Het laatste sportmarketingnieuws: campagnes kleuren oranje

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: een editie met alleen maar Oranje- gerelateerde berichten. Vanwege het EK dat vanavond begint, schoten de campagnes en acties de afgelopen dagen als paddenstoelen uit de grond!

Bijzondere EK-levering Nederlands Elftal: M line kiest voor mixed reality video

Aan de matrassen gaat het niet liggen, nu het Nederlands Elftal vanaf 11 juni haar intrede heeft genomen in het spelershotel in Wolfsburg. De KNVB heeft er samen met Official Sleep Supporter M line voor gezorgd dat alle spelers en de staf tijdens het EK op hun eigen M line-matras slapen en dus gingen er tientallen matrassen en kussens naar ons buurland. M line stond stil bij deze bijzondere levering met een Mixed Reality Video, die op Instagram inmiddels al meer dan een miljoen keer is bekeken.

De video is, in samenwerking met Golazo Brands (voorheen Triple Double), ontwikkeld door Mitsi. “Met deze Mixed Reality-uiting kunnen we op een interessante manier tastbaar maken wat we als Official Sleep Supporter voor het Nederlands Elftal betekenen,”, aldus Pierre van Bergen, sportmarketeer bij M line.

M line is sinds de oprichting in 2001 al verbonden met topsport. Het bedrijf is niet alleen Official Sleep Supplier van de KNVB, maar ook van NOC*NSF, TeamNL, Team Visma | Lease a Bike, Ajax en Fonds Gehandicaptensport.

Volkswagen lanceert 'reisverrijkende' EK-podcast

In aanloop naar het EK voetbal 2024 presenteert Volkswagen de Oranje Comedy Buzz: een humoristische voetbalpodcast en -vodcast om onderweg te luisteren, of je nu naar Duitsland rijdt of gewoon in Nederland blijft.

De Volkswagen Oranje Comedy Buzz is een ‘reisverrijker’ om onderweg nog meer zin in de wedstrijden van Oranje te krijgen. Hosts zijn stand-up comedians Stefan Pop en Rayen Panday, vergezeld door speciale gasten zoals Ruben van der Meer, René van Meurs en Peter Heerschop. De afleveringen zijn te beluisteren op Spotify en te zien op YouTube. Daarnaast is er in de KNVB Oranje-app exclusieve extra content uit de Oranje Comedy Buzz beschikbaar.

De podcast wordt opgenomen in een rijdende Volkswagen ID. Buzz. Voor elke poulewedstrijd is er een nieuwe aflevering, zodat Oranjefans er helemaal naar kunnen toeleven. De show wordt breed weggezet in media en de grappen uit de podcast worden als korte filmpjes via diverse kanalen verspreid. Merkactivatiebureau Kumpany heeft de campagne voor Volkswagen ontwikkeld.

Berno Schokker, Marketing & Communicatie Manager bij Volkswagen Nederland, vertelt: “Met deze podcast willen we de duizenden Nederlanders die naar Duitsland rijden, ondersteunen en hun reis nóg leuker maken. Voor de thuisblijvers zijn de afleveringen van de Oranje Comedy Buzz als vodcast op YouTube te bekijken. We hopen dat de activatie de Oranje voorpret verder aan zal wakkeren in de komende weken”.

Jasper Admiraal, Managing Director van Kumpany, voegt toe: "Met de Oranje Comedy Buzz brengen we humor en voetbal samen op een manier die nog niet eerder in deze vorm is gedaan. Ik moedig alle Oranjefans aan te gaan luisteren of kijken in aanloop naar de wedstrijden!”

Staatsloterij stopt per pouledoelpunt Oranje 100.000 euro in Oranje Prijs

Staatsloterij is 25 jaar partner van de KNVB. ‘Voor Oranje’ staat daarom centraal in de EK-campagne van Staatsloterij, die maandagavond 10 juni aftrapte. In de tv-commercial is de iconische treffer die Marco van Basten maakte in de EK-finale van 1988, inspiratie voor Denzel Dumfries (en de rest van de selectie) om in Duitsland ook trefzeker te zijn. Voor elk doelpunt dat Oranje in de groepsfase maakt, doet Staatsloterij 100.000 euro in de pot van de Oranje Prijs.

Bij de 1 juli-trekking van Staatsloterij maken spelers natuurlijk kans op de hoofdprijs van dertig jaar lang 10.000 euro per maand, maar óók op de Oranje Prijs. Deze start op een half miljoen euro, maar bij elke goal van het Nederlands elftal tegen Polen, Frankrijk en Oostenrijk verhoogt Staatsloterij de Oranje Prijs met € 100.000.

Michael Kastelijns, Business Director van Staatsloterij, kijkt uit naar een doelpuntrijk EK voor Oranje. “De wereldgoal van EK-topscorer Marco van Basten symboliseert voor iedere generatie Oranjespelers en Oranjefans de hoop op nieuw succes. Het Nederlands elftal kan na 36 jaar opnieuw geschiedenis schrijven in Duitsland. In Hamburg, Leipzig en Berlijn begint het doelpuntenfestijn op weg naar de finale en kan de prijzenpot van Staatsloterij hoger en hoger worden. Staatsloterij is er voor Oranje én de Oranjefan.”

Op elke wedstrijddag spreken Ronald Koeman, Wim Kieft en Marco van Basten hun geloof in Oranje uit. Deze speciale serie matchdayvideo’s – Vandaag is Voor Oranje – is onder meer te zien via de kanalen van Staatsloterij en OnsOranje.

Hoofdrolspeler Denzel Dumfries wordt ook geëerd door Jan Smit, die samen met Staatsloterij stadionliedjes voor Oranje maakt. Deze ode en de odes voor zijn teamgenoten Joey Veerman, Stefan de Vrij, Nathan Aké en bondscoach Ronald Koeman zijn te horen via Spotify, andere streamingdiensten en de socials van Jan Smit, OnsOranje en Staatsloterij. Smit zingt de liedjes komende zondag in Hamburg – op de officiële Oranjebus die voorop gaat in de Oranje Fanwalk – voor het eerst samen met het Oranjelegioen.