Remco Tervoort

Van mei 2016 tot medio 2022 Communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken geweest bij onder andere Livescope en voorheen NU.nl. Inmiddels werkzaam als PR- en communicatieadviseur bij Koolhoven & Partners.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

Hoe het ‘Nederlands YouTube-elftal’ een plek heeft veroverd in de voetbalwereld

YouTube is in veertien jaar tijd uitgegroeid tot het een na grootste sociale platform ter wereld, met wereldwijd bijna 2 miljard gebruikers. Toch is YouTube in de sportwereld vaak nog een ondergeschoven kindje ten opzichte van Facebook, Instagram en Twitter. Hier lijkt echter verandering in te komen, onder aanvoering van (amateur) voetbalteams die al hun avonturen op en naast het voetbalveld vastleggen en uitzenden. In Nederland heeft Creators FC veel succes op YouTube. Het ‘Nederlands YouTube-team’ timmert hard aan de weg in de conservatieve voetbalwereld.

'Pionierende' Atletiekunie brengt succesvolle Global Running Day naar Nederland

Wat tien jaar geleden in de VS begon als een kleinschalig evenement is in tien jaar uitgegroeid tot een internationale dag ter promotie van het hardlopen. Jaarlijks trekken tijdens de eerste woensdag van juni miljoenen mensen hun hardloopschoenen aan. Dit jaar sluit ook de Atletiekunie zich bij het fenomeen aan. Onder de naam Global Running Day Dutch Edition wil de bond zoveel mogelijk Nederlanders aan het hardlopen krijgen op 5 juni.

9 Instagram-tips voor sportorganisaties

Instagram is het snelst groeiende social media-platform in Nederland. Inmiddels hebben 5 miljoen Nederlanders een account op Instagram. Het platform heeft zijn positie binnen de sportwereld opgeëist en wordt voor sportorganisaties een steeds belangrijker communicatiekanaal. Niet alleen om unieke content te verspreiden en fans op de hoogte te houden, maar ook om extra inkomsten te genereren. Voor de sport is het hoog tijd om actie te ondernemen, daarom een blog met 9 Instagram-tips voor sportorganisaties.

Club Brugge succesvol met uniek kijkje achter de schermen

Een trainer die tijdens de rust uit zijn dak gaat, een voorzitter die een teleurgestelde voetballer troost of spelers die zich druk maken over de VAR. Sinds de start van de play-offs in België heeft Club Brugge overal camera’s geplaatst, tot in de kleedkamers toe. Het besluit van de Belgische topclub past in de ontwikkeling waarbij professionele betaald voetbalorganisaties via de eigen kanalen (owned media) de fans unieke content voorschotelen. Kirsten Willem, Communication Manager bij Club Brugge, over het succes van ‘We Never Walk Alone’.

'Komst Formule 1 naar Zandvoort is onbetaalbaar voor de BV Nederland'

Na maanden van speculatie is de kogel eindelijk door de kerk; Nederland organiseert in 2020 weer een Formule 1-race. De Grand Prix van Zandvoort keert terug op de kalender, met dank aan het Nederlandse bedrijfsleven dat massaal achter de plannen voor een Dutch Grand Prix is gaan staan. De organisatie staat nog wel voor de nodige uitdagingen, met name op het gebied van logistiek. Desondanks hebben Patrick ter Haar en Rick Winkelman hoge verwachtingen van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix.

Video op unieke LED-trap levert ADO Den Haag enorm veel gratis publiciteit op

Om de binnenstad van Den Haag op ludieke wijze op de kaart te zetten, werd op dinsdag 2 april een innovatief project gepresenteerd. De trap aan de Spuimarkt is volledig voorzien van LED-schermen, waar verschillende teksten, afbeeldingen en video’s op worden vertoond. Ook ADO Den Haag is met dank aan partner Hommerson Casino's zichtbaar op de trap. Een korte video met sfeer- en wedstrijdbeelden leverde de voetbalclub enorm veel gratis publiciteit op.

Papendal weet met muziek- en foodfestival nieuw publiek warm te maken voor BMX

Voor alweer de negende keer vindt aankomend weekend de BMX Supercross World Cup plaats op Papendal. Het evenement, dat door de UCI twee jaar op rij is uitgeroepen tot beste BMX-event, wordt gecombineerd met een muziek- en foodfestival én de bekende toertocht Classico Boretti. Deze vernieuwende formule werpt zijn vruchten af, want niet alleen het bezoekersaantal en de interesse van sponsors groeit, Papendal mag in 2021 ook nog eens het WK BMX organiseren. Laurens van Waardenburg, manager sales & events bij Papendal, en Maarten van Seggelen, Sr. Adviseur Sponsoring Provincie Gelderland, lichten het succes van het event toe.

Ziggo Sport zendt World Cup Driebanden uit; bewijs van opmars driebanden

Driebanden is internationaal bezig aan een grote opmars. De sport trekt steeds meer kijkers, sponsors haken aan en het prijzengeld is de afgelopen jaren flink gestegen, tot ruim €100.000 per World Cup. Nederland behoort in deze groeiende sport tot de wereldtop. Om in te spelen op de stijgende populariteit van het driebanden haalde Biljart Evenementen Nederland (BEN) de World Cup na jaren afwezigheid weer terug naar Nederland. En Ziggo Sport gaat de wedstrijden live uitzenden.

Atletiek middenin de stad moet zichtbaarheid en populariteit sport vergroten

De Atletiekunie zoekt steeds vaker naar bijzondere locaties om de sport aan de man te brengen. Na onder meer polsstokhoogspringen onder de Domtoren in Utrecht, gaat deze zomer een nieuw initiatief van start. De Urban Athletic Series moet de zichtbaarheid en populariteit van het atletiek vergroten.

Hoe 'YouTube-teams' het (amateur)voetbal veranderen

In het voetbal is een nieuw fenomeen ontstaan: YouTube-teams. Deze ploegen zijn actief in het amateurvoetbal en maken tijdens het seizoen een serie over hun belevenissen op en naast de voetbalvelden. Deze clubs zijn enorm populair en hebben soms al een grotere online fanbase dan de meeste profclubs. Met name in Engeland manifesteert deze trend zich. Zo verandert YouTube de aanblik van het (amateurvoetbal).

Digitalisering sportbonden: KNWU ondergaat digitale transformatie

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, bijna vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 2 spreken we de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie.

Het Tiger Woods-effect: comeback golflegende zegen voor de sport

Hij is na Michael Jordan en Muhammad Ali de bekendste sporter in de Verenigde Staten. Hij is de eerste sporter die tijdens zijn carrière meer dan 1 miljard dollar verdiende. En hij wordt gezien als de beste golfer aller tijden. Zeker sinds hij op 14 april na een periode van 11 jaar weer een major won. Maar hij is ook de man die vanwege een reeks buitenechtelijke affaires een groot deel van zijn sponsors zag verdwijnen. En de man die al jaren worstelt met een rugblessure. Desondanks zorgde Tiger Woods er hoogstpersoonlijk voor dat golf weer op het netvlies van de sportliefhebber staat.

100% Football en De Hand van Maradona willen elkaar helpen verder te groeien

De Hand van Maradona en 100% Football slaan de handen ineen. De exclusieve art posters van De Hand van Maradona zijn per direct ook in de webshop van 100% Football te koop. Samen willen beide partijen elkaar hiermee verder helpen in het bereiken van jongeren. “We zijn bezig met uitbreiding op alle gebieden en zien nog enorm veel kansen om verder te groeien."

Nieuw evenement Icederby moet schaatsen impuls geven

In een poging het schaatsen van nieuwe impulsen te voorzien, wordt dan toch een 'Icederby' tussen langebaanschaatsers en shorttrackers georganiseerd. Het nieuwe commerciële initiatief gaat volgend seizoen plaatsvinden in Thialf. Er is dankzij Koreaanse sponsors maar liefst 2 miljoen dollar aan prijzengeld te verdelen.

Sunweb en NOC*NSF creëren met partnership 'gemakspropositie' voor sportfans

TeamNL heeft een nieuwe partner: Sunweb en NOC*NSF gaan een partnership aan tot en met de Olympische Spelen van Parijs 2024. Beide partijen willen een nieuwe markt veroveren en tegelijkertijd de sportbonden mee laten profiteren van eventueel succes. "Hoe groot de markt is, weten we nog niet."