Het laatste sportmarketingnieuws: Sportsponsormarkt bedraagt 30,87 miljard dollar

In de week waarin de ATP toestemming gaf aan tennissers om wearables te dragen tijdens de Next Gen ATP Finals, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Wereldwijde sportsponsormarkt bedraagt 30,87 miljard dollar

De wereldwijde sportsponsormarkt bedraagt $30,87 miljard. Verreweg het grootste deel van dat sponsorgeld (93%) gaat naar mannensport en daarbij met name naar mannencompetities en –teams, die gezamenlijk $19,1 miljard voor hun rekening nemen. Vrouwensportcompetities en teams ontvangen slechts $0,06 miljard. Dat concludeert onderzoeksbureau Statista, zo schrijft Sponsorreport.

De verhouding ligt iets gunstiger bij bonden en federaties, maar vrouwelijke atleten ontvangen slechts $0,15 miljard aan sponsorgeld tegenover $1,9 miljard voor mannen. Voetbal blijft met $12,84 miljard het meeste sportsponsorgeld ontvangen. Op de tweede plaats staat motorsport ($2,5 miljard) en op de derde plaats basketbal ($ 248 miljard).

Vrouwensportsponsoring zit volgens Statista in een vicieuze cirkel. De meeste competities op nationaal en internationaal niveau worden gedomineerd door mannen, waardoor mannelijke sporters en teams attractiever zijn voor sponsors dan vrouwensport. Daar komt bij dat vrouwelijke sportfederaties te weinig (financiële) middelen hebben om sponsors te werven en talent te ontwikkelen, en er daardoor geen lucratieve media-deals afgesloten kunnen worden die de bekendheid van vrouwensport kunnen vergroten.

NLsportraad: 'meer regie nodig op kennis rond sportevenementen'

Volgens de Nederlandse Sportraad is de kennis over het organiseren van evenement op dit moment erg versnipperd. En dat komt de concurrentiepositie van ons land niet ten goede. In het deze week verschenen advies ‘Regie op kennis’ doet Nlsportraad aanbevelingen om de kennis over de maatschappelijke impact van sportevenementen te verbeteren. Michael van Praag: "Nederland kan een kennishub voor sportevenementen zijn als de minister bereid is om de regie te nemen."

De NLSportraad ziet het ontwikkelen van kennis over het organiseren en de impact van grote sportevenementen als een belangrijk onderdeel voor de toekomst van Nederland als evenementenland. Uit een analyse van de NLsportraad onder 25 grote sportevenementen komt naar voren dat organisatoren, experts en andere betrokkenen een duidelijke behoefte hebben naar het vergroten van de kennis van grote sportevenementen.

In het adviesrapport constateert de NLsportraad dat die kennis is versnipperd is in Nederland en dat veel evenementen steeds opnieuw het wiel uitvinden. Als voorbeeld geeft Van Praag de grote wielerevenementen die in Nederland zijn georganiseerd. De Tourstart in Rotterdam (2010), de Tourstart in Utrecht (2015) en de Girostart in Gelderland (2016). Volgens de Nlsportraad ontbreekt het simpelweg aan een voortrekker. Die rol ziet Van Praag weggelegd voor de minister van Zorg en Sport.

Lees alle aanbevelingen van de NLsportraad bij Sport & Strategie.

Liverpool meestverdienende voetbalclub op YouTube

Van alle YouTube-kanalen van voetbalclubs levert het kanaal van Liverpool het meeste geld op. De Engelse topclub verdient volgens een onderzoek van Livefootballtickets.com per maand $663.940. Alleen SkySports Football ($1.060.192) en F2 Freestylers ($716.517) genereren meer inkomsten. Hoewel Sky Sports minder abonnees heeft dan de andere twee kanalen, verdient het per gebruiker meer geld. In de top tien staan verder nog FC Barcelona, Manchester City, Chelsea en Arsenal.

Meest waardevolle esports-teams 400 miljoen dollar waard

Esports blijft nog steeds razendsnel groeien. De wereldwijde inkomsten bedragen naar verwachting dit jaar 1,1 miljard dollar, en Noord-Amerika is goed voor 40% van de inkomsten. De groei in esports zie je ook terug in de waarde van professionele esports-teams. De gemiddelde waarde nam in 2019 ten opzichte van het jaar ervoor met 52% toe, tot $217 miljoen. Cloud9 en SoloMid zijn de meest waardevolle esports-teams met een geschatte waarde van $400 miljoen. Team Liquid bezet de derde plek met een waarde van $320 miljoen.

‘Airbnb nieuwe sponsor van IOC’

Airbnb gaat een samenwerking aan met het Internationaal Olympisch Comité. Het bedrijf zou zich tot en met de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles verbinden aan het IOC. Dat meldt Sports Business Journal. Airbnb zou zich vooral willen focussen op de ‘ervaringen’ die het aanbiedt. Met deze functie kunnen verhuurders hun hobby’s en expertise ‘verhuren’, als onderdeel van het ter beschikking stellen van huizen. Er zijn op dit moment al 13 bedrijven zogenaamd TOP-partner van het IOC.

FC Utrecht heeft primeur in Eredivisie met Face Filter

Als eerste Eredivisieclub heeft FC Utrecht een eigen Face Filter op Instagram. Supporters van de club krijgen hierdoor de mogelijkheid een speciale FC Utrecht-filter over hun gezicht te doen wanneer zij op Instagram een foto maken of video opnemen. De Face Filter is te vinden door op Instagram het profiel van FC Utrecht (fc_utrecht) op te zoeken, en vervolgens in het rijtje icoontjes onder de opgeslagen Stories te klikken op de smiley met de sterretjes. Rondom FC Utrecht-AZ, op zaterdag 23 november, organiseert FC Utrecht een wedstrijd waarbij de Instagram Face Filter centraal staat.

Headerfoto: onajourney / Shutterstock.com