Het laatste sportmarketingnieuws: FIFA lanceert eigen streamingdienst

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

In dit nieuwsoverzicht:

  • FIFA gaat strijd aan met Netflix, Disney en Amazon
  • Feyenoord Vrouwen spelen voor het eerst in De Kuip
  • Primeur in Spanje: Real Sociedad-Real Betis live te zien via TikTok
  • Botic van de Zandschulp bindt met Knaken nieuwe sponsor

FIFA lanceert eigen streamingdienst

FIFA heeft een eigen streamingdienst genaamd FIFA+ gelanceerd. Naast gratis live wedstrijden van competities over de hele wereld zijn via het platform ook documentaires in de ‘stijl van Netflix’ te zien. FIFA+ is gratis te gebruiken, maar toont wel advertenties.

  • FIFA-voorzitter Gianni Infantino over FIFA+: “Dit project staat symbool voor de culturele verandering die gaande is in hoe verschillende soorten supporters in aanraking wallen komen met voetbal en de sport willen ontdekken.”
  • “We werken met video-advertenties, pre roll advertenties en banners. Er zijn bijvoorbeeld ook mogelijkheden om gezamenlijk branded content te maken en vele andere mogelijkheden voor activaties met partners. Dat is in essentie het verdienmodel van het platform”, zegt Charlotte Burr, FIFA+ Project Lead.

De live wedstrijden die te zien zijn via FIFA+ zijn geo-blocked, wat betekent dat de meeste duels maar in een beperkt aantal landen te bekijken zijn. Verder is er bij de streamingdienst ook veel archiefmateriaal van voorgaande WK’s voor mannen en vrouwen beschikbaar.

Ter gelegenheid van de lancering van FIFA+ gaat een documentaire over Ronaldinho in première, evenals andere films die de titel ‘FIFA Original’ meekrijgen. Er is ook een 6-delige serie over Dani Alves beschikbaar, een productie met vijf bekende voetbalsters en een serie over de aanvoerders van verschillende nationale teams die meedoen aan het WK later dit jaar.

Met de eigen streamingdienst volgt FIFA het voorbeeld van onder meer de NBA, Formule 1 en LaLiga.

Feyenoord Vrouwen spelen tegen Ajax voor het eerst een competitiewedstrijd in De Kuip

De vrouwen van Feyenoord en Ajax hebben op 14 mei een primeur. Voor het eerst wordt een competitiewedstrijd in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen afgewerkt in De Kuip. De vrouwen van Feyenoord werken hun duels normaal gesproken af op trainingscomplex Varkenoord.

  • De Feyenoord-vrouwen speelden in maart voor het eerst in De Kuip. Toen betrof het een oefenwedstrijd van twee keer 15 minuten tegen Saestum om - samen met de mannenselectie - geld op te halen voor Oekraïense vluchtelingen.
  • Ook het vrouwenteam van FC Twente mag zich gaan voorbereiden op een wedstrijd in een groot stadion, want de wedstrijd tegen PSV wordt op 13 mei in De Grolsch Veste afgewerkt. Dat stadion biedt plaats aan 30.000 supporters.

Onlangs schreven de vrouwen van FC Barcelona nog historie door in een uitverkocht Camp Nou een Champions League-wedstrijd tegen Real Madrid af te werken. Met meer dan 91.000 toeschouwers werd een nieuw bezoekersrecord neergezet voor een vrouwenwedstrijd.

La Liga eerste grote Europese competitie die wedstrijd live uitzendt via TikTok

De wedstrijd tussen Real Sociedad en Real Betis is aanstaande vrijdag live te zien via TikTok. Dat is een primeur voor La Liga, organisator van de competitie. Voor het eerst is een competitieduel te bekijken op het platform. En Spanje is zelfs de eerste grote Europese competitie dit een wedstrijd live uitzendt op TikTok.

  • “Dit is de volgende stap van La Liga in onze missie om een nieuw publiek te bereiken en het voetbal naar mensen van over de hele wereld te brengen”, zegt Alfredo Bermejo, directeur digitale strategie bij La Liga.
  • Soraya Castellanos, directeur content, community en samenwerkingsverbanden bij TikTok Spanje: “TikTok is dé plek waar fans in grote getalen bij elkaar komen. We zijn er trots op dat de bekende namen in sport de community inspireren met hun innovaties.”

TikTok is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste social media-kanalen ter wereld. Met name jongeren zijn actief op het medium, dat daarmee voor sportorganisaties een belangrijk communicatie- en marketingmiddel is geworden.

Knaken jaar lang sponsor van Botic van de Zandschulp

Knaken is vanaf april de nieuwe sponsor van Botic van de Zandschulp. Beide partijen tekenen een samenwerkingsovereenkomst voor één jaar. Het logo van het Nederlands handelsplatform prijkt sinds het ATP-toernooi, dat van 9 april tot en met 17 april in Monte Carlo plaatsvindt, op de linkermouw van het wedstrijdshirt van Van de Zandschulp.

  • “We zijn trots op deze samenwerking en hopen op een mooi en succesvol seizoen voor Botic. Naast onze bestaande sponsorships in de voetbalwereld zijn we blij om nu als eerste crypto partij in de wereld in de tennissport te stappen”, Ronald Jonkers, Directeur Knaken.
  • Met deze samenwerking wil Knaken verder bouwen aan de Europese naamsbekendheid en een nog grotere doelgroep kennis laten maken met de eenvoudige en verantwoorde wijze van investeren in crypto’s via het Knaken platform.

Headerfoto: Stefano Ember / Shutterstock.com