Het laatste sportmarketingnieuws: Vijf belangrijke trends in sportmarketing

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Vijf belangrijkste trends in sportmarketing

De coronapandemie heeft al bijna twee jaar een grote invloed op de sportwereld. Ook sponsors hebben de gevolgen ondervonden. Met nog een paar weken tot de jaarwisseling heeft Nielsen Sports een rapport uitgebracht waarin het vijf factoren beschrijft die komend jaar van invloed gaan zijn op sportmarketing. We lichten ze kort uit.

  1. Esports blijft een goede investering
    Esports is voor sponsors nog steeds een goede industrie om in te investeren. Meer dan 40 procent van de esports-fans is in de afgelopen vier jaar esports gaan volgen. Naar verwachting wordt er in 2022 meer dan 1 miljard dollar uitgegeven aan sponsoring in esports. Er komen steeds meer bedrijven die investeren in esports, ook merken die geen link hebben met gaming. Esports is een mooie mogelijkheid voor bedrijven om nieuwe klanten te werven.
  2. De invloed van sporters wordt nog groter
    De laatste paar jaar zien we sporters zich steeds vaker uitspraken over maatschappelijke kwesties. Daarbij gebruiken zij social media als hun communicatiekanaal. De social media berichten waarin atleten zich ergens over uitspreken zorgen voor 63% meer engagement voor merken dan andere owned social media content. Hier ligt voor merken dus een mogelijkheid om samen te werken met sporters die maatschappelijk betrokken zijn en waarvan de normen en waarden overeenkomen met die van jouw bedrijf.
  3. De verdere versnippering in het medialandschap is beheersbaar
    Tijdens de pandemie zijn we nog meer verschillende apparaten gaan gebruiken om nieuws en sport te kijken. Televisie blijft nog het populairste medium voor sportfans, maar het wordt voor sponsor steeds interessanter om te adverteren op social media. Met de fragmentatie in medialandschap is het voor merken verstandig de waarde van offline en online sponsorships goed te meten.
  4. Goed onderzoek helpt merken succesvol te zijn
    Corona zorgt op veel plekken in de wereld nog voor lege tribunes bij sportwedstrijden. Dat betekent voor sponsors een kans om de kijkervaring thuis te verbeteren. Rechtenhouders en sponsors komen met virtuele en digitale oplossingen om aan de behoeften van fans te voldoen. Luisteren naar de wensen van fans kan voor merken het verschil maken in succes of falen.
  5. De ROI van sponsorships blijft een prioriteit
    De bestedingen aan sponsorships zijn het afgelopen jaar behoorlijk gedaald. Elke euro, yin en dollar moet twee keer omgedraaid worden voordat deze kan worden besteed. Nielsen stelt dat er bij partnerships nog te vaak naar de korte termijn (en verkopen) wordt gekeken. Daarom wordt de ROI vaak te laag ingeschat, omdat over het hoofd wordt gezien welke impact langdurige samenwerkingen hebben op consumenten.

Sport ook in 2021 populaire zoekopdracht op Google

Sport hield ook online in 2021 de gemoederen flink bezig. In de Google Trends van het afgelopen jaar staan het EK voetbal en de Olympische Spelen in de top 10 van meest populaire zoekopdrachten in Nederland. Peter R. de Vries voert deze lijst aan. De misdaadjournalist werd begin juli neergeschoten en overleed ruim een week later aan zijn verwondingen.

De meest populaire sporter op Google was Christian Eriksen. Ook hier was een trieste gebeurtenis de aanleiding. De Deen kreeg tijdens een wedstrijd van het EK een hartstilstand en werd op het veld gereanimeerd. Op de tweede plek staat Bibian Mentel. De paralympiër overleed op 29 maart 2021 aan de gevolgen van kanker. Ook onder meer Rico Verhoeven, Sifan Hassan, Memphis Depay en Bad Hari staan in de top 10.

Wereldwijd staat Eriksen ook op nummer 1 in de Google Trends. Na de voetballer volgt Tiger Woods, die bij een zwaar auto-ongeluk zijn rechterenkel verbrijzelde.

Nieuwe rechtenhouder Formule 1 maakt afspraken met KPN en VodafoneZiggo

De Formule 1 is komend seizoen ook via KPN en VodafoneZiggo te bekijken in Nederland. De nieuwe rechtenhouder van de Formule 1, het Scandinavische NENT, heeft hiervoor afspraken gemaakt met de kabelaanbieders. Wie de Grands Prix wil kijken moet 13,99 per maand betalen.

NENT maakte ook bekend dat de Heineken Dutch GP in Zandvoort de komende drie jaar live bij de NOS is te zien. Ook heeft de NOS het recht bemachtigd om in het nieuwe Formule 1 seizoen drie minuten van de kwalificatie en een ruime samenvatting – maximaal 15 minuten – van iedere Grand Prix uit te zenden. Deze samenvatting is samen met interviews, analyses en achtergronden vanaf volgend seizoen te zien in een apart programma over de Formule 1 bij de NOS, zondag tussen 17.15 en 18.00 uur – of later op de avond bij een late race – op NPO 1.

De huidige rechtenhouders Ziggo maakt komend weekend de uitzendingen rondom de ontknoping van het Formule 1 seizoen voor heel Nederland gratis beschikbaar. Van vrijdag 10 december tot en met maandag 13 december zijn alle vrije trainingen, de kwalificatie en de race van de Grand Prix van Abu Dhabi in alle Nederlandse tv-huishoudens gratis te zien.

Team DSM start strategische samenwerking met Youfone

Team DSM gaat een meerjarige strategische samenwerking aan met Youfone. Het partnership is onderdeel van de internationale marketingstrategie van Youfone en bijdraagt aan de groeiambities van de operator.

Als nieuwe partners zullen Youfone en Team DSM samen verschillende initiatieven starten die facetten van de wielersport dichter bij de fans zal brengen met behulp van de nieuwste technologie. Youfone wordt prominent zichtbaar in de uitstraling van de wielerploeg vanaf het nieuwe seizoen. Youfone gaat tevens ondersteuning bieden op communicatiegebied om de samenwerking tussen atleten, coaches en experts wereldwijd verder te optimaliseren.

Iwan Spekenbrink (CEO Team DSM): “We zijn erg trots dat een succesvol en snelgroeiend bedrijf als Youfone zich aan ons verbindt in zo'n belangrijk en strategisch partnership. Ze zijn enorm toegewijd en denken buiten de gebaande paden. Ze zijn een innovatieve en betrouwbare speler en klaar voor de toekomst. Hun business stelt mensen in staat om met elkaar te communiceren zonder te reizen. Ze worden gedreven door hun missie om voor iedereen de beste kwaliteit in telecom te leveren voor een goede prijs en daar zijn ze erg succesvol in, gezien de vele prijzen die ze winnen. Hun klantgedreven en mensgerichte aanpak past ook bij onze cultuur. Technologische ontwikkelingen en innovaties in de wielersport gaan hand in hand en versterken elkaar, daarnaast hebben deze een bewezen impact op resultaten.”

Team DSM kondigde afgelopen week ook partnerships aan met Aqua-Step, Hans Anders en Nalini.

VS kondigt diplomatieke boycot Winterspelen 2022 in China aan

De Verenigde Staten gaan de Olympische en Paralympische Winterspelen in Peking in februari volgend jaar diplomatiek boycotten. Er zullen tijdens het evenement geen Amerikaanse overheidsfunctionarissen aanwezig zijn in China.

Volgens de VS zijn de mensenrechtenschendingen in China de reden voor de boycot. Het land maakt zich vooral serieuze zorgen maakt over de mensenrechtensituatie in de regio Xinjiang. Daar worden leden van de Oeigoerse islamitische minderheid op grote schaal in 'heropvoedingskampen' opgesloten.

Onder meer Australië en het Verenigd Koninkrijk zouden overwegen het voorbeeld van de VS te volgen. Wat de positie van Nederland is, is nog niet bekend.

Amerikaanse sporters kunnen wel gewoon deelnemen aan de Spelen. Zij krijgen de ‘volledige steun’ van de regering. De Winterspelen beginnen op 4 februari en duren tot en met 20 februari.

GoodHabitz keert komend seizoen terug als rugsponsor bij PSV

GoodHabitz is met ingang van het seizoen 2022/2023 rugsponsor van PSV. Het bedrijf dat is gespecialiseerd in online trainingen heeft daarvoor een contract voor drie seizoenen getekend. GoodHabitz staat vanaf komende zomer op de achterzijde van de PSV-tenues van PSV 1, Jong PSV en de jeugdelftallen van de club.

GoodHabitz en PSV werken al sinds 2015 samen. Het Eindhovense bedrijf werd zeven jaar geleden lid van de Business Club van PSV. In het seizoen 2018/2019 stond GoodHabitz ook al op de achterzijde van de PSV-tenues. Voor het destijds relatief kleine GoodHabitz betekende deze samenwerking een boost in de naamsbekendheid in Nederland en Europa. De inschatting is dat GoodHabitz tussen de 1 en 1,2 miljoen euro per jaar betaalt.

“We zijn enorm verheugd dat het bedrijf nu terugkeert op de achterzijde van ons tenue”, reageert Commercieel Directeur Frans Janssen van PSV. “GoodHabitz is een echt Eindhovens bedrijf dat op een karakteristieke, eigenwijze manier opereert en daarmee grote internationale successen boekt. GoodHabitz is innovatief en heeft de ambitie om net als PSV internationaal een nog grotere expansie te realiseren. Het is een perfecte match voor PSV”, aldus Janssen.

Headerfoto: Yuangeng Zhang / Shutterstock.com