Een rondleiding door het nieuwe Tottenham Hotspur Stadium (deel 2)

Na vier jaar bouwen en een geschatte investering van in totaal maar liefst 1 miljard pond, opende het nieuwe stadion van Tottenham Hotspur op 3 april 2019 officieel zijn deuren. In mijn tijd bij NEC – dat in 2008 een duel met Spurs afwerkte in de UEFA Cup – ben ik bevriend geraakt met een commerciële medewerker van Tottenham Hotspur. Hij gaf mij rondom de Champions League-wedstrijd Spurs-Ajax, een aantal maanden voordat de officiële stadiontours starten, een uitgebreide rondleiding in het nieuwe stadion. In een tweeluik op SPORTNEXT doe ik hiervan verslag. Vandaag deel 2: de organisatie, business kant en verdere ambities van Tottenham Hotspur.

Tottenham Hotspur is in hun district de tweede werkgever in de buurt, na de overheid. Zo werken er ook op een werkdag meer dan 1.500 mensen in diverse functies in het stadion. De grootte van de club en zijn professionaliteit komen eveneens terug in het aantal medewerkers op de sales-afdeling. 40 medewerkers werken ten aanzien van 3, 5 of 10-jarige deals met het regionale bedrijfsleven. Ongeveer 80% van de bedrijven komt uit een straal van maximaal twee uur rijden. Aangezien alles nu uitverkocht is, zal deze afdeling op korte termijn krimpen. KU Leuven toonde met onderzoek in 2014 al aan, dat het novelty effect van een nieuw stadion zorgt voor een significante stijging van het toeschouwersaantal (niet zozeer de uitbreiding van de capaciteit). Zo lokt een nieuw stadion tot wel 53% meer toeschouwers gedurende de eerst acht jaar (Machtelinckx, 2014).

De aantrekkingskracht van het nieuwe stadion is in ieder geval door Tottenham Hotspur optimaal verzilverd. De club verzekerde zich van deze commerciële omzet ruim voor opening van het stadion middels een zogenaamde drietraps-strategie.

  • Fase 1: Zakelijke relaties geïnteresseerd in Spurs werden een paar jaar geleden 'op de club' uitgenodigd en mochten in groepen van vier geïnteresseerden mee naar binnen in het toen al gebouwde Lilywhite House-kantoor dat tegen het stadion aanstaat. In een ruimte die maar liefst 2 miljoen pond kostte, kregen zij een 360 graden VR-film te zien van de stadionplannen.
  • Fase 2: Gasten kwamen in een ruimte waar drie typen stadionstoelen waren gesitueerd. Echt leer, skyleer, hoofdsteunen, armleuningen, USB opladers of verwarming in de stoel; allerlei additionele opties konden worden gekozen. Een enorme upsell werd gerealiseerd (wellicht ook door de sociale druk).
  • Fase 3: De laatste fase vond plaats in een ruimte waar het Tottenham Sales-team de deal moest zien te 'closen'. Liefst 70 procent was zodoende al snel verkocht en dat gaf de club lucht en ruimte verder te bouwen tijdens de tijdelijke verhuizing van anderhalf jaar naar Wembley Stadium.

Tunnelclub

De verkoop van de ruim 100 seats die de tunnelclub rijk is, ging eveneens vrij eenvoudig. Deze luxe club met zicht op de spelerstunnel (catacomben) via een one-way screen, heeft fraaie stoelen gesitueerd pal achter de dug-out van trainer Mauricio Pochettino en zijn bankzitters.

Spurs en Manchester City waren de eerste Engelse clubs met een tunnelclub, waar fans dus dichtbij hun helden komen en waar buitengewone cateringmogelijkheden worden aangeboden. Ajax volgde inmiddels het voorbeeld van de twee topclubs.

De vele businesslounges kennen een collectief karakter. Men kan elkaar daar ontmoeten. Er is een aantal skyboxen (sky lounges), maar de club gelooft meer in cateringconcepten waar business-relaties zich voor één van de vier typen restaurants inschrijven en dineren met anderen of tussen andere zakenrelaties. Elke wedstrijd in een andere sfeer en ander type keuken (Italiaans, Spaans, Frans etc.) Alles met zicht op het veld. Vijftien minuten voor de wedstrijd gaan de jaloezieën echter naar beneden en zo wordt iedereen subtiel gesommeerd naar zijn plaats te gaan.

Immers het echte hoofdgerecht is de wedstrijd en daar draait het uiteraard bij de Engelsen ook om.

Merk- en historiebewust

Tottenham Hotspur heeft één medewerker in dienst die constant met Nike bezig is en die checkt op de juiste branding voor de sportgigant. Eveneens een memorabel feit zijn de drie Hugo Boss stropdassen-knopers. Op wedstrijddagen (zowel uit als thuis) zijn er drie medewerkers die zich bezighouden met de bijzondere Hugo Boss stropdas knoop. Immers, het Duitse kledingmerk heeft niet een enkele of dubbele Windsor knoop als handelsmerk, maar een ander type knoop, die letterlijk wordt voorgedraaid door specialisten, alvorens de stropdas bij de spelers en staf om hun nek gaat.

Dat Tottenham zijn historie niet verloochent en daar heel trots op is, mag duidelijk zijn. Het was Robbie Keane (238 Premier League-wedstrijden voor Tottenham) die bij een testimonial-wedstrijd zei dat de wandeling door de spelerstunnel en de entree naar het veld exact voelde als het oude White Hart Lane. De omlopen van het stadion zijn voorzien van een prachtige mix van actuele en historische programmaboekjes.

Tevens is de middenstip van het oude White Hart Lane duidelijk zichtbaar gemaakt in het nieuwe stadion. De fans van de club waar Martin Jol bijna drie jaar hoofdtrainer was, moeten deze middenstip echter zelf ontdekken, want de vindplaats staat bewust nergens aangegeven op de borden. De fan moet op reis gaan in het nieuwe onderkomen van de Londense gigant. Tot slot zijn de oude stenen van een deel van White Hart Lane gebruikt om de bars op de South Stand nog meer te verfraaien.

Een greep uit de ambities

Hoewel het stadion nu open is, is nog niet alles klaar. De komende maanden wordt er verder gewerkt aan een discotheek annex afterparty-ruimte die in de nok van het stadion boven de North Stand geopend zal worden. De ruimte is reeds klaar, maar moet alleen nog worden ingericht.

Met official car partner Audi wil de club een carwash programma opzetten onder het stadion. Met als doel een schone auto na een potje voetbal kijken. Business-seats en partnerships zijn niet goedkoop en de samenwerkingsverbanden welke mogelijk zijn voor 3, 5 of 10 jaar, moeten de klant natuurlijk wel iets bieden. De club kijkt naar de beste return on investment en een extra carwash is slechts een kleine service impuls.

Als het aan de partnership afdeling van Tottenham Hotspur ligt, gaan ze nog meer activeren met kledingpartner Nike. In samenwerking met de Amerikaanse multinational wil de club een Sneaker Clean Corner ontwikkelen, waar echt (Lilywhite) witte sneakers er na een servicebeurt voor de fan weer wit uit zien.

Het nieuwe Tottenham Hotspur stadion, dat Wembley Stadium (heropening in 2007) op vele fronten aftroeft, kijkt nog wel jaloers naar de aanloop- en aanrijroute voor fans en business partners. Het werd onlangs benoemd op NRC.nl (Bart Hinke, 28 april 2019): de club steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken dat ergens tussen de komende vijf en vijftien jaar er mogelijk drie ringen van huizen en winkels zal moeten worden gesloopt, zodat de club passend bij het immense stadion een statige aanrij- en aanlooproute krijgt voor haar fans en partners.

Bucketlist

Veel inspiratie voor het nieuwe stadion is gehaald uit diverse Amerikaanse NFL-arena's. Zoals bovenstaand artikel meldt, is aan élk detail gedacht en dan heb ik zaken als akoestiek, de afstand tot het veld, de kleur van de stoeltjes en de gigantische grote LCD-schermen van 190 m2 nog niet eens benoemd.

Kortom jouw bucketlist is hopelijk verrijkt met een bezoekje aan Tottenham Hotspur Stadium; nu of in de toekomst. Met ingenieurs en designers reisde voorzitter Daniel Levy heel de wereld af, langs tientallen stadions, op jacht naar elementen die de business man terug wilde zien. Het eindresultaat is overweldigend.

Meer info: https://www.tottenhamhotspur.com/the-stadium/