NBA-bubbel versnelt rol van atleten als dé contentmakers

Terwijl in Europa de grote voetbalcompetities allemaal zijn opgestart – en in sommige gevallen al weer beëindigd - en ook andere evenementen langzaamaan weer terugkeren, wordt er in de Verenigde Staten vooralsnog op minder grote schaal gesport. De MLB keert op 23 juli terug, maar het meest wordt uitgekeken naar de herstart van de NBA op 30 juli. Net zoals de MLS wordt ook de Amerikaanse basketbalcompetitie gespeeld in Disney World Florida, waar een ‘NBA-bubbel’ is gecreëerd. Deze periode van isolatie lijkt de echte doorbraak te worden van athlete-driven content.

Het is de laatste jaren al vaak aan bod gekomen op SPORTNEXT; sportorganisaties zijn uitgegroeid tot mediabedrijven. Zij snappen steeds beter de waarde die hun content vertegenwoordigd. Met de vrijwel ongelimiteerde toegang tot spelers en trainers, een enorm rijk archief en een (in veel gevallen) gigantisch bereik hebben sportorganisaties en -clubs goud in handen. Dit proberen zij te vermarkten met het opzetten van eigen mediabureaus, licentiedeals en platforms in eigen beheer.

Voor hun content waren - en zijn - de sportclubs echter vaak afhankelijk van de sporters; de hoofdpersonen. Atleten begrijpen steeds beter wat voor positie zij innemen in het sportlandschap. Inmiddels zijn we in de fase beland dat de sporters zelf ook mediabedrijven worden. Zoals wel vaker het geval is, kunnen we het best naar de Verenigde Staten kijken om deze ontwikkeling te duiden.

PR-blunder LeBron James

De absolute topspelers als LeBron James, Kevin Durant en Tom Brady zijn daar de afgelopen jaren hun eigen mediabedrijven gestart. Op die manier zijn ze niet meer afhankelijk van ‘de media’, kunnen ze een verhaal naar buiten brengen precies zoals zij dat willen én hebben ze de mogelijkheid hun content te vermarkten. Platforms als The Players’ Tribune (opgericht door voormalig honkballer Derek Jeter) en Uninterrupted van James hebben online miljoenen volgers.

Overigens is het idee van James om een eigen mediabedrijf te beginnen, pas echt gaan leven toen hij zelf een PR-blunder beging door in een bijna 4 uur durende show op ESPN zijn overstap van de Cleveland Cavaliers naar de Miami Heat aan te kondigen met de woorden ‘In this fall I'm going to take my talents to South Beach and join the Miami Heat.’

James heeft tien jaar na ‘The Decision’ samen met zijn zakelijk manager Maverick Carter de touwtjes strak in handen en hij laat niets meer aan het toeval over. De beslissing van de 35-jarige topbasketballer heeft de ogen van veel andere atleten geopend. Waarom zou je je verhaal via de traditionele media willen vertellen als je dat zelf minstens net zo goed kunt doen?

Vlogseries

Het coronavirus en de docu-serie The Last Dance over Michael Jordan lijken de ontwikkeling van de zogenaamde athlete-driven content in een stroomversnelling te hebben gebracht. Het beste bewijs hiervan zien we op dit moment in de NBA. 22 ploegen hebben zich inmiddels gevestigd in Disney World in Florida waar ze in hun eigen bubbel het seizoen uitspelen. De league heeft tien journalisten toegang verleend tot Disney World, maar veel deuren blijven alsnog gesloten voor de reporters. We zijn dus min of meer afhankelijk van de spelers en clubs om te weten hoe de situatie in Disney World is, hoe het hotel eruitziet, wat het eten is, hoe de trainingen en wedstrijden verlopen etc.

Gelukkig voor ons is dit exact wat een aantal spelers momenteel in beeld brengt. Matisse Thybulle, een 23-jarige Australiër die speelt voor de Philadelphia 76ers, is onlangs begonnen met zijn eigen vlog. Gewapend met niets meer dan een kleine camera doet hij verslag van wat hij meemaakt in Disney World. We zien hoe hij zich klaarmaakt voor de reis, hoe hij zijn tijd in de hotelkamer doorbrengt, welke tests de spelers ondergaan en wat voor eten er wordt geserveerd. En Thybulle is niet de enige. Ook JaVale McGee, ploeggenoot van James bij de LA Lakers, heeft zijn eigen vlogserie. Hun video’s zijn inmiddels al miljoenen keren bekeken.

Nieuwe situatie

Vloggen is natuurlijk niet nieuw. En sporters die een inkijkje in hun leven geven is ook iets wat we al jaren zien. Maar juist in deze tijden is het interessanter dan ooit om te zien hoe het leven van sporters eruitziet en in welke omstandigheden zij zich voorbereiden om topprestaties te leveren. Het wordt interessant om te zien hoe de atleten met deze nieuwe situatie omgaan. Bekende en minder bekende sporters als Stéfanos Tsitsipás, Brittany Bowe en Bram Verhofstad documenteren hun leven al op social media. Met alle restricties in de sport vanwege het coronavirus wordt het nog interessanter om hen te volgen.

Als de toegang tot sporters en sportlocaties vanwege het coronavirus beperkt blijft, zal de vraag naar athlete-driven content alleen maar toenemen. En het mooie is dat iedereen dit kan doen. Je hoeft geen LeBron James of Cristiano Ronaldo te heten om je eigen YouTube-kanaal te starten, een podcast te beginnen of blogs te schrijven. Matisse Thybulle, een rookie van de 76ers, is het beste bewijs.

Headerfoto: Shutterstock.com