De marketing van sportdranken in twijfel getrokken

Sportdranken hebben een positief imago, ze geven energie en maken onderdeel uit van de sportbeleving (een gezonde bezigheid). De populariteit is in de afgelopen jaren dusdanig gestegen dat het gebruik ervan zich niet langer beperkt tot alleen sporten. Op kantoor, tijdens huiswerk of lunch en op de bank worden zoete sportdranken (met name door een jongere doelgroep) regelmatig geconsumeerd. Toch is dat zaligmakende beeld niet helemaal door te vertalen naar het onderhouden van een gezond lichaam en sponsoring door sportdranken moet volgens een Australisch onderzoek verboden worden.

"Voor de man met de hamer" of "voor wie het maximale uit zichzelf wil halen", sportdranken hebben een heldenimago. Ze ondersteunen sporters die net een stapje verder willen gaan. De marketing is erop gericht om de uitstraling van een vriend, een sparringpartner, neer te zetten. Ondanks dat sportdranken niet zo slecht zijn als sigaretten, alcohol of fast food ontvangen zij wel ongerechtvaardigde geloofwaardigheid zo claimt onderzoek uit Australië uitgevoerd door het Institute of Sports, Excerise and Active Living. "Dergelijke producten worden neergezet als een belangrijk voordeel of essenstiel bij de uitvoering van sport en/of gezonde activiteiten in het algemeen terwijl het bewijs hiervoor niet is geleverd. Voor de consument is het lastig om de waarde van het product objectief te beoordelen."

Sportdranken positioneren zich als integraal onderdeel van de sport waarbij bekende sporters als uithangbord en slimme sponsorships het imago versterken. "De samenwerkingen met sporters en bekende sportorganisaties maken sportdranken onderdeel van de betrokkenheid en prestaties." Wereldwijd zijn er voorbeelden te over. In januari werd een campagne van Lucozade met Gareth Bale verboden om het misleidend zou zijn op het gebied van hydratatie.

Voor dikke kinderen geldt al jaren lange het motto: eet minder, beweeg meer. Recentelijk verscheen in de Verenigde Staten de documentaire Fed Up waarin wordt gesproken over de rol van suiker voor het voeden van een gezond lichaam bij kinderen. Doorgaans liggen fast food ketens als MacDonalds onder vuur vanwege het hoge vetgehalte en de gevolgen voor het lichaam. Niet (alleen) vet eten is een boosdoener, ook suiker levert een belangrijke bijdrage bij het dikker maken van kinderen. Suiker zit overal in verwerkt waarbij frisdranken en sportdranken absolute uitschieters zijn. Frisdrank merken, waaronder Coca-Cola proberen (en soms met succes) mee te liften op de sport. Sportdranken blijven buiten schot. De Australische onderzoekers zijn van mening dat de sport zichzelf moet distantiëren van sportdranken maar ziet te gelijkertijd een gat ontstaan in de begroting.

Een hels dilemma aangezien consumenten sportdranken inmiddels zien als onderdeel van de sport. Zo hebben de sportdranken een machtige positie en dat maakt de kans tot afstoten zeer klein.

Lees ook: de toekomst van ROI van sponsoring