Digitalisering sportbonden: KNVB wil impact hebben met communicatie

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, bijna vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 5 interviewen we de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond.

‘In de zomer van 2015, toen ik bij de KNVB binnenkwam, was er weliswaar digitale beweging te bespeuren bij de bond, maar de buitenwacht vond dat dit ging met de snelheid van het bierelftal dat op een snikhete zomerdag een aanval moest opzetten. Voor hun gevoel bleven we vertrouwen op vuistdikke handboeken, papieren rapporten en stapeltjes formulieren.’ Was getekend: Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij de KNVB.

Hij schreef bovenstaande in 2017 in zijn column op de website van de KNVB. De laatste jaren is echter een inhaalslag gemaakt en was er sprake van een digitale revolutie bij de bond. Er is onder meer een app gekomen om data rond wedstrijden te digitaliseren, er zijn verschillende online platformen ingericht en de verzameling van data van voetballers en verenigingen is beter ingericht en wordt steeds beter en nuttiger ingezet.

KNVB.nl, OnsOranje.nl (voor al het nieuws rondom de nationale teams) en Voetbal.nl (platform voor alle amateurvoetballers in Nederland) zijn – samen met de bijbehorende social media-kanalen – de belangrijkste communicatiekanalen van de KNVB. Met ruim 1,2 miljoen leden en nog eens miljoenen andere betrokkenen als vrijwilligers, trainers, scheidsrechters en ouders is het een lastige taak de achterban - voetballers, fans en vrijwilligers - optimaal te bedienen met relevante informatie. "Mede vanwege het enorme aanbod en de vrij brede vraag aan informatie, hebben we de homepage van knvb.nl opnieuw ingericht en luisteren we goed naar onze bezoekers via contactcentra, webcare en analytics, waardoor altijd de meest gezochte informatie direct op de homepage staat", zegt Stefan Agus, Coördinator Marketingcommunicatie en Content bij de KNVB.

Inzet social media

In totaal bedient de KNVB met de social kanalen ruim 2,5 miljoen fans en volgers. Agus: "Twitter gebruiken we met name om te informeren over wedstrijden van de verschillende vertegenwoordigende elftallen of over ontwikkelingen in het amateurvoetbal. Facebook en Instagram gebruiken we meer om te laten zien waarom voetbal de allermooiste sport is die er is. Deze kanalen dienen meer ter inspiratie en zijn vaak gekoppeld aan campagnes die als doel hebben om het voetbal te laten groeien in Nederland. Met name Instagram en YouTube stijgen enorm qua volgers. Het aantal Facebook- en Twitter-volgers stijgt ook, ondanks dat het aantal gebruikers van deze kanalen in Nederland sterk daalt."

“Snapchat gebruiken we vooral rondom bepaalde hero momenten. Denk aan interlands van de vertegenwoordigende A-elftallen. Tenslotte delen we op LinkedIn onder andere onze vacatures, informatie over ons MVO-programma en mooie cases van clubs, campagnes en onze partnerships.”

Samengevat zijn de belangrijkste doelen van de KNVB in haar communicatiestrategie informeren, inspireren en activeren. Agus legt uit hoe aan deze doelen invulling wordt gegeven.

  • "Informeren: We maken kennis voor iedereen (trainers, spelers, scheidsrechters, bestuursleden, wedstrijdsecretarissen, vrijwilligers, fans en liefhebbers) op een laagdrempelige manier toegankelijk."
  • "Inspireren: We tonen betrokkenheid en inspiratie door mooie verhalen over het amateurvoetbal en Oranje in beeld te brengen (andere voetbalvormen en fanbeleving)."
  • "Activeren: We maken het makkelijk voor iedereen die betrokken wil zijn bij het voetbal door lid te worden van een vereniging of om een wedstrijd van de vertegenwoordigende elftallen van Oranje te bezoeken."

'Met branded content servicen we onze partners door zichtbaarheid en associatie te creëren bij grote groepen voetballers en fans'

Stefan Agus (KNVB)

KNVB Assist

Een van de belangrijkste manieren om de achterban te informeren en inspireren is via KNVB Assist. Het offline en online kennisplatform werd in 2016 opgericht om de schat aan informatie en ervaringen waar de amateurvoetbalverenigingen en de KNVB samen over beschikken makkelijker en sneller te kunnen delen.

Volgens Agus is KNVB Assist ontstaan op basis van twee belangrijke inzichten uit een doelgroeponderzoek uit 2015. “Ten eerste bleek dat vrijwilligers bij amateurverenigingen de kennis en expertise van de KNVB op waarde schatten, maar het moeilijk vindbaar vonden. De oplossing was snel informatie op één centrale plek aan te bieden.”

“Het tweede inzicht was dat vrijwilligers in het amateurvoetbal behoefte hadden aan persoonlijk contact met de KNVB, onderlinge ontmoeting en uitwisseling en praktische tips voor het uitoefenen van hun functie. Om aan deze wensen te voldoen is KNVB Assist opgericht. Om verenigingen beter en completer te informeren en te ondersteunen (zowel online als offline), waardoor kennis wordt gedeeld en ontmoetingen worden bevorderd (onderling en met de KNVB). Samen werken we aan sterke verenigingen, waar zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk plezier beleven aan voetbal.”

Ruim drie jaar na de lancering bestaat KNVB Assist uit vier hoofddomeinen waarin het vier doelgroepen bedient: bestuurders, trainers, scheidsrechters en wedstrijdsecretarissen.

Voor deze doelgroepen zijn ook maandelijkse nieuwsbrieven ontwikkeld waarin zij het laatste nieuws, informatie en deadlines kunnen lezen die van belang zijn voor hun rol (binnen de vereniging). Agus: “Via web, social media en nieuwsbrieven proberen we vrijwilligers per fase van het seizoen te ondersteunen met relevante informatie.”

Branded content

De KNVB is vanwege de positie binnen het sportlandschap en het grote bereik ook een uitstekend marketingvehikel voor bedrijven. Niet voor niets hebben ING, Nike, Staatsloterij, KPN, PwC, Heineken en Adecco zich verbonden aan de voetbalbond. Een belangrijk onderdeel van het partnership is zichtbaarheid. Een aantal van de partners werkt samen met de KNVB dan ook branded content. "Met ING ontwikkelen we diverse contentlijnen voor het YouTube-kanaal van OnsOranje. Op dit moment zie je daar het concept Wereldmeiden, waarin we langsgaan bij OranjeLeeuwinnen in de steden waar zij actief zijn voor hun club”, legt Agus uit.

"Met KPN maken we tijdens het WK vrouwenvoetbal een YouTube-show waarin we de OranjeLeeuwinnen achternareizen. En met ARAG haken we met het ARAG KNVB VAR Moment van de week in op het voetbalmoment van de afgelopen speelronde in de Eredivisie.”

Volgens Agus snijdt het mes bij deze samenwerkingen aan twee kanten. “Branded content geeft ons de mogelijkheid mooie producties te maken die aansluiten bij onze contentstrategie en daarnaast servicen we onze partners door zichtbaarheid en associatie te creëren bij grote groepen voetballers en fans.”

Overkoepelende doel

Zo heeft de KNVB de laatste jaren grote stappen gezet op het gebied van digitalisering – het werd in 2017 nog beloond met een Customer Data Award van de DDMA omdat de KNVB het meest innovatief omging met klantdata. Om die opwaartse lijn door te zetten werd eind 2018 een online samenwerking gestart met VICE Sports waarin gezamenlijk voetbalverhalen in beeld worden gebracht om jonge mensen te inspireren.

Het is een van de manieren waarop de KNVB de komende jaren haar achterban nog beter wil bedienen met kwalitatieve en relevante content. Agus: "We willen betere contentlijnen ontwikkelen, meer focus aanbrengen zodat we meer impact kunnen maken met onze communicatie. Uiteraard liggen er ook targets op de groei van onze owned kanalen en op de social kanalen, maar wel gekoppeld aan het overkoepelende doel: voetballers en fans een leven lang betrokken houden bij het voetbal."

Lees ook de eerdere artikelen in deze serie:

Foto's: KNVB Media