Remco Tervoort

Van mei 2016 tot medio 2022 Communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken geweest bij onder andere Livescope en voorheen NU.nl. Inmiddels werkzaam als PR- en communicatieadviseur bij Koolhoven & Partners.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

Overname Fitbit door Google: "Google wordt je dokter"

Met de overname van Fitbit wordt de rol die Google speelt in ons dagelijks leven weer een stukje groter. De techgigant krijgt dankzij de aankoop niet alleen de beschikking over enorm veel data, het sorteert ook voor op een toekomst waar smartwatches en fitness trackers een nog grotere rol zullen spelen. "Data betekent geld, en Google weet dat natuurlijk als geen ander."

Formule Benefietdiner Fonds Gehandicaptensport na decennium nog steeds ijzersterk

Om de gehandicaptensport de aandacht te geven die het verdient, organiseert het Fonds Gehandicaptensport al jarenlang een benefietdiner. Door middel van een veiling en donaties wordt er geld opgehaald om mensen met een beperking die willen sporten te ondersteunen. Deze formule staat ook na meer dan tien jaar nog steeds als een huis.

6 takeaways van EsportsX: steeds meer synergie tussen sport en esports

De gamingindustrie is voortdurend in ontwikkeling. Er verschijnen nieuwe games, nieuwe merken doen hun intrede en er ontstaan nieuwe competities. De esports- en gamingwereld begint volwassen te worden. Dat werd ook duidelijk op EsportsX. 6 takeaways van het grootste esports-event van Nederland.

Libéma focust op unieke sportbeleving voor fans tijdens EK baanwielrennen

De Europese kampioenschappen baanwielrennen zijn voor de baanwielrenners een belangrijke halte op weg naar de Spelen van Tokio. Organisator Libéma Profcycling grijpt het toernooi aan om zowel jong als oud met deze spectaculaire sport te laten kennismaken. “We willen de beleving van de sport overbrengen op de fans."

Herpositionering Holland Acht; met Red Bull bouwen aan een merk

Sinds de Holland Acht in 1996 bij de Zomerspelen in Atlanta een gouden medaille won, is het team uitgegroeid tot hét uithangbord van het Nederlandse roeien. De Koninklijke Nederlandsche Roeibond besloot met dit gegeven in het achterhoofd de Holland Acht te herpositioneren en als aparte ploeg in de markt te zetten. Die keuze pakt vooralsnog goed uit, want eind vorig jaar sloot Red Bull als tweede grote partner aan bij de Holland Acht.

Leer van de Amerikaanse honkbalclub die al 88 duels op rij het stadion uitverkoopt

Dansende coaches, spelers in een kilt en een eigenaar die in een compleet geel pak de supporters vermaakt. Maak kennis met de meest uitbundige sportclub van de Verenigde Staten: Savannah Bananas. Al 88 (!) wedstrijden op rij is het stadion van de Amerikaanse honkbalclub uitverkocht. De Bananas doen alles net iets anders en weten daarmee als kleine organisatie veel gratis publiciteit te genereren.

PSV legt met nieuwe app fundament onder digitale strategie van de toekomst

PSV wil in 2030 bij de beste 32 clubs van Europa horen, zowel op als naast het veld. Die doelstelling spraken de Eindhovenaren aan het begin van dit seizoen uit bij de presentatie van Visie 2030, het strategisch plan voor het komend decennium van de club. In het plan komt onder meer naar voren dat PSV de komende jaren de fanbeleving wil vergroten. Daartoe deed het onlangs de eerste aanzet met een vernieuwde PSV App en de komst van Mijn PSV, waarmee volledige personalisatie weer een stap dichterbij is.

Wat betekenen de bezuinigingen bij de NPO voor de sport?

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) moet de komende jaren hoogstwaarschijnlijk bezuinigingen doorvoeren. Dat is het gevolg van nieuwe plannen van het kabinet, waarin onder meer staat dat de NPO grotendeels reclamevrij wordt. De plannen van het kabinet kunnen ook consequenties hebben voor de Nederlandse sportwereld. We kijken in dit artikel naar de mogelijke gevolgen van de bezuinigingen voor de sport.

'eDivisie heeft nieuwe deuren voor de Eredivisie geopend'

Nederland is in de voetbalwereld een van de voorlopers op het gebied van esports. Na Frankrijk was de Eredivisie begin 2017 de tweede voetbalcompetitie die een FIFA esports-competitie opstartte, met als naam de eDivisie. In drie jaar tijd is deze competitie tussen FIFA-gamers van alle 18 Eredivisieclubs enorm gegroeid, wat duidelijk te zien is in de kijkcijfers en de interesse van merken.

WK rugby: hét mannentoernooi bij uitstek (ook voor sponsors)

Het op drie na grootste sporttoernooi ter wereld is begonnen. In Japan vindt maar liefst zes weken lang het wereldkampioenschap rugby plaats. Naar verwachting een half miljoen buitenlanders trekken naar het ‘land van de rijzende zon’, waar rugby steeds meer aan populariteit wint. Een voorbeschouwing op het WK rugby, dat dit jaar geen Nederlands tintje meer kent.

Nieuwe merkpositionering KNLTB zet tennis beter op de kaart

De berichtgeving over tennis is de laatste jaren niet altijd positief geweest. Het ging vaak over dalende ledenaantallen bij de KNLTB of het gebrek aan toptennissers in Nederland. De tennisbond hoopt met een nieuwe merkpositionering de beeldvorming rondom de sport in ons land te veranderen. Met ‘Nederland Tennisland. Iedereen doet mee’ wil de KNLTB tennis beter op de kaart zetten zodat meer mensen meer gaan tennissen.

'Ryder Cup voor atletiek' kan potentie (nog) niet waarmaken

Op zoek naar nieuwe doelgroepen en nieuwe inkomsten organiseerde de Europese en Amerikaanse atletiekfederatie afgelopen week een nieuw evenement: The Match. 'De Ryder Cup voor atletiek', met als Nederlandse deelnemers onder anderen Churandy Martina en Joris van Gool, kende een vrijwel vlekkeloze eerste editie. Toch valt te bezien of het evenement een prominente plek op de atletiekkalender weet te veroveren.

Zwift geeft wielrenners mogelijkheid officiële WK-parcours te fietsen

Het duurt nog een kleine twee weken voordat het WK wielrennen in Yorkshire begint, maar via Zwift kun je nu al het officiële parcours fietsen. De makers hebben exact dezelfde route die de professionals afleggen nagebouwd in de game.

Vijf sportbonden werken samen aan tool om designs te maken

Het is een van de belangrijkste taken voor sportverenigingen: communiceren met de achterban. In de communicatie-uitingen spelen aansprekende flyers en online visuals een steeds grotere rol, maar het zelf ontwerpen van dergelijke uitingen is ook een onderdeel waar veel clubs nog moeite mee hebben. Vijf sportbonden hebben nu de handen ineengeslagen en samen de nieuwe tool ‘Clubdesigns’ ontwikkeld, waarmee verenigingen zelf designs kunnen maken.

'De georganiseerde sport kan ook profiteren van esports'

De omzet binnen esports wereldwijd zal naar verwachting dit jaar de 1 miljard dollar overstijgen. Nederland is vooralsnog een kleine speler, maar de markt groeit hier wel flink. Jurre Pannekeet van marktonderzoeksbureau Newzoo ziet ook dat Nederland een inhaalslag aan het maken is. "Gaming en esports zorgt voor allerlei nieuwe kansen."