Het laatste sportmarketingnieuws: Max Verstappen verdient ruim 26 miljoen dollar

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Naomi Osaka ziet af van persconferenties op Roland Garros

Naomi Osaka maakte deze week bekend weg te blijven bij persconferenties tijdens Roland Garros. Volgens de Japanse toptennisster zijn de praatjes met de pers niet goed voor de mentale toestand van sporters. De 23-jarige Osaka hoopt met haar actie aandacht te vragen voor de geestelijke gezondheid van atleten. Het is voor tennissers verplicht om op persconferenties te verschijnen tijdens Grand Slam-toernooien. Osaka laat weten dat ze hoopt dat de boetes die ze mogelijk ontvangt naar een goed doel gaan. Vooralsnog kan de beslissing van de nummer twee van de wereld op weinig bijval van collega’s rekenen. Onder meer Novak Djokovic liet al weten de beslissing van Osaka niet te steunen.

Max Verstappen behoort tot 100 bestbetaalde sporters ter wereld

Max Verstappen verdiende tussen 1 mei 2020 en 1 mei 2021 26,3 miljoen dollar (21,48 miljoen euro). De Nederlander had dat vooral te danken aan een lucratief contract met Red Bull Racing ter waarde van 24 miljoen dollar. Dat blijkt uit het overzicht van de 100 bestbetaalde sporters ter wereld van Sportico. De 23-jarige Verstappen bezet de 95e plek op de lijst. Hij verlengde in januari 2020 zijn contract bij Red Bull en kon toen een flinke opslag tegemoet zien. Uit sponsorcontracten verdient de huidige WK-leider in de Formule 1 ook nog ruim twee miljoen, dankzij samenwerkingen met onder meer Jumbo, G-Star en CarNext.

Bekijk wie de 10 bestbetaalde sporters ter wereld waren het afgelopen jaar.

Officiële sponsor pleit voor afgelasting Olympische Spelen in Tokio

Japan krijgt het coronavirus maar niet onder controle en dat is een slecht teken met nog maar twee maanden tot de start van de Olympische Spelen. Nadat eerder de inwoners van het land zich al hadden uitgesproken tegen het mega-evenement, heeft nu ook een sponsor opgeroepen tot afgelasting van de Zomerspelen. Volgens de Japanse krant Asahi Shimbun, een officiële partner van de Olympische Spelen in Tokio, zijn de risico's voor de publieke veiligheid, en de druk die de Spelen op de zorg leggen vanwege de coronapandemie, te groot. In een groot deel van Japan, waaronder in gaststad Tokio, geldt op dit moment de noodtoestand vanwege een toename in het aantal coronabesmettingen.

Vuelta start in 2022 alsnog in Nederland

De Ronde van Spanje gaat in 2022 alsnog van start in Nederland. Utrecht en Noord-Brabant organiseren de eerste drie etappes. De Vuelta zou eigenlijk al in 2020 in Nederland beginnen, maar dat ging toen niet door vanwege de coronacrisis. Nederland gaf de start van de Vuelta terug aan de Spaanse organisatie, maar maakte meteen bekend in 2022 wel als gastheer voor de etappekoers te willen fungeren. Die wens komt dus uit.

Vuelta-directeur Javier Guillén is blij dat de Vuelta Nederland volgend jaar aandoet. "Het is een langgekoesterde wens om in het fietsland Nederland te starten. Nederland staat bekend om zijn organisatiekracht en ik weet zeker dat we het evenement op een goede en veilige manier kunnen organiseren."

Decathlon sluit aan bij Rotterdamse campagne #Lekkerlopentebewegen

Om Rotterdammers weer in beweging te krijgen startten het Sportbedrijf Rotterdam en Rotterdam Sportsupport vorig jaar augustus de campagne #Lekkerlopentebewegen. Dit werd later uitgebreid met onder meer een Instagram-kanaal om de doelgroep student en jong werkende weer te inspireren en activeren om (weer) te gaan bewegen. Om nog meer mensen in beweging te krijgen is een samenwerking aangegaan met Decathlon. De retailer stelt drie tegoedbonnen beschikbaar. Naast de actie met Decathlon zijn er nog meer win- en kortingsacties voor volgers van het Instagram-kanaal ‘lekkerlopentebewegen’.

Lees ook ons artikel over hoe Rotterdam met de campagne #Lekkerlopentebewegen afhakers terughaalt naar de sportclub.

Headerfoto: Ev. Safronov / Shutterstock.com