'Nederlandse sportorganisaties scoren goed op innovatie'

Hoe innovatief is de Nederlandse sportsector? Die vraag wordt beantwoord in de eerste Sportinnovatiemonitor. Uit onderzoek van het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) van de Universiteit van Amsterdam en het Mulier Instituut in opdracht van Sportinnovator blijkt dat Nederlandse sportorganisaties innovatiever zijn dan de gemiddelde Nederlandse organisatie.

Innovatie in de sport is van groot belang en heeft zowel sportieve als maatschappelijke impact. Betere materialen, betere voeding en betere trainingsmethodes zorgen ervoor dat iedereen op zijn eigen niveau kan bewegen en sporten en tot betere prestaties kan komen. Innovaties in de sport leiden ook tot betere prestaties van onze topsporters. Tot meer medailles, minder blessures en sneller herstel. Maar hoe innovatief is de Nederlandse sport eigenlijk?

Boven het gemiddelde

De onderzoekers hebben de volgende definitie van sportinnovatie gebruikt: Sportinnovatie betreft de ontwikkeling en/of introductie van nieuwe producten, diensten en sportactiviteiten die de beoefening van sport direct raken en die primair gericht zijn op het bevorderen van sport en bewegen.

Uit deze eerste Nederlandse Sportinnovatiemonitor blijkt dat sportorganisaties gemiddeld meer nieuwe innovaties realiseren dan de doorsnee Nederlandse organisatie. De monitor toont daarbij tevens aan dat innovatie ook echt loont. Sportorganisaties die goed scoren op sportinnovatie, leveren hogere prestaties. Niet alleen zijn hun financiële en sportieve prestaties groter; het leidt ook tot meer beoefenaars van de betreffende sport als de sportorganisatie succesvol innoveert. Daarnaast zijn de sporters en de medewerkers duidelijk tevredener over hun sportorganisatie.

Topsport doet het goed, sportverenigingen en recreatiesport blijven achter

Met name topsportevenementen en topsportprogramma’s doen het goed op het gebied van sportinnovatie. De vernieuwing bij sportverenigingen en in de openbare ruimte (ongeorganiseerd hardlopen, wandelen en fietsen), blijft daarbij wat achter. Innovatie betekent daar vaak vooral het aanschaffen van nieuwe sportattributen en faciliteiten die niet persé ook heel vernieuwend hoeven te zijn. Het overnemen van een succesvolle sportinnovatie krijgt bij sportverenigingen en in de recreatiesport vaak de voorkeur boven het ontwikkelen van een eigen, daadwerkelijk nieuwe innovatie.

In gesprek met Sport & Strategie gaat professor Henk Volberda dieper in op de resultaten van het onderzoek en de verbeterpunten.

Headerfoto: Shutterstock.com