbij je de VI Kampioenspecial eerder in huis kon hebben bij het bestellen van een pizza - werd kort besproken. 

4. Max Verstappen bekroond tot Sportpersoonlijkheid van het Jaar

In navolging van Arjen Robben (vorig jaar) werd Max Verstappen door de Nederlandse sportpers bekroond tot Sportpersoonlijkheid van het jaar. De 18-jarige Formule 1-coureur werd bewonderd voor zijn positieve houding en bereidheid om interviews af te geven aan niet alleen de Nederlandse, maar ook internationale pers. Verstappen kreeg de prijs uitgereikt door Jan Peter Balkenende, voormalig minister president. 

Lees hier meer: Max Verstappen uitgeroepen tot NSP Sportpersoonlijkheid van het Jaar 2015

5. Mooiste sportfoto van het jaar gemaakt door Koen Suyk

Na inspirende verhalen van Jan de Jong (NOS) - die nieuwe uitdagingen, maar ook een aantal bedreigen ziet in de televisiemarkt -, Will Moerer (Ziggo Sport), met de indrukwekkende opmars en ambities van Ziggo Sport, en een column van Willem Vissers (Chef-sport Volkskrant), werd de prijs uitgereikt voor de mooiste Sportfoto van 2015. Uit een groot aantal fantastische sportfoto's werd onderstaande foto van Koen Suyk verkozen tot beste plaat van het jaar

6. Journalisten worden mediasterren

Veelgehoord tijdens het Sport & Media Nieuwjaarsdiner: journalisten worden mediasterren. Sportjournalistiek wordt anno 2015 op een andere manier bedreven dan een tiental jaar geleden. In zijn lezing gaf SportNEXT columnist Jaap Stalenburg dan ook aan dat sportjournalisten met nieuwe uitdagingen te maken hebben: ze krijgen niet meer te maken met perschefs, maar met mediastrategen die in opdracht van sponsors, clubs en organisaties steeds weer op slimme wijze met of zonder journalisten hun storytelling willen doen. Deze 'branded content' zal geloofwaardig moeten zijn om de sportconsument te bereiken en waar. In een column gaf Jaap dat al eerder aan, waarbij de sportjournalist niet zijn handen terug moet trekken, maar op een slimme manier op deze ontwikkeling moet inspelen. 

Daarnaast zijn journalisten uitgegroeid tot mediasterren. Of misschien wel: sportmarketingspecialisten, zoals Cas Biesta in een blog eerder al aangaf. Niet langer staat het nieuws dat gepubliceerd wordt centraal, maar volgen sportliefhebbers en fans ook journalisten op verschillende mediakanalen en zoeken ze de interactie. Zoals Marcel Beerthuizen ook in zijn column aangaf: Naar welke programma je ook kijkt: Studio Voetbal, Voetbal Inside, Peptalk, Langs de Lijn, RTL Late Night of De Wereld Draait Door.. overal kom je tegenwoordig sportjournalisten tegen.

7. Michel Abbink en Marco Knippen succesvol in sportjournalistiek

Een journalist die met deze ontwikkelingen goed om weet te gaan en zijn volgers op Twitter weet te verbluffen met bijzondere sportstatistieken, is Michel Abbink van Nu.nl. Voor velen ook wel bekend als @sportzeloot. Abbink stond vorige week internationaal in de schijnwerpers doordat hij een foutje op de FIFA-website scherp opmerkte: Lionel Messi werd nog voordat de Gouden Bal werd uitgereikt al aangestipt als winnaar. Met mooie verhalen, eigen verzamelde data en interessante nieuwtjes op Twitter werd Abbink dan ook benoemd tot Sportjournalistiek Talent van het Jaar 2015. 

Lees meer: Michel Abbink winnaar SportNEXT Sportjournalistiek Talent van het Jaar 2015

Veel erkenning en lof kwam er ook vanuit de zaal voor de Sportjournalist van het Jaar: Marco Knippen. Verstopt in de regio, sinds de Geassocieerde Pers Diensten (GPD) niet meer bestaat, maar met een prachtig verhaal over doping in Afrikaanse atletiek. 

8. Het pact van de Waalhaven

Marcel Beerthuizen sloot met een intrigerende column het Sport & Media Nieuwjaarsdiner af. Zoals een echte columnist ook hoopt te bereiken: niet alleen na afloop van het evenement, maar ook op social media en de komende weken zal er nog over het 'Pact van de Waalhaven' nog lang gesproken worden. Beerthuizen: Laten we afspreken dat bedrijven die slechts voor een jaar (of korter) sponsor worden zo min mogelijk worden genoemd en worden afgebeeld in de media. Pas als bedrijven een contract tekenen van twee jaar of langer of additioneel investeren in de sport, verdienen ze het om gratis aandacht en publiciteit te krijgen.” Beerthuizen ergert zich namelijk aan sponsoren die voor een dubbeltje op de eerste rang zouden zitten. Bedrijven als Belkin, Justlease.nl en Koopjesdrogisterij.nl

Is het een vreemde oproep? De partijen die deze sponsors hebben binnengehaald, zijn ongetwijfeld blij met het geld. Heeft mijn oproep het gevaar in zich dat daardoor nog minder bedrijven in sponsoring stappen? Het zou kunnen, maar ik denk het niet. Als algemeen bekend wordt dat een sponsor pas aandacht krijgt als hij een sponsorcontract voor minimaal twee jaar afsluit, zal dat een rol gaan spelen in het besluitvormingsproces. Zo beschermen we de sport tegen partijen die het alleen voor zichzelf doen en niets met sport hebben. Bovendien bewijzen we die bedrijven een dienst. Sponsoring rendeert namelijk pas als je het voor een langere termijn doet, dat weet iedere deskundige. Wij samen hier, sportjournalisten en sportmarketeers, kunnen door het sluiten van het Pact van de Waalhaven ervoor zorgen dat sport en sponsors optimaal van elkaar profiteren. Laten we dat doen. Uit liefde voor de sport.” Wat is jouw mening hierover? Discussieer mee in de LinkedIn-groep van SportNEXT!

Lees hier de complete column van Marcel Beerthuizen: 'We can be heroes'