Hoe kunnen organisatoren meer mensen bereiken met topsportevenementen?

Een succesvol sportevenement valt of staat in grote mate bij de betrokkenheid van het publiek. Zeker in tijden van corona is het als organisator lastig om interactie tot stand te brengen met je (potentiële) publiek. Digitale alternatieven helpen hierbij en zijn een (deel) van de oplossing. Maar welke innovaties kunnen eraan bijdragen dat organisatoren (nog) meer mensen bereiken en inspireren met topsportevenementen?

Nederlandse eventorganisatoren hebben de afgelopen jaren laten zien dat zij tot de besten ter wereld behoren als het gaat om het opzetten van grote evenementen en toernooien. Van de Coolste Baan van Nederland in het Olympisch Stadion tot het WK (Para) Handboogschieten in het centrum van Den Bosch, en van het coronaproof concept King of the Court tot het Tata Steel Chess Tournament in het Rijksmuseum of De Kuip. Toch lukt het, buiten de Olympische Spelen, belangrijke wedstrijden in het mannen- of vrouwenvoetbal en de Formule 1, maar in beperkte mate om evenementen door te laten dringen tot in alle straten en huiskamers van Nederland.

Vergroten van betrokkenheid

Uit onderzoek blijkt dat hoe meer mensen in aanraking komen met een evenement, de sport(ers) en hun prestaties, hoe meer waardering en verbondenheid er is met de sport(ers) en hun prestaties. Naast meer mensen in aanraking laten komen kunnen innovaties ook bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van mensen bij het evenement, de sporters en/of hun prestaties. Daarom organiseert Sportinnovator een challenge met als centrale vraag: Hoe kunnen we meer mensen bereiken en inspireren met onze topsportevenementen?

European Para Championships

Het product of concept dat vanuit deze challenge wordt ontwikkeld, wordt in 2023 ook direct in de praktijk toegepast bij de European Para Championships (EPC) in Rotterdam. De EPC is een nieuw evenement en bestaat uit een bundeling van EK’s voor para-topsporters. Het event richt zich specifiek op topsport voor mensen met een beperking. Hun zichtbaarheid en waardering als topsporter bij het brede Nederlandse publiek vergroten is een extra grote uitdaging voor de sport en voor overheden.

Voor de challenge van Sportinnovator is in totaal €200.000 beschikbaar. Dit wordt op basis van de ingestuurde voorstellen verdeeld over 3-5 winnaars. Het maximum ontwikkelbudget per voorstel is € 60.000. Kijk voor meer informatie op de website van Sportinnovator.

Headerfoto: Wikimedia Visotsky (CC 4.0)