Bas van de Goor Foundation scoort met succesvolle #Vasachallenge

De Bas van de Goor Foundation organiseerde begin deze maand de #Vasachallenge: een fundraise-evenement waarbij een team van 25 Nederlandse sporters deelnam aan de wereldberoemde Vasaloppet. Door samen te werken met andere (content)partijen, een eigen social wall te lanceren en een uitgekiende contentstrategie uit te stippelen, wist de stichting samen met de deelnemers kleur te geven aan de #Vasachallenge, de ijskoude tocht ook in Nederland onder de aandacht te brengen en uiteindelijk een flinke geldsom in te zamelen voor de stichting. Toch komen deze resultaten in het teniet als we kijken naar de grootste 'winst' voor de Bas van de Goor Foundation: door middel van storytelling werd het verhaal van de stichting met duizenden Nederlanders gedeeld. 

Ploeteren door de sneeuw tijdens Vasaloppet

De vasa... watte? Voor de meeste lezers zal er waarschijnlijk geen belletje rinkelen als we het over de Vasaloppet hebben - in het Nederlands ook wel de Wasaloop genoemd. Toch is het sportevenement groot! Zó groot zelfs dat 68.024 mensen uit 55 verschillende landen zich in hadden geschreven voor het 10 dagen durende sportevenement. Van de bijna zeventigduizend deelnemers verschenen 57.604 sporters aan de start, terwijl een kleine 2.128 deelnemers de finish niet wist te bereiken. Uiteindelijk wisten 55.435 sporters de tocht succesvol af te leggen, wat gezien de condities en uitdaging een prestatie van formaat genoemd kan worden. 

Ter vergelijking: terwijl een flink aantal Nederlanders op dit moment volop in training zijn voor de Marathon Rotterdam, Dam tot Damloop, Vierdaagse Nijmegen en/of Eneco Tour, is de Vasaloppet een van de grootste breedtesportevenementen in Zweden. In plaats van te hardlopen, wandelen of fietsen, wanen de deelnemers van de Vasaloppet zich door het winterse landschap van Zweden tijdens een 90 (!) kilometer lange langlauftocht. In totaal duurt de tocht voor de meeste deelnemers zo’n 9 tot 12 uur, waardoor het vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de Elfstedentocht. Uiteraard met één grote kanttekening: de Vasaloppet vindt - op drie jaar na (1932, 1934 en 1990) – sinds 1922 wél elk jaar doorgang.


De Nederlandse deelnemers aan de Vasachallenge wisten meer dan 16.000 euro op te halen.

Fundraise-evenement onderstreept doel stichting

Terwijl de Roparun of Alpe d’HuZes bekende fundraise-evenementen zijn, besloot de Bas van de Goor Foundation te kiezen voor een nieuwe uitdaging. Bas van de Goor, voormalig olympisch volleybalkampioen en directeur van de stichting, ging samen met SportNEXT-oprichter Gijsbregt Brouwer op zoek naar 25 deelnemers die de barre tocht aandurfden. Voor Gijsbregt, voormalig Nederlands kampioen rolski en langlauf, was het in ieder geval een bijzondere uitdaging, omdat hij al bijna 10 jaar niet meer op de smalle latten heeft gestaan.

“Toen ik de beelden van die 16.000 Zweden aan de start van de Vasaloppet zag wist ik direct: Dit wil ik ook eens doen!” – Bas van de Goor

Toch was de uitdaging voor Gijsbregt wellicht een stuk minder groot dan een tiental andere Nederlandse deelnemers. Zij gingen namelijk een dubbel avontuur aan: naast ruim 90 kilometer langlaufen, moesten ze ook hun bloedsuikerwaardes onder controle zien te houden tijdens de challenge. Het doel van de Vasachallenge was om geld in te zamelen voor de stichting en awareness te creëren voor diabetes, vertelt Bas van de Goor. Tien van de deelnemers hebben de diagnose diabetes, waardoor zij buiten de ‘normale’ voorbereidingen voor een sportevenement van dit kaliber, zich ook moesten voorbereiden op het managen van de (suiker)ziekte. Niet alleen voorafgaand aan de challenge, maar ook tijdens- en na de tocht.

De deelname van deze groep sporters met diabetes onderstreept dan ook een belangrijke pijler van de Bas van de Goor-foundation en challenge: laten zien dat je met diabetes dit soort uitdagingen niet uit de weg hoeft te gaan. Sterker nog: sporten en bewegen hebben juist een enorm positief effect op het leven met diabetes. Via blogs, berichten op social media en een zogeheten Social Wall werden alle ervaringen gebundeld en gedeeld. Daarnaast werd samen met sponsors Týrsday en MissPublicity een uitgebreide PR-/ contentstrategie uitgestippeld, zodat een groot aantal mensen bereikt zouden worden en de boodschap bij de juiste mensen terecht zouden komen.

Social wall

Om meer aandacht te generen voor de #Vasachallenge maakte de stichting gebruik van een Social Wall. De Social Wall, ontwikkeld door SportNEXT-partner Týrsday, werd al eerder gebruikt bij verschillende marathons (Rotterdam, New York), teams, sporters en (sport)merken. Het principe van een social wall is eigenlijk simpel: door middel van een speciale filter wordt op een gedeelte van het platform (de eigen website en/of een nieuwe website) de social content van de afnemers (deelnemers) en het aangesloten Týrsday-team vertoond. In het geval van de Vasachallenge betrof het dus content gedeeld door Gijsbregt, Clarrisa Alewijn en Bas van de Goor, terwijl ook de content van andere Týrsday-leden en Ronald Hoogendoorn (fotograaf) weergegeven werden. Daarnaast is er een gedeelte te vinden waarop alle gedeelde content met de hashtags #Vasachallenge en #Vasaloppet (op Instagram en/of Twitter) getoond werden: dit om ook de content van alle duizenden andere deelnemers en/of bezoekers weer te geven. 

Het was voor ons de eerste keer dat we gebruik maakten van een Social Wall, welke was gesponsord door Týrsday, legt directeur Bas van de Goor uit. We hebben ontdekt dat een social wall een perfecte middel is om mensen te verbinden, zowel in een online als offline omgeving. Online, omdat verschillende verhalen samengevoegd en weergegeven worden op één centraal platform. Daarnaast werden de deelnemers offline geëngageerd: de activiteiten die zij uitvoeren vormen de basis voor onze storytelling en de content die we publiceren. Daarom hebben we ook regelmatig de deelnemers verteld dat ‘sharing caring is’, omdat mensen nodig zijn om een verhaal te vertellen en wij hen nodig hebben om alles te halen uit de technologie en service (van de Social Wall, red.) Ik vergelijk dit zelf graag met een feestje: sommige mensen nemen muziek mee, andere nemen eten mee en weer anderen zorgen voor de drank. Met dit soort feestjes wordt iedereen betrokken bij de organisatie van een evenement en zijn het niet slechts gasten, waardoor de betrokkenheid velen malen hoger is en iedereen tevreden is om hun inspanningen ook online terug te zien.


De homepage van de Social Wall gevuld met blogs, video’s en afbeeldingen.

Contentstrategie van de #Vasachallenge

Al met bestond de contentstrategie van de #Vasachallenge in totaal uit vier elementen:

  • Vasa Daily: een dagelijkse blog met de beste content gebundeld (gemaakt door Týrsday);

  • Vasachallenge video: video’s samengesteld en geüpload door Ronald Hoogendoorn;

  • Afbeeldingen en video’s door het team: vier mensen deelden hun Instagram-content via Mobypicture;

  • Samenvoeging van social media: alle inhoud gedeeld op Instagram en Twitter met de hashtags #vasaloppet & #vasachallenge weergeven op het platform.

De contentstrategie focuste zich op de voorbereidingsweek in Zweden en de race zelf. Samen goed voor ongeveer twee weken aan content. Uiteindelijk werden er 8 blogs gepubliceerd (rich media), 7 Vasachallege video’s gemaakt en gedeeld, en ruim 50 foto’s en video’s van het team gedeeld op de social wall. Ook werd een selectie van de ruim 3905 Instagram-foto’s met de hashtag #Vasaloppet gedeeld op het platform. Al deze content leverde een hoop engagement en bijzondere resultaten op:

  • Een sociaal bereik van 692.544 weergaven (gemeten via Coosto);

  • Verkeer naar de social wall: 1.666 bezoekers, meer dan 3.100 bezoeken en +10.000 paginaweergaven;

  • ‘Sticky’ content die resulteerden in een sessieduur (websitebezoek) van gemiddeld 1 minuut en 35 seconden, en het bekijken van gem. 3 pagina’s.

  • Engagement op Facebook: 15 berichten met in totaal meer dan 100 likes, reacties en shares;

  • Een substantiële boost van ‘online verkeer’ naar de Bas van de Goor Foundation-website en social media-accounts;

  • Een totale donatie (fundraising) van maar liefst 16.050 euro voor de stichting.