Het laatste sportmarketingnieuws met de Eredivisie, Arsenal en Neymar

In de week waarin de Eredivisie eindelijk weer is begonnen en Dafne Schippers in Londen haar goud op de WK atletiek prolongeerde lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling van nieuws, feitjes en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Overzicht van voetbalclubs en kledingsponsors

Op Twitter deelde SPORTNEXT-blogger Maarten van Seggelen een mooi overzicht van de kledingmerken van de Eredivisieclubs. Opvallende afwezige is Nike die na de overgang van PSV naar Umbro van het strijdtoneel is verdwenen. Ook adidas (Feyenoord en PSV) en Puma (Groningen) zijn niet in groten getale aanwezig. In de Premier League telt adidas drie clubs (Manchester United, West Bromwich Albion en Watford), Nike telt er vier (Chelsea, Manchester City, Tottenham Hotspur en Brighton & Hove Albion) en Puma maar liefst vijf clubs (Arsenal, Leicester City, Newcastle United, Huddersfield Town en Burnley). Wie benieuwd is naar de kledingsponsors bij de Premier League, Serie A, Ligue 1 en La Liga, deze zijn te vinden bij Planetafobal op Twitter.

Stapt Arsenal over naar adidas?

Arsenal flirt ondertussen met adidas in de hoop de inkomsten uit de kledingsponsor te kunnen verdubbelen. De nieuwe deal zou goed zijn voor 84 miljoen euro per jaar, zo meldt The Mail. 'The Gunners' stapte in 2014, na twintig jaar trouwe dienst bij Nike, over naar Puma. Een recorddeal die echter al snel links en rechts werd in gehaald door Manchester United en Chelsea.

Meest energieke speler

Van eigen bodem een mooie activatie bij PEC Zwolle. Daar kiest de club vanaf nu iedere thuiswedstrijd de meest energieke speler. Via een nieuw platform - www.pecpower.nl - kunnen fans kiezen en prijzen winnen. PECPower werd tijdens de open dag gelanceerd en is een samenwerking tussen PEC Zwolle en energieleverancier ENGIE om de regio Zwolle te verduurzamen. Per transfer ontvangt PEC Zwolle een financiële bijdrage, die investeert de club in verduurzaming, uitbreiding van het stadion en de jeugd.

Gevecht tussen Mayweather en McGregor op het witte doek

In Nederland zijn we inmiddels gewend aan ‘viewing partys’. Bij populaire sporten staan pleinen volledig afgeladen. Bij minder populaire sporten zoeken we voornamelijk gezamenlijke ruimtes zoals kantines, kroegen en bioscopen op. De opkomst van de vechtsport begint ook in Nederland serieuze vormen aan te nemen en daar speelt de keten Vue Cinema handig op in. Het gevecht tussen Mayweather en McGregor is namelijk door heel Nederland op het witte doek te zien. De verwijzing naar ‘ons huidige aanbod’ doet vermoeden dat er binnenkort meer sporten worden aangekondigd.

Ongekende social media cijfers bij transfer Neymar

Tot slot toch nog even over de transfer van Neymar. De NOS constateerde eerder deze week al in een drieluik dat de impact van de transfer zo enorm is mede door de opkomst van social media. Neymar is een merk op zich, heeft eigen fans en die fans volgen hem op de voet via social media. In periode rond de aankondiging, 28 juli - 8 augustus, kreeg Neymar er maar liefst 2,6 miljoen (!) fans bij. Ruim 1,4 miljoen op Instagram, 700.000 op Facebook en 470.000 op Twitter. Real-time platform Twitter ziet met name een piek op dag van de aankondiging op 3 augustus. Facebook en Instagram verspreid zich ook de dagen daaromheen. Twee infographics geven een mooi inzicht.

ZIE OOK: Is de transfer van Neymar naar PSG eigenlijk wel zo duur?