Deze finale wordt mede mogelijk gemaakt door...

'Deze Champions League-finale wordt mede mogelijk gemaakt door Lays Chips.' Ik blijf het een gek fenomeen vinden dat grote sportevenementen gesponsord worden door een chipsfabrikant. De grote vanzelfsprekendheid dat chips bij topsport hoort vind ik achterhaald. Ik hield dan ook mijn hart vast voor deze sportzomer.

Dit artikel is een gastbijdrage van Marjon Bachra, directeur Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)

Dat Red Bull de hoofdsponsor is van Max Verstappen zal niemand zijn ontgaan, ook PSV heeft al jaren een opmerkelijke samenwerking, namelijk met Coca-Cola. Nog maar een paar jaar geleden was hamburgerketen Burger King officiële partner van de Eredivisie. Ik snap de financiële overwegingen, maar er wordt onderschat wat het effect op kinderen is wanneer sportidolen ongezonde keuzes promoten. Een ongezonde leefstijl wordt voor de jeugd daardoor de normaalste zaak van de wereld. Nu al heeft 1 op de 7 kinderen te maken met overgewicht, bij volwassenen is dit zelfs 1 op de 2.

De Oranje Leeuwinnen strijden komende weken in Frankrijk om de wereldtitel, de populariteit van onze Leeuwinnen onder kinderen is enorm en terecht. Tot mijn verbazing (en blijdschap) zag ik nagenoeg geen reclame voor ongezonde producten rondom de wedstrijden van de Leeuwinnen. Het tij lijkt dus te keren.

Het lijkt toeval, de eerste grote stappen rondom verantwoorde sponsoring zijn namelijk net gezet. Verschillende sportmarketingbureaus, NOC*NSF en verschillende gemeenten ondertekenden vorig jaar samen met ons het Convenant Gezonde Sportevenementen.

Verantwoord sponsorbeleid

Dit convenant is een van de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. De ondertekenaars willen sportevenementen nog gezonder maken. In eerste instantie zetten zij in op het stimuleren van gezonde voedingskeuzes en sportsponsoring bij sportevenementen gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Richting 2030 wordt de doelgroep verbreed.

Een succesvolle uitwerking van dit convenant is de Urban Sports Week Amsterdam van 18 t/m 23 juni, waar ook het WK 3x3 basketbal onderdeel van is. Omdat het een toernooi is waar veel kinderen op af komen, is gekozen voor Spa als gezonde sponsor van het evenement.

JOGG werkt aan een gezonde omgeving voor kinderen, dit kunnen wij niet alleen. Een verantwoord sponsorbeleid hoort bij een gezonde omgeving voor kinderen. Daarom vragen we iedereen mee te blijven denken, te participeren en kritisch te blijven als het gaat om sport, evenementen en sponsoring. Door lokaal te beginnen kunnen we samen in nog meer gemeenten komen tot gezondere sportevenementen en veranderen we wellicht zelfs ooit de sponsor van de Champions League-finale.

Headerfoto: Ververidis Vasilis / Shutterstock.com