Partners en sponsors BVO's optimistisch ondanks coronavirus

Een meerderheid van de sponsors in het betaald voetbal blijft de club trouw door de samenwerking aan het einde van dit seizoen te verlengen. Zij doen dit onder meer omdat het sponsoren van een Eredivisieclub veel nieuwe klanten oplevert. Dat blijkt uit twee grootschalige recente onderzoeken van Markteffect, in samenwerking met de Eredivisie CV en KNVB Expertise.

Shirtsponsors van Eredivisieclubs ervaren tastbare, positieve effecten van hun partnership met een Eredivisieclub. Uit de onderzoeken blijkt dat zij op een gemiddelde toename in naamsbekendheid kunnen rekenen van 722.000 consumenten, wat zich uiteindelijk vertaalt in gemiddeld 94.000 nieuwe klanten. De meeste sponsors doen er uiteraard meerdere jaren over om deze aantallen te kunnen behalen. Het succes van het partnership is onder andere afhankelijk van de termijn van het partnership, de strategie, de activaties en de producten/diensten van de sponsor.

Sponsors blijven trouw: meerderheid wil verlengen

Ondanks COVID-19 staat de tevredenheid over de relatie met de club voorlopig niet onder druk. Gemiddeld beoordelen zakelijke partners hun relatie met de club met een rapportcijfer 8,0. Tevens geeft 79% van de partners aan tevreden te zijn over de extra inspanning die de club tot nu toe heeft geleverd tijdens de uitdagende coronaperiode. Voor 17% van de gevallen heeft dit zelfs geleid tot een nog betere relatie.

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een meerderheid (57%) van de zakelijke partners aangeeft de club trouw te blijven door de samenwerking aan het einde van dit seizoen te verlengen. Slechts 4% verwacht dat niet te kunnen of willen doen. Voor degenen die nog twijfelen over een verlenging (39%) is duidelijkheid over de mogelijkheid om in het nieuwe seizoen weer wedstrijden in het stadion bij te wonen van doorslaggevende betekenis.

Bijna twee derde van de partners geeft aan dat het budget voor het komend seizoen voor de club gelijk blijft. 16% zegt dat het lager wordt en 4% dat het hoger wordt. 15% weet het (nog) niet). Slechts 15% geeft aan dat corona een negatieve invloed zal gaan hebben op de relatie met de club in de toekomst.

Toekomst toch positief

In november meldden we op SPORTNEXT al dat de totale waarde van de hoofdsponsorcontracten in de Eredivisie, ondanks het coronavirus, in het seizoen 2020/'21 licht gestegen was naar €30,5 miljoen. Daarbij tekenden we wel aan dat veel (nieuwe) contracten al waren afgesloten voordat corona de wereld lamlegde. Desondanks lijkt de toekomst van de clubs - in ieder geval op sponsorgebied - er redelijk uit te zien.

Headerfoto: Vitalii Vitleo / Shutterstock.com