Het laatste sportmarketingnieuws met AI bij Tokio2020 en schaats-onesie

In de week waarin drievoudig Grand Slam-kampioen Andy Murray aangaf dit jaar te stoppen met tennissen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Fitnesssector toont sterke groei

Het aantal Nederlanders dat aan fitness doet, is in vijftien jaar tijd bijna verdubbeld. Waar in 2001 nog 12 procent van de Nederlanders wekelijks aan fitness deed, was dat in 2016 toegenomen tot 21 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Mulier Instituut. De groei van de fitnessdeelname komt met name van de groepen die eerder ondervertegenwoordigd waren: mannen, 65-plussers en personen met lagere inkomens. In totaal doen zo'n 3 miljoen Nederlanders tussen de 12 en 79 jaar iedere week aan fitness.

Australian Open organiseert groots Fortnite-toernooi

De Australian Open is eind januari gastheer van een groots Fortnite-toernooi met een prijzenpot van 500.000 Australische dollars. De zogenaamde ‘Summer Smash’ bestaat uit twee aparte evenementen; een waaraan 100 esporters deelnemen en een waaraan beroemdheden en atleten meedoen om geld in te zamelen voor het goede doel. De toernooien vinden plaats in de Margaret Court Arena voorafgaand aan de tennisfinales van het Grand Slam. In Australië is het de eerste grote samenwerking tussen een 'officiële' sport en esports. Het initiatief is eens te meer het bewijs dat sport en esports elkaar steeds beter weten te vinden.

Intel en Alibaba ontwikkelen AI-volgsysteem voor Tokio2020

Als het aan Intel en Alibaba ligt, gaan we tijdens de Olympische Spelen van 2020 in Tokio op een heel andere manier naar sport kijken. De Chinese e-commerce gigant en de Amerikaanse chipmaker hebben een nieuw Artificial Intelligence volgsysteem voor atleten ontwikkeld. Door de normale tv-beelden te combineren met zelflerende algoritmes worden er 3D-projecties gemaakt van atleten tijdens wedstrijden of trainingen. De technologie is mogelijk te gebruiken voor uitzendgerechtigden van de Zomerspelen, waarmee tv-kijkers live data in beeld kunnen krijgen en zo de prestaties van de atleten met elkaar kunnen vergelijken. Hoe dit er ongeveer uitziet? Dat laat onderstaande video zien.

Dartsbond zet chatbot Harry in tijdens Dutch Open Darts

De Dutch Open Darts wordt dit jaar voor het eerst digitaal gehost door 'Harry'. Harry is de digitale assistent van het evenement. Aan Harry kunnen bezoekers praktische vragen stellen zoals: Hoe laat wordt het seniorentoernooi gespeeld? Wat zijn de reglementen? Wanneer ontvang ik mijn inschrijfkaart? De chatbot kan de organisatie dus ondersteunen door onder meer een pushbericht te sturen naar iedereen die van Harry gebruikmaakt. "Wij hebben bewust voor het karakter van chatbot Harry gekozen omdat hij onze bezoekers goed moet kunnen helpen, moet laten lachen maar ze ook wel een beetje mag uitdagen. Meer binding en interactiviteit met onze dartsspelers is een belangrijk doel van onze bond. Harry is hier uitermate geschikt voor", aldus Paul Engelbertink, Marketing en Communicatie Manager van de Nederlandse Dart Bond.

FOX en Twitter maken liveshow voor WK vrouwenvoetbal

In navolging van het partnership tijdens het WK van 2018 gaan Twitter en FOX dit jaar opnieuw samenwerken. Voor het WK vrouwenvoetbal van deze zomer in Frankrijk brengen de twee partijen hun dagelijkse liveshow weer terug, nu genaamd FIFA Women’s World Cup Now. Het format is min of meer hetzelfde als voorheen: een livestream op Twitter met vooruitblikken, nabeschouwingen, interviews, hoogtepunten van wedstrijden en de beste tweets van gebruikers.

Sport domineert tv-jaar in VS; meer dan twee derde van best bekeken uitzendingen is sport

Hoewel de kijkcijfers over de gehele linie de laatste jaren dalen, is sport nog steeds enorm populair in de Verenigde Staten. Meer dan twee derde van de 100 best bekeken tv-programma’s in 2018 betrof een sportuitzending. De NFL voert zoals te doen gebruikelijk de boventoon in de top 100 van Nielsen met 32 noteringen, waaronder de Super Bowl; met 104 miljoen kijkers het best bekeken programma op de Amerikaanse televisie van 2018. In de top tien staan 7 sportprogramma’s. De openingsceremonie van de Olympische Winterspelen is de enige niet NFL gerelateerde sportuitzending.

ZIE OOK: Halve finale WK voetbal best bekeken sportprogramma van 2018

Daikin ontwikkelt schaats-onesie voor supporter

Daikin komt met een opvallend schaatspak dat speciaal ontwikkeld is voor de supporter die het schaatsen thuis op de bank of in het stadion volgt. Deze officiële schaats-onesie is een look-a-like van het schaatspak.

Headerfoto: Intel Corporation