Artikelen

Zo wil Ajax de Verenigde Staten veroveren

Om structureel mee te kunnen doen met de Europese (sub)top, zoekt Ajax sinds een aantal jaar zijn heil buiten de eigen landsgrenzen. Na samenwerkingen in Zuid-Afrika, Australië, China en Japan volgde eind 2018 de stap naar de Verenigde Staten. De Amsterdammers openden een kantoor in New York en namen in de winterstop deel aan de Florida Cup. Het zijn de eerste tekenen van een groots plan om Amerika te veroveren. "We willen iets duurzaams achterlaten in landen waar we actief zijn."

KNZB speelt met eigen trainingsplatform in op flexibilisering in de sport

In een tijd van toenemend individualisme in de sport probeert de KNZB met een eigen trainingsplatform de ongebonden zwemmer aan zich te binden. Via Mijnzwemcoach.nl wil de zwembond haar eigen markt verbreden. In de toekomst ziet Ben Mansvelder, manager marketing, communicatie & partnerships bij de KNZB, ook commerciële kansen voor de bond.

IEG 2019 - Mascha van Werven: 'Durf je hoofd boven het maaiveld uit te steken'

Mascha van Werven, Manager Partnerships & Commercie bij NOC*NSF, laat haar licht schijnen over de ontwikkelingen in sponsoring & partnerships. Daarbij haalt ze leuke en inspirerende voorbeelden uit het IEG congres naar voren. Ook ziet ze kansen voor creatieve samenwerking tussen sport en bedrijfsleven.

IEG 2019 - Hoe kunnen sport en cultuur meer samenwerken in sponsoring?

Haneke Beynen en Eline Overkleeft werken al vele jaren samen in het kader van het partnership tussen ING en het Rijksmuseum. Zij vertellen tijdens IEG 2019 over hun eigen ervaringen om binnen partnerships unieke ideeën te ontwikkelen. Zo werd bijvoorbeeld Rembrandt tot ‘leven’ gebracht om bezoekers nog intenser te betrekken. Ook geven ze hun mening over de verdere samenwerking tussen sport & cultuur.

Het laatste sportmarketingnieuws met Zandvoort zegt financiële steun voor F1-race toe

In de week waarin de NFL besloot een seizoenkaart voor een eeuw weg te geven, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

IEG 2019 - Innovatie en creativiteit in sponsoring

Hoe verandert sponsoring? Hoe bedenk je activaties die echt het verschil maken? Wat is de rol van iemand emotioneel raken in sponsoring? Marcel Surendonk (Mojo), Remco Barbier (NN Group) en Pieter Kuijpers (Triple Double) buigen zich in Chicago tijdens een rondetafelgesprek over deze vraagstukken.

IEG 2019 - Tom van Kuyk: 'Persoonlijk contact wordt weer belangrijker in sponsoring'

Tom van Kuyk gaf op IEG 2019 een presentatie over de partnership strategie van de Rabobank. Hij kijkt terug op zijn presentatie en vertelt welke trends en ontwikkelingen hij dit jaar op het congres allemaal ziet.

Google wil data ontsluiten met gamingplatform Stadia en zet zichzelf zo op ‘poleposition’

De strijd tussen de digitale grootheden als Facebook, Amazon, Apple en Google is de laatste jaren gestegen tot een hoogtepunt. Door middel van 'platform thinking' willen deze wereldheersers (want dat zijn ze vandaag de dag) data ontsluiten en een 360 graden klantenbeeld krijgen van alle consumenten. Want de stelregel luidt: ‘Wie de klant het beste kent, die wint!’ Google deed daar afgelopen week nog een schepje bovenop met het nieuwe gamingplatform Stadia, dat een kristalhelder beeld moet creëren van de nieuwe generatie consumenten. Want waar loopt deze generatie warm voor? Inderdaad: gamen.

IEG 2019 - Ad Maatjens en Edgar de Beule blikken terug

Ad Maatjens (Sponsorreport) en Edgar de Beule (Markteffect) blikken terug op drie enerverende dagen in Chicago. Sterke quotes en observaties passeren de revue voor de heren de bus in stappen en Chicago verlaten. Een interview dat goed weergeeft wat de hoogtepunten op het IEG congres waren.

IEG 2019 - Zo geeft NN inhoud aan partnerships in sport en cultuur

Remco Barbier is hoofd Branding van de NN Group. Op het IEG congres heeft hij de visie van NN Group gedeeld op sponsor- en partnerships. NN Group onderscheidt zich door in unieke activaties te investeren. Remco kijkt terug op zijn succesvolle presentatie en licht toe hoe NN Group inhoud geeft aan innovatieve partnerships in sport en cultuur.

IEG 2019 - De ontwikkelingen en ambities van sportbonden

In de Nederlandse groep in Chicago zijn ook sportbonden goed vertegenwoordigd. Dat zegt ongetwijfeld iets over hun ambities om zich in de wereld van sponsoring en partnerships verder te ontwikkelen. Waar staan zij als bond en op welke veranderingen proberen ze in te spelen? Veva Ekkelenkamp (Nevobo), Ben Mansvelder (KNZB) en Albert-Jan Smid (KNLTB) vertellen tijdens het rondetafelgesprek welke ambities ze hebben en welke kennis ze zoeken tijdens het IEG sponsorcongres.

De warming-up richting het WK vrouwenvoetbal is begonnen!

60.739 toeschouwers zagen FC Barcelona Femení op 17 maart in het Wanda Metropolitano drie punten inlopen op koploper Atletico Madrid. Een nieuw wereldrecord voor een wedstrijd tussen twee vrouwenclubs. Vrouwenvoetbal is dus niet slechts een 'gimmick', zoals ik het een presentator van BNR afgelopen vrijdag nog hoorde noemen. Wellicht een poging om de luisteraar te prikkelen, maar een term die hij niet meer zal gebruiken na een blik op de prachtige foto’s van het volle stadion in Madrid.

IEG 2019 - Edgar de Beule over de gelijkenis tussen Keuken Kampioen en Amazon

Edgar de Beule is een frequente bezoeker van IEG Chicago. Als directeur van marktonderzoeksbureau Markteffect gebruikt hij het congres om inspiratie op te doen en nieuwe kansen te vinden. De komende dagen zullen we met Edgar zijn visie op het congres regelmatig bespreken tijdens een 'ontbijtje'. In het eerste ontbijt trapt Edgar al af over wat hij verwacht van de conferentie en welke sportklanten hij helpt in Nederland.

IEG 2019 - De kansen en uitdagingen rondom de organisatie van topsportevenementen in Nederland

Hoe staan we er in Nederland voor als het gaat om het binnenhalen en organiseren van (top)sportevenementen? Die vraag wordt op IEG Chicago besproken met drie experts: Martijn van der Meulen (TIG Sports), Erik Romijn (House of Sports) en Maarten van Seggelen (Provincie Gelderland). Zij delen hun opinies over risico’s, samenwerking met de overheid en de rol van commerciële partners. Een boeiend gesprek dat laat zien welke uitdagingen en kansen we in Nederland hebben met de organisatie van grote sportevenementen.

Duurzame transitie vraagt om stevige partnerships

Duurzaamheid, klimaat, energietransitie. Zeker de afgelopen dagen worden we met deze begrippen weer veelvuldig geconfronteerd. Er is een discussie over het vinden van een goede balans in de verdeling van de lasten als gevolg van het klimaatakkoord. Wat doe jij, wat doe ik? Hoe dan ook, de nut en noodzaak om duurzaamheid in een hogere versnelling te zetten is natuurlijk helder. Dat zien we ook terug in de sportwereld, waar ABN Amro samen met AA Drink tennisballen recyclet voor een playground en een Nederlandse sportploeg overweegt een aandeel in een windturbine te kopen.