Het laatste sportmarketingnieuws: Jumbo-Visma wil met nieuw plan Nederlandse wielrennen helpen

In de week waarin Dafne Schippers bekendmaakte later dit jaar weer deel te nemen aan de FBK Games, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Jumbo-Visma wil met nieuw ontwikkelingsplan héle Nederlandse wielrennen helpen

Team Jumbo-Visma start een initiatief dat meer jeugd aan het wielrennen moet krijgen én dat erop gericht is talent te ontwikkelen tot succesvol profwielrenner. Jumbo en Visma ondersteunen het jeugdplan als uitbreiding op de bestaande sponsoring. Het plan van de wielerploeg omvat onder meer scholenprojecten, verenigingsondersteuning en een nieuwe opleidingsploeg voor wielertalent onder 23 jaar en veldrijders. Het opleidingsteam zal bestaan uit twaalf tot zestien Nederlandse en buitenlandse talenten van 18 tot 23 jaar en start op 1 januari. De andere initiatieven worden in de loop van dit jaar al uitgerold. Zo wordt er een plan uitgevouwen om de leeftijdscategorie van vijftien tot en met achttien jaar te inspireren om te gaan wielrennen. Team Jumbo-Visma zet daarbij op scholen en bij verenigingen hedendaagse middelen in, zoals virtual reality en Tacx-trainers, waarop onderlinge duels en simulaties van bekende wedstrijden gereden kunnen worden. Ook bij Jumbo-winkels of in hun directe omgeving zal dit soort activiteiten worden ontplooid.

“Er komt een soort roadshow, we gaan het land in”, vertelt Merijn Zeeman, sportive director van Team Jumbo-Visma. “Voor ons is talentontwikkeling belangrijk: we zijn een Nederlandse ploeg, we willen goede Nederlandse renners opleiden. Tegelijkertijd bestaan we bij de gratie van fans, van iedereen die wielrennen een warm hart toedraagt. De bedoeling is dat het héle Nederlandse wielrennen hier iets aan heeft. Dit is de aftrap van een project met veel ambitie."

Tijdsbesteding aan media blijft gelijk, wel toename van on demand kijken

Nederlanders besteden gemiddeld bijna 8,5 uur per dag aan media. Het mediagebruik is ten opzichte van 2015 vrijwel gelijk gebleven, ondanks de grote veranderingen in het medialandschap. Dat blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek Media: Tijd 2018 van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO), en het Platform Media-Adviesbureaus (PMA). Het onderzoek is eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd.

Binnen de mediatijd is uitgesteld en on demand kijken wederom flink toegenomen. Van de totale kijktijd van 3 uur en 5 minuten per dag is nu 58 minuten on demand, zoals uitgesteld kijken, het gebruik van online videodiensten en korte video’s op diensten als YouTube. De tv is nog steeds verreweg het populairste apparaat om te kijken: 89 procent van de totale kijktijd op een dag gaat via de televisie. De gemiddelde tijd voor communiceren via media (zoals bellen, berichten sturen en gebruik van sociale media) bedraagt 1 uur en 4 minuten. Ongeveer een derde daarvan gaat naar sociale media. Lees het gehele rapport Media:Tijd.

ATP Finals verhuizen in 2021 van Londen naar Turijn

De ATP Finals zullen vanaf 2021 op een nieuwe locatie worden gehouden. Turijn is voor vijf jaar de plek waar de beste tennissters ter wereld het seizoen afsluiten. De Italiaanse stad neemt de organisatie over van Londen, dat sinds 2009 gastheer was van het eindejaarstoernooi. De ATP verkoos Turijn boven Manchester, Singapore, Tokio en Londen, die ook kandidaat waren om het toernooi te organiseren. Het indoortoernooi wordt over twee jaar gespeeld in de accommodatie Pala Alpitour. Mede dankzij financiële steun van de Italiaanse regering is er in 2021 een record aan prijzengeld beschikbaar. De spelers kunnen ruim 13 miljoen euro verdelen.

Ligue 1 past aanvangstijdstip wedstrijden aan vanwege Chinese fans

Ligue 1 gaat het aanvangstijdstip van een aantal wedstrijden op zondag aanpassen. De duels worden vanaf het seizoen 2020/2021 eerder gespeeld om zo de Chinese fans de kans te geven meer wedstrijden te bekijken. Ligue 1 wil zich positioneren tussen de Premier League en Primera Division, momenteel de twee grootste competities ter wereld. Om dit te bewerkstelligen richt men zich in Frankrijk voornamelijk op de Chinese markt. Er komt ook een speciale contentstrategie, gericht op China.

Nederlandse start tech-up AIONSPORTS gaat samenwerken met Werder Bremen

Werder Bremen en AIONSPORTS, een Nederlandse sportstech start-up, gaan samenwerken op het gebied van virtual reality. In de komende maanden zal Werder Bremen de software van AIONSPORTS uitgebreid testen en implementeren in het trainingsschema.

De technologie achter AIONSPORTS, dat gebaseerd is op data afkomstig uit echte wedstrijden en gebruik maakt van artificial intelligence, geeft professionele voetbalclubs de mogelijkheid om door de ogen van een speler bepaalde wedstrijdscenario’s te herbeleven. In tegenstelling tot normale analyse-tools biedt AIONSPORTS organisaties de kans om vanuit dit first-person perspectief tot nieuwe inzichten te komen. Naast het analyseren van wedstrijdsituaties zal Werder Bremen ook gaan werken met training in virtual reality.

Speciaal bierblik Grolsch voor kampioenschap FC Twente

Om het kampioenschap van FC Twente in de Keuken Kampioen Divisie te vieren heeft bierbrouwer Grolsch een speciaal FC Twente-bierblik op de markt gebracht. Op het blik is een kort gedicht te lezen, geschreven door bekende Tukker en ras-supporter Erik Dijkstra. In een paar zinnen omschrijft hij het karakter van de supporters. Met het blik brengt de brouwer een ode aan de twaalfde man. Op de voorzijde van het blik prijkt het logo van FC Twente met groot daarop de tekst ‘Twente komt eraan’. Een veelgehoorde leus vanaf de tribunes, waarmee de terugkeer naar de Eredivisie wordt aangekondigd.

Grolsch verlengde onlangs de samenwerking met FC Twente met tien jaar. De bierbrouwer blijft in die periode ook naamgever van het stadion.

Carlsberg serveert op ludieke manier alcoholvrij bier bij Belgische tennisclubs

Carlsberg sponsort in België zo’n 50 tennisclubs. Voor de opening van het seizoen ontvingen de verenigingen Carlsberg 0.0 bier. De limited edition flesjes hebben de tekst love, love% gekregen in plaats van 0%, als verwijzing naar het cijfer 0 dat in tennis ook wel ‘love’ wordt genoemd.

Headerfoto: Jumbo-Visma / Bram Berkien