Luc Keersmaekers

Sinds 2020 werkzaam bij Arko Sports Media en vanaf september 2022 als Community Manager van SPORTNEXT. Ook actief voor de KNVB en de KNGU.

Door Luc Keersmaekers

World Padel Tour Decathlon Amsterdam Open: “We verwachten 30.000 bezoekers in AFAS Live”

Na een succesvolle eerste editie in 2022 keert de World Padel Tour (WPT), het grootste professionele padelcircuit ter wereld, dit jaar terug als de WPT Decathlon Amsterdam Open. Van 11 tot en met 15 oktober zullen de beste padelspelers ter wereld te zien zijn in AFAS Live. Het toernooi verwacht dit jaar 30.000 bezoekers te verwelkomen.

Content als verlengstuk van de live-ervaring

Als sportmarketingbureau begeeft SportVibes zich in een constant veranderende wereld. Met name door de ontwikkelingen in het digitale (sport)landschap zijn sportfans op steeds meer verschillende manieren sport gaan consumeren, met een blijvende waarde van de fysieke live-ervaring van sport. Tim Nome, Marketing Director bij SportVibes, deelt de voor hen belangrijkste insights. “Voor ons ligt de relevantie van de content niet alleen in de kracht van het verhaal. Het gaat naast storytelling net zo goed om hoe de content bijdraagt aan het realiseren van merk- en groeidoelstellingen."

3x3 World Tour Masters in Amsterdam: "Gaan een ander decor neerzetten dan je bij sport gewend bent"

Op 6 en 7 oktober strijkt de FIBA 3x3 World Tour Masters - een internationale reeks van basketbaltoernooien voor 3×3-ploegen die elk een stad vertegenwoordigen - voor het tweede jaar op rij neer in Nederland. De beste 3x3 basketballers ter wereld nemen het tegen elkaar op in de iconische Gashouder in Amsterdam, een ruimte die op zo’n manier aangekleed gaat worden dat hij door toernooidirecteur en ex-international Jesper Jobse wordt omgeschreven als “een sportstadion met een festivaldecor.”

ATPI biedt ultieme Ocean Race-beleving met focus op duurzaamheid

The Ocean Race is een van de grootste en vooral meest uitdagende zeilwedstrijden ter wereld. Het evenement wordt sinds 1973 eens in de vier jaar gehouden en voert de zeilteams letterlijk over de hele wereld. Nadat ATPI Sports Events in 2014-2015 al betrokken was bij de race, kreeg het voor de editie van 2023 - net als in 2017-2018 – de rol van Official Hospitality Partner toegewezen. Dit houdt in dat ATPI de guest experiences en hospitality-programma’s mocht verzorgen voor de partners van de race. Zowel bij The Ocean Race zelf als in de programma’s van ATPI stond duurzaamheid centraal.

Spektakelmusical De Tocht wekt Elfstedentocht tot leven, Beewan ontwerpt foyerbeleving

In 1997 werd de Elfstedentocht voor het laatst verreden. Inmiddels groeien generaties op die het oer-Hollandse sportevenement nooit hebben meegemaakt. Om ervoor te zorgen dat het ijskoude spektakel niet in de vergetelheid raakt, laat Musical De Tocht de magie van de Elfstedentocht weer tot leven komen. Beewan Sports Experience ontwerpt de hospitalitybeleving van het Friso Theater in Leeuwarden en draagt daarmee bij aan de ultieme Elfstedentocht-ervaring.

"De sportindustrie zit nog teveel vast aan traditionele inkomstenstromen"

Sinds dit jaar mag ondernemer Danny Cortenraede zich medeoprichter noemen van Venturerock Sports Tech, een bedrijf waarmee hij investeert in beloftevolle startups die zich richten op onder meer sporttechnologie en fan engagement. Gevestigd in Los Angeles zit hij middenin de ontwikkelingen op het gebied van technische innovaties in de sport en manieren waarop clubs hun fans nog beter kunnen binden. “Er gebeurt al heel veel, maar we staan nog altijd maar aan het begin.”

ATPI leeft toe naar CL-finale: “Verschil maken met combinatie van digitale communicatie en persoonlijk contact”

ATPI Sports Events organiseert hospitality programma’s en guest experiences tijdens grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen, The Ocean Race en verschillende UEFA-competities, waaronder de Champions League. Zo zorgt ATPI er inmiddels voor het zestiende jaar op rij voor dat de reis, het verblijf en de on-site hospitality programma’s van verschillende UEFA-partners tot in de puntjes zijn geregeld voor de Champions League-finale, die in 2023 op 10 juni wordt georganiseerd in Istanbul. We spraken met John Bergmann, Commercial Head Corporate & Sports Events van ATPI, over de uitdagingen.

Dit zijn in 2023 de meest populaire clubs op social media in de Keuken Kampioen Divisie

De Keuken Kampioen Divisie kreeg er dit seizoen met PEC Zwolle, Willem II en Heracles Almelo drie clubs bij met een grote achterban. Samen met ploegen als ADO Den Haag, NAC Breda en Roda JC spelen er nu verschillende teams met een grote fanschare op het één-na-hoogste niveau in Nederland. Nadat we eerder al de digitale achterban van de achttien Eredivisieclubs onder de loep namen, kijken we in dit artikel hoe clubs uit de Keuken Kampioen Divisie scoren op social media.

“Je moet het juiste aanbod aan de juiste personen kunnen doen, op het juiste moment”

Voetbalclubs kunnen niet achterblijven in de razendsnelle digitale ontwikkelingen van de laatste jaren, want ook de interactie met fans gebeurt meer en meer online. Het liefst wil je alles van hen weten, zodat de database die je als club opbouwt, zo compleet mogelijk is. Vervolgens is het de kunst om al die gegevens op de juiste manier te gebruiken. Om de clubs in de Keuken Kampioen Divisie te helpen met het verzamelen van meer data én om hen hier meer uit te laten halen, startte de Coöperatie Eerste Divisie (CED) een samenwerking met Techonomy en Fanalists.

De meest waardevolle Nederlandse topsporter

Max Verstappen, Lieke Martens, Irene Schouten… het zijn slechts enkelen van de tientallen topsporters die de harten van de Nederlandse sportfans wisten te veroveren. Maar wie van alle Nederlandse sporters heeft volgens de Nederlander de meest sympathieke uitstraling? Zijn we eerder geneigd om een product te kopen wanneer Mathieu van der Poel het aanprijst, of wanneer we Churandy Martina het op televisie zien aanbevelen? Marktonderzoeksbureau Markteffect deed onderzoek naar de waarde van de Nederlandse topsporter

Dit zijn in 2023 de meest populaire clubs op social media in de Eredivisie

De tweede seizoenshelft in de Eredivisie is afgelopen weekend van start gegaan. Net als de voorgaande vijf jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuw jaar de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de achttien Eredivisieclubs is.

Nieuw Cambuur-stadion: “DNA van de club is leidend in concept, ontwerp en uitvoering”

Steeds meer voetbalclubs zien in welke (financiële) voordelen het biedt om het stadion niet slechts eens in de twee weekenden te gebruiken, maar ook doordeweeks voor zakelijke bijeenkomsten of maatschappelijke activiteiten. Met behulp van Beewan Sports Experience gaat ook SC Cambuur met haar nieuwe stadion, dat naar verwachting tussen december 2023 en het voorjaar van 2024 speelklaar zal zijn, de stap zetten naar een omgeving waar het zeven dagen per week bruist.

National Cycling League: nieuwe competitie gaat met data voor ultieme fanbeleving

Internationale wedstrijden als de Tour of Utah en de Tour of Californië zijn inmiddels van de kalender geschrapt. De Verenigde Staten kennen nu nog slechts vier UCI-races, maar deze bereiken de grote internationale media niet meer en de middelen ontbreken om grote toppers binnen te halen. Om het professionele wielrennen in Amerika weer op de kaart te zetten én om de vijftig miljoen Amerikaanse hobbyfietsers een competitie te bieden waarin zij 'hun' sport kunnen volgen, start in 2023 de National Cycling League.

Anish Giri tweet vlugger dan zijn schaduw

De online aanwezigheid van topsporters is de laatste jaren groter en groter geworden. Voor, tijdens of na een wedstrijd plaatsen ze een foto en doordeweeks verschijnt nog een filmpje waarin de sponsor aandacht krijgt. Ondertussen groeien hun volgersaantallen gestaag door. Hoewel Instagram inmiddels bekendstaat als het platform waarop sporters het meest van zich laten horen, is Twitter – zeker sinds de opkomst van het online schaken – nog altijd een relevant kanaal voor schakers. Zo ook voor Anish Giri, de Twitterkoning van schakend Nederland.

Logo van Drake prijkt tijdens El Clásico op FC Barcelona-shirt

Zondagmiddag zal FC Barcelona tegen Real Madrid in een ander shirt aantreden dan normaal. Op de plek van hoofdsponsor Spotify staat dit weekend namelijk het silhouet van een uil. Het is het logo van platenlabel en kledinglijn OVO, opgericht door de Canadese rapper Drake. Hij behaalde begin vorig jaar als eerste artiest de vijftig miljard streams op Spotify en wordt daar nu voor in het zonnetje gezet.