6 fitnesstrends voor 2022

Sinds de start van de coronapandemie is er veel veranderd in de fitnessindustrie. Na een lastige periode lijken de sportscholen wereldwijd weer op de weg terug te zijn. Welke (blijvende) effecten heeft COVID-19 veroorzaakt en wat wordt de rol van innovatie en technologie in de toekomst? In samenwerking met Marcel Boots, Digital Fitness & Innovation Director bij Basic-Fit, presenteren we de 6 fitnesstrends voor 2022.

1. Versnelde digitalisering zorgt voor bedreigingen én kansen

De coronapandemie heeft ons gedwongen tot versneld digitaliseren. Overal ter wereld, in elke sector. Voor de fitnessindustrie betekent dit concreet dat op afstand en online coaching veel belangrijker is geworden. Elke sportschool heeft tegenwoordig een aanbod van onlinetrainingen. Niet alleen om huidige klanten te bedienen, maar ook om een groter publiek te kunnen bereiken. Dankzij 4G en 5G is het ook steeds eenvoudiger geworden om kwalitatief hoogwaardige content altijd en overal te streamen.

De digitalisering heeft er ook voor gezorgd dat thuis sporten in een virtuele omgeving aan populariteit heeft gewonnen. Het bekendste voorbeeld is Peloton, dat groot is geworden met een op internet aangesloten spinningfiets waarmee op afstand live deelgenomen kan worden aan lessen en waar gebruikers virtueel de competitie kunnen aangaan met andere mensen van over de hele wereld. In het kielzog van Peloton zijn nieuwe bedrijven ontstaan als Mirror en Tonal (spiegels die als thuisgym dienen), Hydrow Rower (een op internet aangesloten roeimachine) en FightChamp (thuis kickboksen met behulp van slimme bokshandschoenen met chips).

De competitie voor traditionele fitnessketens lijkt dus groter geworden door de digitalisering. Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat er veel kansen zijn voor de totale fitnessindustrie. Volgens RunRepeat groeit de waarde van de online fitnessindustrie naar 59 miljard dollar in 2027. Uit gegevens blijkt dat gyms die virtuele lessen aanbieden een groei van 12% zien in het aantal mensen dat fysiek een les volgt. De sleutel voor fitnessketens lijkt te liggen in een hybride model, waarbij klanten zowel online als in de gym aan hun gezondheid kunnen werken.

2. Bewegen is het medicijn

De pandemie heeft bij veel mensen de ogen geopend. Een goede gezondheid en de juiste leefstijl helpen ons beter beschermen tegen virussen en ziektes. Op mondiale schaal worden artsen en zorgverleners gestimuleerd om de fysieke activiteit van hun patiënten te beoordelen en aanbevelingen te doen als onderdeel van routinebezoeken. Dit wordt ook wel Exercise is Medicine genoemd. Het vraagstuk dat hieraan ten grondslag ligt is: hoe houden we de zorg effectief en betaalbaar? De fitnessindustrie kan hierin een cruciale rol spelen.

Door samen met artsen, fysiotherapeuten en voedingsdeskundigen op te trekken kunnen programma’s worden ontwikkeld waarmee mensen onder begeleiding in een gym of thuis werken aan hun gezondheid. Daarnaast is het interessant om te kijken welke rol zorgverzekeraars gaan innemen bij deze ontwikkeling en hoe werkgevers hun personeel, dat steeds meer hybride gaat werken, kunnen stimuleren om fit en gezond te blijven. Ook daar liggen kansen voor fitnessketens. Het motto komend jaar wordt: van curatief naar preventief. En in die puzzel kunnen fitnesscentra met hun goede infrastructuur met professionele trainers en coaches een (ontbrekend) stukje zijn.

3. Definitie fitness verschuift; meer aandacht voor holistische benadering

Het besef dat gezondheid niet alleen draait om je lichamelijke gesteldheid is inmiddels wel ingedaald. De definitie van fitness is al lange tijd aan het veranderen. De focus gaat de komende jaren nog meer verschuiven naar een volledige, algemene geest-lichaamsgezondheid. Deze holistische benadering houdt in dat er evenveel aandacht is voor fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel welzijn. Mindful Fitness is een vorm van fitness die – met name in de VS – snel aan populariteit wint. Een workout bestaat uit verschillende elementen: intensief sporten, yoga, sjamanisme en meditatie. The Class is het bekendste voorbeeld en langzaam krijgt deze manier van sporten ook voet aan de grond in Nederland. Zo is in Amsterdam Round11 opgericht, waar boksen, krachttraining en mindfulness hand in hand gaan.

De fitnessketens die in de toekomst willen overleven zullen hun klanten programma’s moeten bieden die alle belangrijke facetten van de gezondheid bedienen. Dus zowel fitness als voeding, slaap, stressverlichting, mindfulness etc. Er zijn op deze gebieden al veel specialisten die hun plek in de markt hebben ingenomen. Fitnessketens kunnen slimme samenwerkingen zoeken met deze spelers om hun klanten optimaal te bedienen óf ze kunnen eigen producten en diensten ontwikkelen om zo op één plek een goede basis aan te bieden.

4. Fitness als de Formule 1 voor gezondheids- en beweegindustrie

Innovatie is een modewoord. Maar feit is dat er de laatste jaren heel veel vernieuwing is te zien in de fitnessindustrie. Er wordt sterk ingezet op automatisering en productontwikkeling. En startups als Peloton, Whoop en Zwift bereikten de afgelopen paar jaar de status van unicorns, bedrijven met een waarde van minimaal 1 miljard dollar. Vooralsnog timmeren deze startups voornamelijk aan de weg in de Verenigde Staten, maar het is een kwestie van tijd voordat de producten van deze snelgroeiende bedrijven hun weg vinden naar Europa.

Wat de meeste nieuwe startups gemeen hebben, is dat het vaak eerst is geadopteerd door een kleine groep (influencers) en daarna de weg naar de massa begon te vinden. Vandaar de vergelijking met de Formule 1, waar teams continu bezig zijn auto’s beter, sneller en zuiniger te maken. En de bevindingen in het summum van de autosport vinden daarna hun weg naar de consument, zoals chassis van lichtgewicht koolstofvezel of het opslaan van de energie die vrijkomt bij het remmen.

De fitnessindustrie kan eenzelfde rol spelen voor de gezondheids- en beweegindustrie. In een relatief kleine groep worden producten en diensten getest en bij succes profiteert uiteindelijk ook de massa. Blijf als fitnessketen daarom inzetten op innovatie en houd ontwikkelingen in de markt nauwlettend in de gaten.

5. Sporten wordt sociaal

Vanwege de (avond)lockdowns en andere maatregelen om het coronavirus in te dammen, zien en spreken we vrienden en familie een stuk minder dan voorheen. Sporten en bewegen zijn geëvolueerd tot dé sociale momenten. Of dit nu in verenigingsverband is, buiten op een openbare plek of in de sportschool. Het sociale aspect van sporten en bewegen kan niet worden onderschat. We zagen dit het duidelijkst toen het verenigingsleven in Nederland weer op gang kwam. Wereldwijd was dit waarneembaar op het moment dat de sportscholen overal weer opengingen.

Basic-Fit zat in Europa al razendsnel op bijna hetzelfde ledenaantal als pre-corona. In de VS en het VK boekten grote fitnessketens in het derde kwartaal recordomzetten, voornamelijk vanwege het grote aantal nieuwe klanten. Met name jongeren stonden te springen om terug te keren naar de sportscholen. Zij ontmoeten elkaar in fitnessclubs en hebben behoefte aan sociale contacten. Maak van jouw gym een plek waar je meer kunt doen dan alleen sporten. De boutique clubs in de grote steden, zoals Saints & Stars of Rocycle, spelen ook in op deze trend. Sporten wordt uitgaan, samen zwetend met je vrienden.

6. Monitoren van eigen gezondheid

We sluiten de lijst af met een ontwikkeling die al vele jaren gaande is: het bijhouden van eigen (gezondheids)data. Wearables worden steeds geavanceerder. Inmiddels is het mogelijk zaken als bloeddruk, hartslag, bloedglucose en temperatuur te meten. Op basis van allerlei verschillende gegevens en met behulp van algoritmes worden zelfs adviezen gegeven over de belastbaarheid en het aantal uren slaap voor optimaal herstel, of je keuze in voeding. De techreuzen, zoals Amazon, Apple en Google investeren miljarden in dergelijke bedrijven. Maar ook kleinere spelers als Supersapiens of Whoop zetten groot in op deze trend.

Voor fitnessketens is het zaak leden zelf de data te laten beheren, maar hen wel aan te sporen een centraal platform te gebruiken waarop ze allerlei gegevens kunnen invoeren. Zorg als club dat je tenminste de basis aanbiedt aan je leden en probeer waar mogelijk te personaliseren. Een one size fits all benadering werkt namelijk niet langer. Op basis van data is het mogelijk steeds persoonlijker advies te geven. Niet alleen over (online) trainingsprogramma’s, maar ook voeding of geestelijk welzijn.

Headerfoto: Peloton