Het laatste sportmarketingnieuws met Ronaldo niet langer op cover FIFA 19

In de week waarin veel Formule 1-teams hun auto voor het nieuwe seizoen bekendmaakten, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

EA haalt Cristiano Ronaldo van cover FIFA 19

Cristiano Ronaldo is niet langer te zien op de verpakking van FIFA 19. De Portugees is ook niet meer te zien op de laadschermen van de game. Ontwikkelaar EA kondigde de coverwijziging anderhalve week geleden al aan op Twitter. Sinds 6 februari staan Paulo Dybala, Neymar en Kevin De Bruyne op de cover in plaats van Ronaldo. EA doet officieel geen mededelingen over de aanpassing. Waarschijnlijk heeft de verandering te maken met de ophef die rond Ronaldo is ontstaan vanwege zijn betrokkenheid bij een verkrachtingszaak. De aanvaller van Juventus wordt beschuldigd van een verkrachting in 2009, maar ontkent schuldig te zijn. In oktober werd de voetballer al van de FIFA-gamewebsite gehaald. Nike en EA spraken destijds al hun bezorgdheid uit over de situatie van de aanvaller van Juventus.

Premier League denkt na over eigen streamingplatform

De Premier League zou vorig jaar op het punt hebben gestaan een eigen streamingservice in de stijl van Netflix te lanceren. Het platform zou als eerste getest worden in Singapore, maar op het laatste moment zag de directie van de voetbalcompetitie er vanaf. Dat schrijft The Times deze week.

De Premier League is de rijkste voetbalcompetitie ter wereld, mede dankzij waanzinnige tv-contracten die miljarden waard zijn. Voor uitzendgemachtigden als Sky was een eigen streamingservice van de Premier League een nachtmerrie geweest. Voor de Engelse league is het wel te begrijpen dat het op zoek gaat naar nieuwe verdienmodellen en dat daarbij de mogelijkheid van een eigen media-platform ter sprake kwam. Vooralsnog hield de Premier League de boot af, maar in de toekomst lijkt dit scenario een reële optie.

Ajax ontvangt recordbedrag via VriendenLoterij

Bij het Goed Geld Gala in het Scheepvaartmuseum deze week maakte de VriendenLoterij bekend dat Ajax-fans in 2018 via de VriendenLoterij een recordbedrag hebben opgehaald van 1.513.553 euro. Daarmee is Ajax de Eredivisie-club die het meest mocht ontvangen van de VriendenLoterij en de opbrengst komt volledig ten goede aan de jeugdopleiding van Ajax. Feyenoord ontving 1.429.427 euro voor de Feyenoord Academy.

VriendenLoterij is al jaren maatschappelijk partner van de Eredivisie en partner van Ajax, Feyenoord en PSV. Deelnemers van de VriendenLoterij bepalen zelf welk goed doel of welke club zij met hun deelname steunen. In totaal kon de VriendenLoterij dit jaar 61,1 miljoen euro verdelen onder 54 Nederlandse goede doelen op het gebied van gezondheid en welzijn.

PSG streamt 'illegaal' Champions League-wedstrijd tegen Manchester United

Voetballiefhebbers in Frankrijk konden afgelopen dinsdag via Facebook gratis de wedstrijd tussen Paris Saint-Germain en Manchester United in de Champions League volgen. PSG had, net als Ajax, het recht om het duel uitsluitend in Brazilië te tonen via het social media-kanaal. Maar vanwege een technische fout hadden naar schatting ook 1,4 miljoen Franse fans toegang tot de livestream. De fout kan PSG duur komen te staan, aangezien de club het contract met de Franse uitzendgerechtigde RMC Sport heeft geschonden. Het bedrijf betaalde ruim €350 miljoen voor de Franse rechten van wedstrijden in de Champions League en Europa League. De UEFA is op de hoogte van de fout en onderzoekt de zaak.

ABN AMRO drie jaar langer hoofdsponsor WTT

ABN AMRO en Rotterdam Ahoy hebben bij aanvang van het 46e ABN AMRO World Tennis Tournament het sponsorcontract voor drie edities verlengd. Hierdoor is ABN AMRO ook in 2020, 2021 en 2022 als titelsponsor betrokken bij het toernooi. Sinds de start van het toernooi in 1974 is de bank hoofdsponsor van het grootste tennisevenement in Nederland. De relatie tussen ABN AMRO en Rotterdam Ahoy is daarmee het langstlopende sponsorship binnen de ATP Tour.

Messi en Salah spelen hoofdrollen in nieuwe Pepsi MAX voetbalcampagne

Voorafgaand aan de knock-outfase van de Champions League introduceerde Pepsi MAX® zijn nieuwe wereldwijde 2019 voetbalcampagne met de internationale slogan: Pepsi, For the Love of It. De 2019 campagne viert de doorlopende samenwerking met de Champions League door Leo Messi en Mohammed Salah met elkaar te laten strijden.

Headerfoto: Shutterstock.com