Dit zijn in 2023 de meest populaire clubs op social media in de Keuken Kampioen Divisie

De Keuken Kampioen Divisie kreeg er dit seizoen met PEC Zwolle, Willem II en Heracles Almelo drie clubs bij met een grote achterban. Samen met ploegen als ADO Den Haag, NAC Breda en Roda JC spelen er nu verschillende teams met een grote fanschare op het één-na-hoogste niveau in Nederland. Nadat we eerder al de digitale achterban van de achttien Eredivisieclubs onder de loep namen, kijken we in dit artikel hoe clubs uit de Keuken Kampioen Divisie scoren op social media.

Voor ons onderzoek hebben we een rondje gemaakt langs de social media-kanalen van de clubs uit de Keuken Kampioen Divisie. We hebben gekeken naar het aantal volgers op Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en YouTube. LinkedIn ontbreekt omdat dit niet het platform is waarop clubs dagelijks de interactie met supporters opzoeken. Snapchat hebben we buiten beschouwing gelaten om twee redenen: ten eerste zijn niet alle Keuken Kampioen Divisieclubs actief op Snapchat en ten tweede tonen de actieve clubs niet allemaal het aantal volgers dat ze hebben.

Jong Ajax, Jong AZ, Jong PSV en Jong FC Utrecht zijn niet meegenomen in het onderzoek, omdat de verrichtingen van deze elftallen worden gevolgd via de hoofdaccounts van de clubs. Als voorbeeld: wanneer Jong FC Utrecht een wedstrijd speelt wordt er via @fcutrecht verslag gedaan.

ADO Den Haag

Bij haar terugkeer in de Keuken Kampioen Divisie was ADO Den Haag vorig seizoen meteen de grootste club op social media. Daarmee stootten de Hagenezen destijds NAC Breda van de troon - de club die de de afgelopen jaren telkens de populairste was in dit overzicht. De Bredanaars misten vorig seizoen vooral op TikTok de slag en hebben dat gat op ADO Den Haag nog niet kunnen dichten. Ook op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube is de residentieclub groter. Sterker nog: met haar totaal aantal volgers zou ADO Den Haag in het Eredivisie-overzicht gewoon tot de top tien behoren. Voetballend ging het in Den Haag dus even niet voor de wind, maar op social media-gebied heeft de club haar zaken goed op orde.

Dat laatste geldt ook voor nieuwkomers PEC Zwolle en Willem II, die zich direct op plek twee en drie in de social media-ranglijst melden. Net als bij ADO Den Haag valt op hoe groot het aantal TikTok-volgers bij beide clubs is in vergelijking met de overige Keuken Kampioen Divisieclubs

Helmond Sport en MVV grootste stijgers

De grootste percentuele groei werd gerealiseerd door Helmond Sport. De Brabanders zagen hun digitale fanschare met liefst 63,3% toenemen en hebben dat vooral te danken aan hun TikTok-account. Met 20 duizend volgers op het platform doet Helmond Sport het beter dan Eredivisieclubs als SC Cambuur, Excelsior en Sparta.

Ook MVV zal met een groei van 42,7% zeer tevreden naar het overzicht kijken. Op TikTok ging de club van 452 naar 5877 volgers, maar vooral de groei op Twitter springt in het oog. Waar de Facebook- en Twitteraccounts van de meeste clubs nog slechts gestaag doorgroeien, schoot MVV van 18.600 naar 32.200 volgers. Dit zal te danken zijn aan de ludieke, inmiddels kenmerkende manier waarop de Limburgers op Twitter live verslag doen van de wedstrijd of - wanneer deze op het laatste moment afgelast wordt - van de terugreis.

In het overzicht zien we dat De Graafschap (+3,6%) en Telstar (+2%) de minste groei doormaken op social media. Niet geheel toevallig zijn dit de twee clubs met de minste volgers op TikTok; De Graafschap heeft er 1722, Telstar 1475. Laatstgenoemde sluit net als vorig jaar de rij, met in totaal ruim 36 duizend volgers op de sociale kanalen.

Digitale ondersteuning

De clubs in de Keuken Kampioen Divisie ontvangen op digitaal gebied ondersteuning van Techonomy en Fanalists. Deze partijen helpen bij het verzamelen van data en maken de clubs wegwijs in wat ze vervolgens met deze data kunnen doen. Zo maakt bijvoorbeeld FC Eindhoven tegenwoordig gebruik van gamification; online spelletjes waarmee je fans aanzet tot actieve interactie met de club en waarmee je sponsoren een mooi podium kunt bieden. Het hele verhaal over de digitale ondersteuning van de Keuken Kampioen Divisieclubs lees je hier.

Bekijk ook het overzicht van de meest populaire clubs op social media in de Eredivisie.

Hieronder het complete overzicht van het aantal volgers van de Keuken Kampioen Divisieclubs op social media. Cijfers per 10 februari 2023.

Overzicht: Keuken Kampioen Divisieclubs op social media

Positie Club Facebook Instagram TikTok Twitter YouTube Totaal Verschil tov 2022 in %
1 ADO Den Haag 58.406 63.100 75.300 72.900 12.100 281.806 +9,5
2 PEC Zwolle 40.032 60.100 66.900 70.700 11.800 249.532 +23,9
3 Willem II 46.567 64.400 51.000 45.100 9.690 216.757 +8
4 NAC Breda 52.108 55.300 22.300 47.300 6.620 183.628 +11,6
5 Roda JC Kerkrade 50.264 48.200 15.300 49.700 5.570 169.034 +15
6 VVV Venlo 39.526 38.700 25.900 30.600 5.550 140.276 +10,2
7 Heracles Almelo 33.752 36.600 22.800 34.200 8.005 135.357 +21,5
8 De Graafschap 27.093 43.000 1.722 40.800 3.890 116.505 +3,6
9 MVV Maastricht 21.352 18.500 5.877 32.200 1.330 79.259 +42,7
10 FC Eindhoven 23.609 21.000 16.100 15.500 1.740 77.949 +16,8
11 Almere City FC 12.548 24.400 12.600 21.800 1.430 72.778 +17,6
12 Helmond Sport 8.993 11.200 20.000 16.800 618 57.611 +63,3
13 FC Den Bosch 11.780 21.800 3.527 13.900 1.480 52.487 +17,6
14 FC Dordrecht 2.007 16.800 5.043 25.300 467 49.617 +11,5
15 Top Oss 7.178 10.700 8.993 20.500 564 47.935 +13,9
16 Telstar 8.583 10.300 1.475 15.100 236 35.694 +2