Korfbalbond toont aan dat livestreamen van wedstrijden werkt

Sinds 2013 worden er wedstrijden van de Korfbal League uitgezonden middels livestreams op YouTube. De afgelopen jaren wonnen de uitzendingen snel aan populariteit en ook dit seizoen toont vooralsnog een stijgende lijn. De beslissing van het KNKV om zelf duels live aan de man (en vrouw) te brengen heeft de bond geen windeieren gelegd.

In het seizoen 2013-2014 startte het KNKV in samenwerking met PKC/SWKGroep, Fortuna/Delta Logistiek en Dalto/Klaverblad Verzekeringen een livestreampilot. Deze verenigingen kregen van het KNKV apparatuur in bruikleen en na de geslaagde pilot gingen het seizoen erop ook andere Korfbal Leagueverenigingen met bondsapparatuur hun thuisduels streamen. Momenteel wordt dit door acht van de tien Cashback World Korfbal Leagueverenigingen gedaan. LDODK/Rinsma Modeplein laat de streams verzorgen door een mediapartner, Blauw-Wit (A) streamt de thuisduels momenteel niet.

In de afgelopen seizoenen wonnen de livestreams telkens aan populariteit. Zowel het aantal hits, kijkminuten, als het gemiddelde maximumaantal live kijkers per stream vertoonden een stijgende lijn. Dit seizoen blijven de streams flink aan populariteit winnen. Dat blijkt uit een vergelijking van de zeven gespeelde speelrondes met de start van vorig seizoen.

Overall neemt het aantal gelijktijdige kijkers met 24 procent toe, het aantal unieke live hits met twaalf procent en het aantal live gekeken minuten met 22 procent. Met de slotfase van de reguliere competitie en de play-offs nog voor de boeg, is de verwachting dat deze cijfers nog verder zullen stijgen.

‘Behoren tot top van Nederlandse topsport’

KNKV-directeur Henry van Meerten is trots op wat er de afgelopen jaren is bereikt: "Dit is een goed voorbeeld van gezamenlijk onze sport onder de aandacht brengen en dit is in lijn met onze doelstelling om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van korfbal. Op dit vlak behoren we echt tot de top van de Nederlandse topsport. Het echte werk wordt gedaan door de vrijwilligers van de verenigingen en als KNKV ondersteunen we dit van harte. Ook in de Hoofdklasse – en zelfs daaronder - is livestreaming van de wedstrijden gemeengoed geworden. Al met al mogen we hier als korfbalsport erg trots op zijn."

'Qua livestreaming zijn wij een van de voorlopers. Dat komt omdat wij vinden dat we te weinig zichtbaar zijn binnen de traditionele media'

Rob Verleg (KNKV)

Zichtbaarheid

In het SPORTNEXT magazine uit 2016 legde het KNKV al eens uit waar het idee vandaan kwam om zelf wedstrijden uit te zenden. "Qua livestreaming zijn wij een van de voorlopers. Dat komt omdat wij vinden dat we te weinig zichtbaar zijn binnen de traditionele media. Ja, daardoor hebben wij misschien een grotere drive en de zaken eerder en beter geregeld”, zei Rob Verleg, manager Marketing, Communicatie, Sponsoring en Evenementen, destijds.

Nieuwe naamsponsor

Het initiatief van het KNKV is ook opgevallen bij het Nederlandse bedrijfsleven. Cashback World verbond zich voorafgaand aan dit seizoen aan de Korfbal League als naamsponsor en blijft ook de komende jaren betrokken bij de sport. Mede dankzij de zichtbaarheid die het bedrijf verkrijgt via de streams.

Zo pakt het besluit van het KNKV om de wedstrijden te livestreamen vooralsnog goed uit. In het kielzog van de korfbalbond volgen inmiddels ook andere bonden, zoals de Tafeltennisbond en de Basketbalbond. Allemaal beseffen ze: een sport die niet uitzendt of wordt uitgezonden, is ten dode opgeschreven.