Green Boarding Network en Unibet helpen sportclubs met verduurzaming

Eerder dit jaar werd al bekend dat Unibet sponsor wordt van het Nederlands amateurvoetbal en vijftig amateurteams in een nieuw tenue gaat steken. Mits dit doorgang vindt na het wetsbesluit om sponsoring door online kansspelaanbieders te verbieden, is Unibet vanaf 1 september niet meer alleen op tenues te zien, maar ook op de boarding rondom de velden. Het online gokbedrijf is namelijk een samenwerking aangegaan met het Nederlandse Green Boarding Netwerk. Samen helpen zij sportverenigingen te verduurzamen en de energierekeningen beter betaalbaar te houden.

De boardings van Green Boarding Netwerk zijn multifunctioneel: ze wekken zonne-energie op, zuiveren lucht rondom het sportveld en beschikken over een led-scherm waarop geadverteerd kan worden. Op trainingsavonden en wedstrijddagen staat het led-scherm aan en zijn de vaste reclamepanelen naar het veld gericht. Als er niet wordt gesport, kantelen de panelen en worden ze ingezet als zonnepanelen. De luchtzuivering is een continu proces, ongeacht of er op dat moment getraind of gespeeld wordt, waarmee het gehele jaar door stikstof gereduceerd wordt. Daarnaast hoeven er geen vrijwilligers meer ingezet te worden om de reclameborden bij te houden en te vervangen.

Verduurzamen en advertentie-inkomsten

Met behulp van Green Boarding kunnen verenigingen dus verduurzamen en tegelijkertijd advertentie-inkomsten binnenhalen. De mogelijkheid om te adverteren tijdens trainings- en wedstrijduren is voor lokale én landelijke bedrijven erg interessant, getuige het partnership van Green Boarding Netwerk met niet enkel Unibet, maar inmiddels ook al met Jumbo en Pirelli. Green Boarding Network investeert vervolgens minimaal vijftig procent van de netto-advertentieopbrengsten in de verdere verduurzaming van de verenigingen.

Inmiddels zijn veertig voetbalverenigingen voorzien van boarden van het Green Boarding Network. Daarmee is een mooie eerste stap gezet, maar de ambitie is om binnen enkele jaren te groeien naar 450 deelnemende sportclubs in Nederland en om een uitrol te realiseren in andere delen van Europa. Het doel is om de energierekening van de verenigingen binnen vijf jaar richting de nul euro te brengen.

Lees ook: