Luc Keersmaekers

Sinds 2020 werkzaam bij Arko Sports Media en vanaf september 2022 als Community Manager van SPORTNEXT. Ook actief voor de KNVB en de KNGU.

Door Luc Keersmaekers

Het laatste sportmarketingnieuws: Team Visma | Lease a Bike daagt commentatoren uit in The Name Game

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: Team Visma | Lease a Bike daagt commentatoren en podcasters uit in The Name Game, het uitshirt van de Belgische voetballers op het EK is een ode aan Kuifje en Triple Double en UEFA slaan de handen met een internationale campagne ineen om levens te redden.

Dit zijn in 2024 de meest populaire clubs op social media in de Eredivisie

Net als de voorgaande zes jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuwe jaargang de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de achttien Eredivisieclubs is. Wie heeft er de meeste volgers bij gekregen? Welk platform groeit het hardst? En welke club moet op social media-gebied een tandje bijsteken?

Rule 40, privésponsors en het indienen van je campagne: het complexe speelveld van olympische sponsoring

Met de Olympische Spelen in aantocht zien niet alleen atleten, maar ook sponsors en merken hun kans schoon om zichzelf op het hoogste sportpodium te laten zien. En hoewel de gemiddelde sportkijker er op televisie of in het stadion niet veel van meekrijgt, moet die sponsoring rondom de Spelen voldoen aan allerlei richtlijnen. Zomaar de Eiffeltoren afbeelden in een campagne, mag bijvoorbeeld niet iedereen. Marina Bogaard is namens sportmarketingbureau SportVibes actief als Client Lead en begeleidt meerdere merken in dat complexe speelveld van olympische sponsoring.

Tour de Tietema en Unibet vragen aandacht voor hartproblemen

De wielerwereld wordt steeds vaker opgeschrikt door verhalen over hartproblemen. Bas Tietema, Devin van der Wiel en Josse Wester – de eigenaren van wielerformatie TDT-Unibet – komen dan ook in actie. Samen met hoofdsponsor Unibet vragen ze met een online tool en een aangepast tenue aandacht voor dit thema.

De sportevenementenkalender van 2024

Het jaar 2024 belooft bomvol te worden, met in de zomer onder meer het EK Voetbal, de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen. Daarmee zijn we er echter nog lang niet. In dit overzicht hebben we de evenementen die je niet wil missen weer op een rij gezet. En gelukkig is er weer veel kans op Nederlands eremetaal!

Het nieuwe SPORTNEXT Magazine is uit!

Twee keer per jaar publiceren we het SPORTNEXT magazine met inspirerende verhalen, cases, analyses en achtergronden uit de bijzondere wereld van sportmarketing. Deze week plofte de wintereditie van 2023/'24 op de deurmat. Het overkoepelende thema is duurzaamheid. Daar kan ook de sportmarketingwereld namelijk niet meer omheen.

Het laatste sportmarketingnieuws: Feyenoord lanceert eigen streamingdienst

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: Feyenoord lanceert haar eigen streamingdienst, Red Bull breidt haar sportsponsoring nóg verder uit en krijgt 51 procent van de aandelen van wielerploeg BORA-hansgrohe in handen en de KNWU presenteert haar nieuwe wielertenue.

Dit zijn de best gelezen blogs op SPORTNEXT van 2023

Traditiegetrouw beginnen we het nieuwe jaar met een terugblik. Er gebeurde weer genoeg om een heel boek over te schrijven. Arne Slot bracht Feyenoord de titel, in het wielrennen werd Mathieu van der Poel na een loodzware koers wereldkampioen op de weg en won Demi Vollering bijna alles wat er te winnen viel, Max Verstappen toonde zich andermaal de sterkste coureur en Sifan Hassan bleek ook marathons te kunnen lopen. Ook op SPORTNEXT was weer meer dan genoeg moois te beleven. Daarom: de 10 best gelezen blogs van 2023.

"Het wordt steeds belangrijker om mensen binnen te halen op het moment dat het écht gaat gebeuren"

Dimitri Bonthuis is Director Media & Sports Development bij SportVibes en schetst de mediaontwikkelingen in de sport die hij vandaag de dag in zijn werk tegenkomt én wat die ontwikkelingen betekenen voor het mediabeleid van toekomstige sportevenementen. Het sportmarketingbureau helpt sportorganisaties, merken- en organisatoren om zich thuis te laten voelen in die mediaontwikkelingen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de veranderende rol van de live-ervaring en wat betekent het toenemende belang van achtergrondverhalen in de sport?

Ook sportbonden kiezen voor ATPI Group Travel: zij de focus op presteren, ATPI op de reis

ATPI Group Travel is al vanaf dag één een onderdeel van ATPI. De naam van de afdeling verklaart al waarin zij gespecialiseerd is: groepsreizen. Voor bedrijven die bijvoorbeeld met grote aantallen op reis gaan, maar ook voor sportbonden en atleten die naar internationale toernooien moeten afreizen. In de praktijk is het verzorgen van een groepsreis een stuk complexer dan je in eerste instantie zou denken. “Er komt veel meer bij kijken dan wanneer je met vrienden een retourtje Amsterdam-Ibiza boekt. Dit is een vak apart”, aldus John Bergmann, Commercial Head Corporate & Sports Events bij ATPI.

FC Barcelona en Spotify pakken in aanloop naar El Clásico uit met The Rolling Stones

Begin 2022 sloot FC Barcelona een sponsordeal met Spotify. Daardoor prijkt het logo van de Zweedse muziekstreamingdienst op de shirts van zowel het heren- als het damesteam en gaat het stadion tegenwoordig door het leven als Spotify Camp Nou. Een uitvloeisel van de samenwerking is dat Spotify haar plekje op het shirt af en toe afstaat aan de grootste artiesten ter wereld. Na Drake en Rosalía is het tijdens de kraker tegen Real Madrid op 28 oktober de beurt aan The Rolling Stones.

“Entertainment zorgt voor beleving, maar is voor SportVibes ook een belangrijk organisatorisch instrument”

Op 1 maart van dit jaar trad Jette Leentfaar in dienst bij SportVibes. Namens het sportmarketingbureau sprong zij als Head of Event Operations van de Dutch Grand Prix direct op een trein die, na edities in 2021 en 2022, in volle vaart doordenderde richting het raceweekend van 27 augustus 2023. SPORTNEXT ging met Leentfaar in gesprek over de rol die entertainment speelt bij het topsportevenement in Zandvoort.

SC Cambuur zoekt naamgever nieuw stadion met campagne ‘Ons nieuwe thuis, jouw naam!’

Met ingang van het seizoen 2024/’25 speelt SC Cambuur in haar nieuwe stadion. Het wordt het modernste, meest duurzame stadion in het Nederlands betaald voetbal. Toch mist er nog iets essentieels: een naam. Daarom is, in samenwerking met sportmarketingbureau Triple Double, de campagne ‘Ons nieuwe thuis, jouw naam!’ in het leven geroepen.

Razendsnelle marketingstunt AC Milan na heldenrol 'keeper' Giroud

Aanvaller Olivier Giroud is in een weekend tijd een cultheld geworden bij zijn Italiaanse voetbalclub AC Milan. De Franse spits moest zaterdag in de laatste minuten van de wedstrijd tegen Genoa op doel staan, nadat Mike Maignan – de échte doelman – een rode kaart had gepakt en AC Milan al haar wisselmogelijkheden al had gebruikt. Giroud pakte de handschoen op en hield vervolgens de nul, waardoor zijn ploeg met 0-1 zegevierde.

World Padel Tour Decathlon Amsterdam Open: “We verwachten 30.000 bezoekers in AFAS Live”

Na een succesvolle eerste editie in 2022 keert de World Padel Tour (WPT), het grootste professionele padelcircuit ter wereld, dit jaar terug als de WPT Decathlon Amsterdam Open. Van 11 tot en met 15 oktober zullen de beste padelspelers ter wereld te zien zijn in AFAS Live. Het toernooi verwacht dit jaar 30.000 bezoekers te verwelkomen.