Het laatste sportmarketingnieuws: ABN AMRO verlegt focus naar Ajax Vrouwen

In de week waarin verschillende honkballers in de VS contracten tekenden ter waarde van honderden miljoenen dollars, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

ABN AMRO verlegt focus als sponsor naar Ajax Vrouwen

Ajax en ABN AMRO hebben overeenstemming bereikt over de verlenging van het sponsorcontract. De bank, al hoofdsponsor van de Ajax Vrouwen, gaat zich nog meer focussen op het versterken van de vrouwenteams binnen Ajax. Met de nieuwe overeenkomst blijft ABN AMRO tot zeker medio 2023 verbonden aan de club. ABN AMRO is al ruim 25 jaar als sponsor aan Ajax verbonden, waarvan ruim vijf jaar als hoofdsponsor van het vrouwenvoetbal. ABN AMRO gaat in 2020 samen met Ajax nog meer inzetten op het vergroten van de zichtbaarheid en verder ontwikkelen van deze tak.

Daphne Koster, manager Ajax Vrouwen, is ontzettend trots dat ABN AMRO zich op deze manier verbindt aan het vrouwenvoetbal. ‘We staan aan de vooravond van een nieuwe stap in de stormachtige ontwikkeling van het vrouwenvoetbal: steeds meer meisjes voetballen, veel gearriveerde speelsters komen uit Nederland en de aandacht van de media neemt toe. We hebben ambitie bij Ajax om het vrouwenvoetbal nog veel groter te maken, en met ABN AMRO aan onze zijde gaan we deze ambities waarmaken.”

Simone Biles organiseert toer door VS na Spelen

Simone Biles gaat na de Spelen van Tokio in 2020 op toer door de Verenigde Staten. De viervoudig olympisch kampioen gaat in totaal 35 steden bezoeken, waaronder New York, Los Angeles en haar thuisstad Houston. Biles wordt tijdens haar toer vergezeld door collega Katelyn Ohashi, die wereldberoemd werd met haar op Michael Jackson geïnspireerde vloeroefening in januari 2019.

De ‘Gold over America’ toer zal naast sport ook andere entertainmentvormen bevatten. Biles wil de sport dichter bij het publiek brengen. Ze maakt onder meer gebruik van grote videoschermen, vuurwerk en een DJ. “We willen dat het compleet anders wordt. Er wordt gedanst, hopelijk kunnen we trampolinespringen tovoegen. Het wordt iets dat mensen nog niet eerder hebben gezien”, aldus Biles.

Kans op uitbreiding tv-reclameverbod kansspelen

De ChristenUnie heeft een motie ingediend waarin gevraagd wordt aan de regering om het reclameverbod voor kansspelen te veranderen van 19.00 naar 21.00 uur. Een meerderheid in de kamer staat achter de motie, en zal dus waarschijnlijk worden aangenomen. Dat meldt Sponsorreport.

Het kabinet vindt dat reclame noodzakelijk is om het legale aanbod te kanaliseren zodat de consument op de hoogte is wat vertrouwde aanbieders zijn en wie niet. Bij de behandeling gisteravond heeft minister Dekker de motie ontraden. Vrijwel de gehele Kamer staat echter achter deze motie en zal deze zal dus worden aangenomen.

De motie zou alleen betrekking hebben op sportwedden en niet op loterijen. Grote spelshows vanuit de Postcode Loterij, BankGiro Loterij en Holland Casino zullen door dit verbod dan ook waarschijnlijk niet worden geraakt. Of Toto wel onder de restricties gaat vallen is niet duidelijk. Ook is het nog niet duidelijk of de minister deze motie ook daadwerkelijk gaat uitvoeren.

Manchester United gaat samenwerking met Alibaba aan

Manchester United heeft in het Chinese Alibaba een nieuwe, grote sponsor gevonden. Als onderdeel van de samenwerking zal er exclusieve content op alle platformen van Alibaba verspreid worden. Doel is de grote Chinese fanbase nog meer bij de club te betrekken. Onder meer bepaalde wedstrijden van het eerste team, hoogtepunten en lokaal relevante content komen beschikbaar in China. United wordt ook de eerste club die een kanaal start op Alibaba’s streamingplatform Youku. Er wordt ook een flagshipstore geopend op Tmall, Alibaba’s B2C marktplaats.

Abramovich slaat overnamebod op Chelsea van mede-eigenaar LA Dodgers af

Roman Abramovich heeft een eerste bod van Todd Boehly, mede-eigenaar van Los Angeles Dodgers, om Chelsea over te nemen afgeslagen. De Russische eigenaar van de Engelse topclub zou ongeveer 4 miljard dollar verlangen. Volgens de Wall Street Journal is het aannemelijk dat Boehly nog een tweede bod uitbrengt. De Amerikaanse eigenaar van private equity bedrijf Eldridge Industries is al investeerder in de vrouwenbasketbalploeg Los Angeles Sparks en esports-organisatie Cloud9. Naar verluidt heeft Boehly een vermogen van 6,2 mijard dollar.

Abramovich is al enige tijd niet meer in Engeland geweest, vanwege problemen met zijn visa. Ook zijn plannen om Stamford Bridge te renoveren, stuitte op veel weerstand.

West Ham United maakt shirt in samenwerking met Iron Maiden

West Ham United is een opvallende samenwerking aangegaan. De Engelse voetbalclub heeft samen met Iron Maiden een nieuw shirt ontwikkeld. Op de plek waar normaal de sponsor staat, is nu groot de naam van de band afgebeeld.

Headerfoto: Ajax